EL PARADIS DE L'ESCALADA: EL BALL DE LA FILOMENA

Ara feia dies que no escalava a Coll-Roig (Montgrony) i no recordava els detalls importants. Estic en un autèntic paradís de l'escalada: pedres sicades pel camí, equipament bàsic (deixant a equipar els passos clars), sirgues en el camí de baixada ... poder caldria posar els noms als peus de vies ja que es van obrir noves línies que no tenia classificades - o bé, fer un bon croquis amb totes les vies.

Avui la via escollida és EL BALL DE LA FILOMENA. En Toni Vilaseca ja m'avisa que és dura. Li comento que he agafat els estreps per fer els passos més exigents en artificial...ell se'n riu ... intueix que arribaré a sortir de l'artificial amb els braços petats i mira que estava convençut que pujava olgadament. El nom fa referència a la borrasca Filomena que va tocar la moral de tanta escaladors.

Dificultat: 6a+ (Ae)
Descens: 30 min.
Grau d'exposició: Baix
Via pràcticament equipada
Material: 9 cintes (sense incloure els friends que fareu anar), friends i reunions
Roca: Calcaria, s'extrema qualitat.
Via oberta per: Santi Sanz i Toni Vilaseca el 10 de març de 2021

Us recomano cercar la via des de l'aparcament de Coll-Roig ja que us ajudarà a localitzar-la després. Ens situem al peu de via. Sobre un boix hi ha una pedra amb el nom de la via escrit en  retolador poc destacat. que ens confirma que estem en el lloc desitjat. Coordenades UTM: 31T  x=425471  y=4680670. Damunt nostre ja albirem els dos extraploms que serà l'escenari de les properes batalles.

1a tirada (IV - V - Ae - IV+ - IV - III - 28 metres - 9 parabolts): Comencem per una rampa alegre que ens duu fins al primer extraplom. Segurament es pot fer un lliure (V) però si aneu justs no perdeu les forces aquí i supereu-lo en Ae. Ara ens toca el repte del segon més exigent. La Carme Martínez el va agafar per l'esquerra i va pujar millor que pel dret. Al mig hem posat un friend ja que sinó no es pujava en artificial. Són 4 passos amb estreps (en el meu cas). La sortida és a la dreta. Hi ha una munió de preses, les ideals, bústies per les mans i replans pels peus...però alerta segons com aneu de forces IV + però jo vaig patir de valent. Ara fem cap a una canal que pugem per adherència. Tot seguit girem a l'esquerra de baixa dificultat. Nosaltres vam muntar aquí la reunió, hi ha altres opcions.

2a tirada (IV/III - IV - 45 metres - 6 parabolts): Sortim per l'esquerra superant una bella placa. Més amunt hi ha una altra reunió opcionable. Anem pujant per plaques poc exigents. Ens trobem una altra reunió que us podria servir per evitar el fregament de les cordes però nosaltres vam decidir tirar fins amunt. Al final hi ha una placa que sembla compromesa però a mesura que anem pujant anem trobant pels preses (bústies) necessàries. Es una placa per fruir amb tranquil·litat. La via se'ns fa curta... però n'hi ha d'altres per la zona. Nosaltres vam anar fer la propera Forats de les Bruixes.

Descens: Anem seguint un sender que surt a la dreta. Evident. Anem trobant esgraons i sirgues per baixar amb seguretat. Passem per darrera d'una agulla per on pugen les vies Tardo Calenta i la Via K.

16 min Deixem a la dreta el camí que puja al peu de via. Refem el camí d'anada.

30 min Coll-roig

AccésEn el km 2,7 de la carretera GI-402 entre Gonbrèn i La Pobla de Lillet agafem un trencall a la dreta indicat vers el santuari de Montgrony.

1,8 km Cruilla. Anem a la dreta.

3,7 km Cruilla. A la dreta la carreta marxa santuari de Montgrony. Nosaltres anem a l'esquerra, amunt.

4,1 km Refugi lliure de les Planelles. Aquí acaba el tram asfaltat. Ara la pista de terra remunta muntanya amunt. Cal conduir amb cura per continuar amb el vehicle.

6.5 km Coll Roig (1517 m.). A l'esquerra ja podeu veure les parets. Observeu la ressenya que ha fet en Toni Vilaseca que la foto està feta des d'aquí.

Aproximació: Agafem un sender que surt per sota del coll i primer baixant. Agafem un parell de trencalls per l'esquerra., que sembla que ens allunya de la paret.

12 min Ens anem a enfilar per darrera d'una roca però abans girem a l'esquerra. Aviat veiem la pujada  la via el Forat de les Bruixes (un pi gran al costat i un químic a la paret). Passem pel costat i anem a l'esquerra. Trobem una corda anusada que puja al Forat de les Bruixes però no pugem sinó que baixem uns metres fins trobar-nos a peu de via (16 min).

Powered by Wikiloc

1. Maria Carme Martinez griera25 d’abril del 2024, a les 4:43

Molt bona via,però real pel nivell q cadas cu pot assolir ,llàstima q no co.entem la cordada i lo q van gaudir de la roca,gràcies