NOU SECTOR D'ESCALADA: LA TORRE DE GUAITA - VIA PATRULLA CANINA

Primera tirada

Han equipat un nou sector al Montsec, prop del poble de Corçà, en unes parets que hi ha prop de la Torre dels moros. Han pentinat la paret de vies ben equipades. Hi ha una línia que puja per la cresta que sembla que podem fer. Es tracta la via Patrulla Canina... per a nens... després les busquem per internet i no hi ha forma de trobar-les. Bé és una línia bonica, senzilla, ben equipada ara no podem comprendre com una via de tan "pa sucat amb oli" tingui un descens tan "complex"... ja ho explicarem.

Dificultat: v
Desnivell: 150 metres.
Descens: 8 min.
Grau d'exposició: Baix..
Material: 5 cintes.
Roca: Càlcaria, de qualitat.
Via oberta per: Ayuta Zimovyeva, Dmitry Zinovyev i Joaquim Olmo (2022)

DESCRIPCIÓ DE LA VIA:
1a tirada (IV - 15 metres - 2 parabolts): La via és de fàcil localització per ser l'inici de la cresta i al costat del primer químic hi ha una petita rodona amb un 1. Pugem per una placa ben bonica però amb menys dificultat de la que aparenta. Es fa curta. Muntem la reunió sobre dues xapes com en totes les reunions superiors..
Pas clau del segon llarg

2a tirada (IV+ - IV - 40 metres - 4 claus i un parabolt): Anem caminant uns 8 metres fins retrobar-nos amb la verticalitat. El primer pas exigeix fer-lo amb cura. Està assegurat per un clau que està situat per damunt del pas. Si busqueu amb tranquil·litat hi ha preses.  Un cop superat aquest primer pas anem a l'esquerra per on pugem una mena d'escales fins arribar a la part superior del contrafort que ara s'aplana. Llarg ben interessant i bonic.
3a tirada (III - 35 metres - un parabolt i algun arbust):  La paret perd verticalitat i anem caminant per una sèrie de blocs. En el punt més rocòs hi ha un parabolt.
4a tirada (III - 35 metres - sabines): Continuem progressant sense massa dificultat. Ens anem assegurant aprofitant els arbusts, si ho considereu adient. Arribem a una bretxa. Per aquí arriben alguna via. També hi ha una instal·lació de ràpel. Pel que hem llegit és de 50 metres.
Pas clau de la 5a tirada

5a tirada (V - IV - 25 metres - 1 parabolt, tres arbusts i un pont de roca): La paret es posa dreta, una sabina a l'esquerra en ajuda a pujar els primers metres, després ens toca un pas adherència (V) i més amunt passem per  una sabina que podem llaçar. Un cop passat aquests pas ja minva la dificultat però cal escalar amb cura. Hi ha un pas final que juga entre blocs que cal saber contornejar. Muntem la reunió en la part superior.

Descens: Caminem uns 10 metres fins trobar una instal·lació de ràpel. Alerta estem davant d'un ràpel partit en dos. A la sortida trobem un ferro que evita el fregament de la corda amb la roca. El ràpel es ben volat. Un cop toquem el terra cal anar a la dreta per arribar a un passamà - la paret ha estat repicada, deu-ni-do quina feinada - aqui trobem una altra instal·lació de rapel que ens deixa a peu de la paret... si teniu sort de no passar les cordes pel mig d'un arbre. També hi ha un ferro que condueix les cordes. Alerta, en baixar hauríeu de passar el nus després del ferro ja que nosaltres vam tenir problemes perqué el nus no volia passar aquella U i ja ens veiem tornant l'endemà.
A l'escalada a la variant Boquero, sortint per la Cresta del Xipiron vam baixar caminant. Opció recomanable. Consulteu-la en lloc de baixar fent els ràpels.

Després del drama del ràpel ens vam plantejar si no seria marxar entre caminant i grimpant per la cresta fins arribar a un lloc que poguéssim baixar caminant... segurament un dia d'aquests hi anirem a posar el nas (10 min).
Un cop estem al terra amb les cordes seguim un corriol que baixa cap al camp d'ametllers i a la pista.

Aproximació: Agafem la carretera d'Àger a Corçà. 620 metres abans agafem una pista ben ampla i polsegosa. 2,2 km Passem per la pista que hem d'agafar després, aparquem uns metres més avall.
Accés: Seguim la pista que s'encara cap a una planta d'ametllers. un cop dalt dels diferents nivells dels arbres (13 min) trobem un corriol que ens duu fins a peu de via (16 min). Coordenades UT d'inici de via: 31T  x=309978  y=4655715