SOLETAT ASSEGURADA: MONTSEC: SECTOR DE LA TORRE DE GUAITA: VARIANT BOQUERON SORTINT PER LA CRESTA DEL XIPIRON

Diedre orgasmàtic

Fa dies, al sector de la Torre de Guaita, de Corçà vam fer la via Patrulla Canina (núm. 1 en la numeració de vies) que ens va agradar prou. Avui ens hem posat a la variant Boqueron (núm. 2) i hem sortit per dalt per la Cresta del Xipiron (núm.. 4) encara que no ens hem adonat quan ens hem incorporat a la via. Pujar per la Xipiron és obligat ja que la reunió no és rapelable. Té un primer llarg exigent i cal autoprotegir-lo (i jo que em pensava que estava equipat!!! menys mal que l'Antonio va agafar els trastets). Es fa de bon protegir. Un cop a la reunió vam haver de sortir per dalt que és una escalada ben agradable . Via recomanable però veig que no s'ha fet gaire...

Dificultat: v/V+
Desnivell: 85 metres.
Descens: 33 min.
Grau d'exposició: Mig
Via semiequipada
Material: 7 cintes, friends i tascons. Recomanables bastons per la baixada.
Roca: Calcaria de qualitat.
Via oberta per: Ayuta Zimovyeva, Dmitry Zinovyev i Joaquim Olmo (2022)
Descripció de l'itinerari:
1a tirada (V/V+ - 35 metres - 2 claus i 2 parabolts): Al peu de via trobem un químic i el núm 2 en una xapa de plàstic. Estem davant d'un diedre orgasmàtic però es veu "exigent". Només veiem un clau vermell per assegurar-nos. Pugem com podem (jo patint) seguint el diedre amb una placa llisa a la dreta. En acabar el diedre, ara ens toca tirar amunt però amb menys dificultat (segurament la via Cresta del Xipiron puja per la dreta). Al final sortim a una cresta on hi ha una mena de gendarme que vorejo per la dreta (fissura) mentre que el company ho fa per l'esquerra. No sé com s'ho ha fet!!!  Reunió no rapelable.
Sortida del segon llarg

2a tirada (IV - 25 metres - 2 parabolts i una savina): Fem la reunió en plena cresta i pugem per una aresta bonica, per després tirar amunt per un mur fins sortir al cap de la cresta on enllacem amb la via Patrulla Canina (quins noms més lletjos que han posat!, per això prefereixo posar la via núm. 1).
Sortida de la tercera tirada

3a tirada (V - IV - 25 metres - 1 parabolts, 3 savines i un pont de roca): Comença amb una placa llisa (V) que ens exigeix fer adherència. Ens ajuda a superar el primer pas una savina salvadora. Aviat minva la dificultat i puguem aprofitant la seguretat de les savines eternes. Al tram final pugem hi ha uns blocs on hi ha el pont de roca. Fem la reunió ja en la cresta que tomba.
Primers metres

Descens: L'altra vegada vam rapelar per la dreta però... són ràpels que ens van suposar "problemes" a l'hora de recuperar les cordes així que preferim tirar cresta amunt. Als 40 metres pujant entre els blocs de la cresta veiem a l'esquerra tres fites. La darrera ben gran. Ens indiquen el camí de baixada. De fet no hi ha camí.. ni més fites... però anem tirant cap a la dreta - millor no baixar directament avall - i agafant el millor carrerany entre tarteres de pedra menuda. Recomanable dur bastons.
19 min després de fer el jabalí arribem a una cabana i ja trobem un senderó que ens travessa un camp d'arbres on trobem la pista que hem seguit a la pujada.
33 min Aparcament.

Aproximació: Agafem la carretera d'Àger a Corçà. 620 metres abans d'arribar a Corçà agafem una pista ben ampla i polsegosa. 2,2 km Passem per la pista que hem d'agafar després, aparquem uns metres més avall.

Accés: Seguim la pista que s'encara cap a una planta d'ametllers. un cop dalt dels diferents nivells dels arbres (13 min) trobem un corriol que ens duu fins a peu de via (16 min), els darrers metres entre blogs. Coordenades UTM d'inici de via: 31T  x=309998  y=4655755