CERCANT EL SOL A LA VIA BALBINO LÓPEZ MÉNDEZ

Arribant al pas clau de la via
El Santum santorum Guillem Àrias conjuntament amb en Joan Prunera del blog El col·leccionista de vies, l'agost del 2011 van decidir dedicar una via a l'agulla de la Paparra a un company escalador, en Balbino López Méndez. Nosaltres també hem passat pel tràngol d'haver de dedicar una via a un amic perdut. Això ens obliga tenir una sensibilitat especial a la via en record als que ja ens han deixat.
Si, si, però avui hem vingut dues cordades de Lleida, fugint de la boira. Volíem fruir del sol. La via que portàvem al pla A era a l'ombra, així que hem anat a buscar el pla B que no ens ha decebut malgrat ser poc exigent.
El sol ens ha donat "xispa" i la veritat és que hem dit moltes tonteries (de l'altre sexe principalment) i en trobar-nos dalt de l'agulla hem tingut la sensació d'haver-nos passat un dia d'escalada "disfrutón" en una via amb un grau discret i super protegits pels meravellosos parabolts grocs del Guillem Arias.
Primer llarg
1ra tirada (III- II - 35 metres - 5 parabolts): En passar el segon parabolt (primer nostre) cal tirar a l'esquerra i creuar una mena de canal i pujar per una placa. Dalt hi ha un tram de terra (desagradable). Les cordes tiren alguna pedra.
Primer llarg i reunió.
Segon llarg
2a tirada (IV - IV+ - 35 metres - 11 parabolts): Anem a cercar un contrafort molt agradable. Dalt hi ha un llavi que voregem (IV+) per la dreta tot seguint els parabolts que no cal buscar-los a 4 metres sinó posar la visió de localització a 2 metres. Les cordes arriben a fregar una mica, podeu posar alguna cinta llarga.
3a tirada (III - 45 metres -9 parabolts): Anem pujant per una aresta tombada tot cercant els pararabolts. Als 18 metres trobem una reunió que ens vam saltar doncs fins aquí no era gaire exigent.
4a tirada (IV+ - III - V - 20 metres - 6 parabolts):
Tercer llarg amb sol
Darrer llarg
Ja estem al caparró de la caparra i ara caldrà tibar una mica més, encara que si voleu podeu sortir per l'esquerra de la via i saltar-vos el primer ressalt (hi ha un parabolt alternatiu) però és millor pujar aquest ressalt amb molt bones preses.

Anem a l'esquerra (III) per trobar un mur dret amb poca presa de peus(V)...però un bolo per les mans que sembla que estigui posat a posta. Es pot fer perfectament en A0. Poc després la paret es tomba i fem reunió uns metres abans del cim de la Paparra.
Anem a la dreta - cap a la Cara del Mico - i seguim un corriol que en 5 minuts ens duu al camí del funicular a Sant Jeroni.
4t llarg Pas clau de la via
Des del funicular de Sant Joan prenem el camí cap a Sant Jeroni. Passem per la base de les Magdalenes i el Gorro Frigi (15 min.)

Passem uns portells escavats en la roca.
19 min. Per l'esquerra surt un corriol costerut. A pocs metres tenim el mirador de Bellavista on és aconsellable anar-hi per situar-vos si no coneixeu bé la zona. Davant tenim l'agulla del Sentinella amb el seu Fus o Fusell.
La Paparra és la roca del costat a l'esquerra, una mica més baixa que la Cara del Mico.
Baixem per una dreta canal. Més que un camí sembla una torrentera. Abans d'arribar al Fus o Fusell trobem en un arbre una fita i per l'esquerra surt un corriol. 30 metres i trobem la base de la Paparra amb un parabolt groc però la descripció no coincideix amb la nostra troballa fins que veiem que la via comença uns metres més a sota... cap problema, Des d'aquí començarem la via (24 min.)
Per començar bé la via caldria arribar-nos fins al Sentinella i seguir un camí a l'esquerra (30 metres) i tirar amunt 30 metres més.
La colla dels 60a

Dificultat: IV+. Pas V -  A0
Material: 11 cintes exprés i reunions.
Roca: Conglomerada. Bona encara que hi ha terra i còdols que tiren la corda o les cordades de davant
Orientació: Sud-oest. Ideal per fer a l'hivern. Ombra només als llargs inferiors. A mesura que pugem trobem el sol.
Via equipada per Joan Prunera i Guillem Arias l'agost de 2011.
Temps de descens: 5 min. fins al camí principal.

1. Gràcies per fer la via. Només un punt d'aclariment: Via equipada per Guillem Arias i amb la col.laboració de Joan Prunera, o si, jo.
    Salutacions i bones escalades!!!

2. Ara ho canvio... perdona però pensava que havia estat així. Per cert et va agradar el Mussol Gris?? Aviat farem una variant cassolana per la zona.

3. doncs jo l'he de provar aviat aquesta via. Gracies per la feina ben feta!

4. El projecte va ser meu i el Guillem es va oferir a possar el material i la màquina i la seva experiencia en equipar vies, jo tanst sol feia el que ell deia. L'experiència es un grau!!! Ens va agradar molt. Ja ho veuras con la pengi al blog. Esperarem amb ansietat la variant per poder anar a fer-la
    Salut company

5. Si al cap d'any si no fa gaire fred anirem a fer la variant encara que no esperis gaire, sols que hem fet un parell de cops el camí dels Amalalivons i sempre ens miren aquella línia ... i segurament ens hi posarem a veure que surt.

6. Hola Joan Ramon i companyia!!!!, veient el mal temps que donen per anar a fer esquí de muntanya.. aquest diumenge provarem aquesta via.. té bona pinta....

una abraçada

Miquel Angel Ramos
    Lo lleidatà que ronda per Manresa

1. Hola Miquel Angel (em fa molta il·lusió saber coses teves):
      Home el dissabte farà molt vent - i nosaltres anirem a baix a la Codolosa - si diumenge pare el vent disfrutaràs... només té el pas de dalt (i encara es pot fer trampa...). Ja em diràs!