REMATAR LA TORTA AMB EL MERLET DE LA TORTA

L'Aleix em diu que vol anar a fer la Torta d'Agulles. No li puc dir que no. De fet es tracta més d'una excursió que una escalada doncs us semblarà a poc. Per això, una vegada estem al peu de l'agulla d'Agulles, l'Aleix em proposa anar a fer el Merlet de la Torta. Ah! que no sabeu on està... no patiu hi: Hi ha el localitzador de rocjumper que us ajudarà a situar les agulles. Impressionant i imprescindible. Ideal per anar per Montserrat.
La culpa és meva doncs l'altre dia li vaig passar el pdf de llibre Montserrat, pam a pam d'en Josep Barberà i es va emocionar. Si ho arribo a saber...
1a tirada (IV- - III+ - 30 metres - 4 parabots, un alient groc opcional). Estan al peu de la via ja veiem dos parabolts blaus (anem a pujar una via blava). Abans d'arribar al primer parabolt hi ha, segurament, el pas més compromès de la via (IV-). Sols que cal mirar on posar els peus doncs la resta és anar escalant sense patir gaire quin còdol agafar. Anem amb una clara tendència a la dreta. Fruir de l'escalada natural. A partir del segon parabolt ens travessem amb la via la Mataró, oberta per Punsola i Serrers al 72.
Ara pugem més rectes. En el darrer moment ens trobem una fissura on el company no pot evitar de posar un alien groc en un altre passet. Arribem a la reunió des d'on rapelarem.
2a tirada (III-5 metres - net): Encara no estem dalt del cim. Ens falta pujar un darrer ressalt que hem de fer sense cap assegurança. Pugem i desgrimpem aquests 5 metres doncs no ens podem perdre de pujar a l'agulla més alta de la zona.
Un rapel de 25 metres. Baixem pel camí d'anada.
Aparquem al coll de can Maçana (710 m.). Entre setmana no es paga. i agafem el camí cap al refugi de Vicenç Barbé. Pels que no aneu per Montserrat:
Sortim per la pista que hi ha a l'extrem.
13 min. Coll de Guirló. Dos minuts després baixa per la dreta el camí al refugi.Cartell.
25 min. Portella. Pas estret.
35 min. Refugi d'Agulles o Vicenç Barbé. Passat el refugi vam pujar pel primer barranc que és molt costerut però es millor pujar pel segon que va per la Canal Ampla amb el camí més fressat i de bon pujar.
47 min. Coll d'Agulles (o Portell Estret o de la Figuera). Als pocs metres agafaríem un corriol a l'esquerra que ens duria al Merlet de la Torta. Seguim amunt.
51 min. Arribem a la primera roca i tirem a la dreta deixant el camí d'Agulles (marques vermelles). Trobem una canal estreta i terrosa per on ens enfilem. Hi ha alguna arrel molesta. La canal mira cap a l'est.
1 h 05 min. Ens situem a peu de via, en una mena de collet entre la Torta i la roca de la Maranya. Ja veiem els parabolts.
Dificultat: IV -
Distància: 35 metres.
Temps d’aproximació: 1 hora 5 minuts.
Temps de descens: 52 minuts.
Via equipada.
Roca: Conglomerat de qualitat. El darrer llarg és més descompost.
Orientació: Est.
Material: 1 corda de 60 metres, 5 cintes, alien groc (opcional) i reunio.
Via oberta per: Lluís Estasen i companys el 13 de novembre de 1927.

EL MERLET DE LA TORTA:
Posem les coordenades al mòbil i navegarem trobant l'agulla del Merlet que ara mirarem d'explicar-vos.
Baixem al camí que recórrer les Agulles (marques vermelles i sortim a una clariana i veiem sota la nostra fita. Igual ja no us emociona tant. S'ha d'anar. Baixem per la dreta una seixantena de metres entre alzines.
13 minuts. Ens situem en el collet nord de l'agulla.
1a tirada (III - 10 metres - net):
Com estem a la cara nord es veu damunt de la roca aquell verdet molsòs. Tirem amunt amb bona roca. Llacem un merlet en una roca que sobresurt. Uns metres més apunt posem un friend (entre mitja i gran). Encara més amunt hi ha una savina que aprofitem. Ara la paret ha tombat i anem caminant però és quan hem de posar més cura doncs la roca es trencada. Damunt d'un munt de roques hi ha una savina on muntem el rapel (cordinos vells i un mallon que vam deixar).
Descens: 10 metres de rapel. un cop al peu de l'agulla anem baixant comodàment entre fullam de l'alzina cap a l'esquerra i als 5 minuts arribem damunt del coll d'Agulles o Portell Estret i agafem el camí de la Canal Ampla per on hem pujat.
Dificultat: III
Distància: 10 metres
Temps d’aproximació: 13 minuts procedent de la Torta.
Temps de descens: 5 minuts fins al coll d'Agulles.
Via desequipda.
Roca: Conglomerat. Els primers metres amb bona roca molsosa i després de pitjor qualitat.
Orientació: Nord.
Material: 3 cintes, friend mitja, bagues i reunions.
Via oberta per: Josep Barberà, P. Parra i R Pros el 25 de juliol de 1969.
Descripció llibre Montserrat Pam a pam: "EL MERLET DE LA TORTA (76)
Aquesta roca és un xic difícil de trobar, car està envoltada de vegetació i queda sota el corriol que va del Portell Estret a l'Ou de Colom. Un cop situats al coll superior, no fa més de 10 m., per bé que són ben drets. Cal pujar-los fins arribar a una savina, flanquejar cap a l'aresta S. i atènyer el cim a través d'un terreny descompost. D'una dificultat de III, escassament, fou ascendida el 25-7-69 per P. P. Parra, R. Pros i J. Barberá."