LA GRANDE DALLE DU CLAPS: LA SORPRESA GEOLÒGICA

Després de pujar el Mont Aiguille, en Toni Vilaseca, coneix una contrada sorprenent on anirem a escalar l'endemà. Constitueix un complement perfecte.
Le Claps és una meravella geològica que de ben segur atrau la gent que estima la roca. Es tracta d'una gran esllavissada que va deixar a la base un caos de blocs formant un laberint que haurem de travessar, però com escaladors el que ens interessa és que aquesta esllavissada ens va deixar una placa llisa d'uns dos-cents metres on per pujar haurem de fer força adherència, encara que també caminar a 4 grapes.
Hi ha dues línies pràcticament paral·leles. Una equipada amb parabolts i l'altra amb químics. La paret té una inclinació de 45º. Tot per fruir de valent amb un grau de dificultat discret.
La principal dificultat de la via - m'atreviria a dir - és trobar on comença. La paret és immensa i cal agafar-la bé per no perdre'ns en la immensitat.
Vam trobar una fita gran al peu de la paret, més aviat a la dreta del cingle, damunt hi havia una mena de petit contrafort rocós en forma de triangle (no sé si aquesta dada us ajudarà gaire, o us embolicarà). Hi ha un tram tombat, fins arribar a una feixa - vaig pujar caminant - i llavors per casualitat trobo un buril - vaig posar una mini fita, però no es veu - . Ara busqueu el primer parabolt que està un metre damunt d'un gran forat, l'altra assegurança també està un metre damunt d'un altre forat de placa. Sort.
1a tirada( III- - 50 metres - 1 buril - 2 parabolts): Mai havia vist un llarg tan fàcil com aquest un cop localitzat. Pujar, a poder ser amb dues potes i no pujar a grapes...
2a tirada (III- - 35 metres - 3 parabolts): Anem seguint els parabolts que ara ja es veuen.
3a tirada (III - 40 metres - 3 parabolts): "Mismo de lo mismo", superem alguna feixa.
4a tirada (III+/IV - 35 metres - 3 parabolts): La paret es va redreçant a poc a poc. Ja albirem que dalt s'aixeca més dreta.
5a tirada (II - 50 metres - 2 parabolts): La via tira a l'esquerra, així que nosaltres vam agafar la línia de químics. Puja també uns 50 metres però tindrà un grau de IV.
6a tirada (IV - 45 metres - 5 parabolts): Pugem per la línia de químics.
7a tirada (IV+ - 30 metres - 5 parabolts): Llarg més interessant doncs cal anar mirar on ens agafem, ja que fins ara anàvem pujant una mica per on volíem. Paret més dreta.
8a tirada (IV+ - 25 metres - 25 metres):  Igual que l'anterior sembla que ha de ser molt difícil però anem pujant plaentment. Sortim a la carena superior.

Tenim dues opcions. O baixar caminant pel darrere i després flanquejar la paret per la base, o rapelar la paret. Nosaltres vam prendre aquesta opció. Totes les reunions estan equipades amb cadena i mallon per baixar. El problema és trobar la reunió en la immensitat i que de vegades volem encadenar dos tirades en un ràpel i llavors ens adonem que no arribem a la següent instal·lació.
Tornem pel camí d'anada (18 minuts).
Observa el croquis que aquí et posem. Una imatge millor que mil paraules.
Aparcament ample. A l'esquerra hi ha un camí amb un cartell, a tocar d'una gran pedra. És el camí que no heu d'agafar, ja que heu de prendre un que surt una mica més a la dreta - menys evident - aneu pujant entre blocs despresos de la paret seguint les nombroses fites i uns punts vermells petits pintats en la roca. Els primers metres  són drets però després va suavitzant però cal anar amb molt de compte doncs anem fent ziga-zagues entre els blogs, no hi ha una línia lògica en aquest laberint, però si aneu buscant les fites i marques es puja prou bé.
Arribem al peu de la paret i heu de buscar la fita gran al peu. (22 minuts).
Dificultat:  IV+
Desnivell: 310  metres
Temps d'aproximació: 22 minuts, per sender.
Descens: 18 minuts pel camí d'anada a partir dels ràpels.
Grau d'exposició: Baix, pensareu que hi ha poques assegurances, però és que tampoc calent més. Ara si caieu, us encendreu com un llumí, rascant per la paret.
Material: 6 cintes exprés.
Via equipada.
Roca: Calcària de qualitat.
Via oberta per:  Dades desconegudes.