PLAQUES D'ORGASME: TARDOR CALENTA

En Toni Vilaseca obra una via damunt de Coll Roig (Santuari de Montgrony) i em diu que m'animi a fer la segona repetició de la via. Una idea que abans tenia certa transcendència. Però passa allò que tenia altres plans i em pispen la segona, plou, i em pispen la tercera, fa fred i la quarta, fa vent i la cinquena. Un mes després faré la 100a repetició de via, com a mínim. Ja veieu que és una via que es fa moltíssim. Nosaltres vam anar un dijous i davant nostre teniem dues cordades.
Per què una via té èxit i d'altres no? No ho sé, però segurament ajuda l'entorn, la roca, l'equipament, la neteja...
Ressenya original de Toni Vilaseca
Bé, doncs Tardor calenta és repeteix per aquests elements, però jo destacaria la feina de neteja i condicionament que s'ha fet en aquesta via que la converteix en una via love climbing.
Cal destacar les plaques de dalt. Extremadament polides i que es superen amb adherència. És un orgasme veure com el peu aguanta a la paret sense que hagi cap protuberància manifesta. Val a dir que jo haugués anomenat aquesta via com via Correus - no per allò que penseu - sinó perquè hi ha unes bústies excepcionals.
Inici de la via: Coordenades UTM: 31T  x=425510  y=4680626
1a tirada (IV - IV+ - 30 metres - 6 parabolts): A la paret trobem dues anelles. Anem a la segona. La primera correspon a una via que estan reequipant. Pugem pita amunt. Trobem unes bústies sensacionals. Poc després trobem un petit ressalt més vertical (IV+) que fa més afrenta que una altra cosa ja que es supera sense adonar-nos gaire de la dificultat. Fem una reunió intermitja encara que es pot encadenar perfectament amb la següent. La fem per evitar el fregament de la corda.
2a tirada (IV - 20 metres - 5 parabolts): Llarg que no passarà a la història perquè no aporta res d'especial. Fruir i anar xapant. Sortim a un feixa. Haurem de caminar per continuar l'escalada. A la dreta trobem un cable que ens ajuda a localitzar la continuació de l'escalada.
Travessem el camí de baixada. Pugem pel cable una quinzena de metres.
3a tirada (IV+ - V - IV+ - 35 metres - 2 ponts de roca i 8 parabolts): Ara comença l'orgia. La placa que teniu davant és pura vida. Primer pugem per unes bones bústies fins arribar a un boix tallat. Ara ens cal recórrer a l'adherència que anar a una canaleta estreta per on hem de pujar. El peu de gat aguanta agafat a la paret però no sabeu gaire bé com és possible. Tot un plaer, les mans podrien estar a la butxaca. Quan arribeu a un forat el cos respirar fort perquè no ho feu quan esteu en adherència. Ara sempre teniu una assegurança ben a prop. També ens cal aprofitar una llastra per pujar en bavaresa.
4a tirada (IV+ - 20 metres - 6 parabolts): Continuem per la placa d'adherència però ara ja estem més avesats a les normes d'aquests moviments i decreix la dificultat encara que la bellesa de la placa continua essent idílica. També fem cap a una canalera més ampla que l'anterior on ens entra molt bé el peu. A la part superior podeu agafar-vos a un contrafort a la dreta.
Pugem un parell de metres per la placa i tirem a la dreta. Trobem el camí de baixada que està perfectament netejant. Quin plaer, pensant que hi ha aperturistes que treballen molt bé la via però es deixen detalls tan importants com l'accés i la tornada. I no parlo més... No em tireu de la llengua.
6 min Creuem la via (reunió 2 - 2 bis).
9 min Passem pel costat de l'inici de la via.
16 min Coll Roig
En el km 2,7 de la carretera GI-402 entre Gondrèn i La Pobla de Lillet agafem un trencall a la dreta indicat vers el santuari de Montgrony. Per arribar a Gombrèn és millor pujar des de Camprodon.
1,8 km Cruilla. Anem a la dreta.
3,7 km Cruilla. A la dreta la carreta marxa santuari de Montgrony. Nosaltres anem a l'esquerra, amunt.
4,1 km Refugi de les Planelles. Aquí acaba el tram asfaltat. Ara la pista de terra remunta muntanya amunt. Cal conduir amb cura per continuar amb el vehicle.
6.5 km Coll Roig (1517 m.). A l'esquerra ja podeu veure les parets. Observeu la ressenya que ha fet en Toni Vilaseca que la foto està feta des d'aquí.
Agafem un sender que surt per l'esquerra, inicialment davallant.
5 min Deixem un trencall recte que va a les parets de davant. Nosaltres girem a l'esquerra.
7 min En una pedra trobem unes fletxes que indica el sector de les Plaques (recte) i els Diedres (esquerra) per on retornarem en acabar la via.
8 min Estem al peu de la via. Coordenades UTM: 31T  x=425510  y=4680626
Dificultat: V
Descens: 16 min.
Grau d'exposició: Baix..
Material: 11 cintes  i reunions.
Roca: Calcària
Via oberta per: Santi Sanz, Toni Vilaseca, Jordi Canals i Anna el 30 d'octubre de 2019
Si voleu obtenir el track: Alerta que vaig tenir molts rebots que he tret per millorar el recorregut.

1. Ua via molt ben trobada, la segona tirada te el seu "pebre" sobretot si no toques ferro al tram de la petita canalera vertical...els aperturistes han tingut molt bon ull, però se'ls hi ha anat la ma en la "neteja" sap greu que per poder gaudir una via s'hagi de massacrar la vegetació....