CRESTA DE LA CLUSA: 1a part - FORANCA

Feia temps que tenia entre cella i cella aquesta cresta. Parlen de 5 trams de cresta. Nosaltres en volíem fer tres, però només en vam fer un i gràcies. Nosaltres vam estar pràcticament 5 hores. El dia era curt i feia fred, però també us dic que ja ens vàrem traure el cuquet de l'aventura. Ara, escalar, escalar no vàrem escalar però ens vam fer un fart de muntar ràpels.

DESCRIPCIÓ DE L'ESCALADA:
Trobem les grapes a l'inici de la cresta que ens indica que anem bé.
1a tirada (IV+ - 30 metres - 4 grapes i 2 parabolts): Les grapes estan un xic en fora i ens obliguen a tibar especialment a primera hora del matí fred i a l'ombra. Damunt de la darrera grapa hi ha un parabolt (IV+) però un cop superat d'aquest pas la dificultat minva considerablement (II+). Fem la reunió en la part alta de l'agulla. Ara anem caminant per l'extrem oposat davallant caminant amb cura. Millor deslligar-se. Nosaltres durant tot el recorregut vam anar amb bambes (keets a casa nostra) i no vam tenir necessitat de posar-nos els peus de gat.
Arribem a un coll amb un bel faig (uns 30 metres). Remuntem una vintena de metres per la nova agulla, primer caminant (uns 20 metres).

2a tirada (III - 25 metres - arbres): Grimpada herbosa assegurant-nos en alguns arbres. En la part de dalt hi ha un parabolt blavos sobre el que muntem reunió. Estem en l'agulla més alta de la jornada. Caminem uns 10 metres en la direcció de la cresta i trobem la instal·lació de ràpel.
Rapel cimal (30 metres): Instal·lació sobre un parabolt i una pitó amb anelles. Arribem a un nou coll.
Remuntem uns metres.

3a tirada (IV - 15 metres - 3 parabolts): Encara que el parabolt de l'esquerra no serveix de res ja que pugem per una bonica xemeneia. A la base hi ha una savina i pugem per la xemeneia amb un parabolt que protegeix molt bé el pas. Reunió en el cima de la darrera de les agulles d'aquest tram.
Rapel de la Rampa (30 m.). Els primers metres es podrien baixar caminant però arribem a un bloc, que voltem per la nostra dreta, i són uns metres més drets. Continuem tot el que ens doni la corda. Ara entre arbres fins una savina que ens queda a la dreta.

Ràpel de la Savina (25 metres): Muntat sobre una savina amb cordinos i un maillon. Anem per l'esquerra (sud)  entre arbres fins un coll.
Ara ens toca remuntar una mica i continuar un tram estret de la cresta que han anomenat pas del Mareig però que no és pas tan exigent (III). El vam fer sense encordar-nos. Passat el darrer tram on davallem un gran bloc ens trobem el nou ràpel.

Ràpel de la Rampa (20 m.): Muntat sobre un parabolt amb anella. Es podria arribar a desgrimpar però tampoc cal que ens fem els milhomes.
Veiem un passamà que ens duu damunt d'una instal·lació de ràpel, ja sobre el barranc. L'accés al ràpel és impressionnat.
Ràpel del barranc (40 metres): Instal·lació amb cadena i un tercer parabolt per assegurar-nos en el muntatge del ràpel que queda penjat en el buit. Als trenta metres trobem la instal·lació d'una tirolina que va a l'altre costat del barranc on hi ha una tira de grapes que continuen la cresta. Personalment trobo el cable prim i rovellat. Tampoc tindrem ocasió de fer el salt - rapel guiat - ja que és massa tard i decidim abandonar. De fet nosaltres vam fer un ràpel fins aquí però si es decideix abandonar la cresta es`pot fer un únic ràpel. .Cal tenir present que hem de tirar a la dreta per no anar al fons del barranc on hi ha una tolla amb aigua.

En arribar al fons del barranc trobem un passamà.
Seguim el cordino uns 100 metres i trobem un nou ràpel (el sisè).
Ràpel del bosc (escape) (20 metres: Ràpel muntat sobre un roure amb cordinos i un maillon. Baixem entre boixos.
Retorn: Agafem un corriol evident proper al barranc que ens deixen en uns prats davant de la bassa on hem aparcat el cotxe (5 min).

Accés: Ens situem a Vilada en direcció a Borredà (C-26). Agafem el carrer del poble a l'esquerra - carrer de La Clusa - . Als 200 metres fem un gir sobtat a l'esquerra. A la dreta no hi ha cases.
0,4 km A la sortida del poble hi ha un cartell que ens indica Sant Romà de la Clusa. Anem pel camí de la Clusa.
6,7 km Àrea recreativa del Clot (taules i bancs). Aparquem una mica més amunt mirant de no molestar el trànsit per la pista que va al castell d'Areny. Dos quilòmetres més amunt tenim el refugi de la Clusa.
Aproximació: Seguim la pista amunt. 7 min Agafem una pista secundària a l'esquerra.
15 min Collet. Abandonem la pista i ens apropem a la cresta que tenim al costat (16 min). Coordenades UTM: 31T  x=411164  y=4670468