ENTRE ESPORTIVA I CLÀSSICA: SECTOR EL PUENTE (BONANSA)

Tercer llarg
Hem anat a escalar en aquest sector per preparar l'Acampada Social que és una activitat que organitzem el CEL el 2 i 4 de setembre on ens trobem els escaladors ponentins en una petita trobada festiva. Anava pensant que no m'agradaria anar-hi aquí però em vaig quedar sorprès en trobar-me amb unes plaques d'adherència encantadores.

On està la línia que separa l'escalada esportiva i la clàssica? Alguns diuen que l'esportiva està equipada amb escreix (segons això seria un sector d'esportiva on anem avui).Hi ha qui diu que l'esportiva són vies que només tenen un llarg i un cop has arribat dalt et descendran. Doncs aquí seria via clàssica ja que la nostra línia tenia tres llargs. Perdoneu el rotllo. Vies equipades per Luighi, sinònim de qualitat equipadora.

Descripció de la via: Num. 15 PEDRO BOTERO:

Ens situem a peu de via... el principal dificultat de l'escalada d'avui és localitzar amb seguretat la via. Hi ha alguna via nova a la dreta segons ens ha semblat. Els nostres companys s'hi han posat a la de més a la dreta però no és una via de IV+ i han hagut de baixar. Nosaltres estem convençuts que hem fet la núm 15 Pedro Botero però tampoc em jugaria el coll.

Muntem el campament base en un boig tallat. Damunt tenim dues línies properes entre elles (num. 15 i 16) i paral·leles que compartiran reunió. A la tercera xapa hi ha una fissura que gira a la dreta. La nostra via hi puja per la dreta i només la toca en l'inici mentre que la núm. 16 va per la dreta i la travessa dalt de tot.

Primer llarg

1a tirada (IV+ - 30 metres - parabolts): Un cop hem trobat l'inici ja no us cal patir ja que la línia és molt clara. En el dibuix de dalt posa 12 parabolts però nosaltres no els vam comptar. Els primers metres són tombats fins la primera xapa. Ara es comença a posar vertical. La veritat va haver algun pas que ens va semblar que eren una mica més que IV+, però no patiu tota la via està superben equipada i això hi dona molta seguretat. Un cop hem superat els quinze primers metres ens trobem una placa llisa que des de baix no es pot veure. És una placa espatarrant. Adherència pura, encara que trobareu sempre alguna bústia on posar la mà o el peu. Llarg molt agradable. Reunió amb anelles i rapelable. Reunió estreta.

Tram superior de la 1a tirada

2a tirada (III - caminant - 20 metres - 2 parabolts): Alerta no coincideix les dades amb el que hi ha apunta al croquis superior. Els primers metres són d'adherència (III) però aviat s'acaba el plaer i anem caminant amunt...cerquem parabolts però no n'hi ha ni tampoc calen. Més amunt hi ha un ressalt (II+) on retrobem un altre parabolt al terra. Trobem un passamá i tirem amunt on darrera d'uns boixos trobem la reunió. Està una mica alta. Davant tenim una altra placa meravellosa.
3r llarg

3a tirada (IV - 20 metres - 6 parabolts): Damunt nostre tenim una placa d'adherència excepcional. Des de la reunió sembla que sigui exigent però francament ens hi posem i anem trobant peus i mans. Un plaer per l'esperit: escalar sense patir. A la dreta tenim una altra línia.

DESCENS:Baixem la 3a tirada en en top-rope i fem cap al cable del passamà. Anem a l'esquerra. Als 30 metres s'acaba el cable i hem de resseguir unes fites, poc evidents, que ens duen a un altre tram de cable que ens deixa al peu de la paret. D'aquí mateix surt el corriol de baixada que ens deixa a la carretera on tenim el cotxe (10 min).

ACCÈS: Agafem la carretera A-1605 de Graus a Pont de Suert en el km 46,2 on hi ha un aparcament per a 4 o 5 vehicles que en alguna ocasió hem trobat ple. Al costat hi ha un pont sobre el riu Isàbena.

APROXIMACIÓ: Al costat del pont hi ha un corriol que s'enfila amunt. Al terra hi ha un ferro clavat. En arribar al mur, veiem damunt el cable de baixada. Anem a la dreta. No cal baixar al prat que tenim sota sinó que anem per una feixa estreta. Quan desgrimpem un parell de metres ens cal pujar en un altre indret que ens situen a peu de via (5 min). Coordenades UTM: 31T  x=305502  y=4700105