JUGAR AMB LES DUES AGUDES (Gran i Petita) DE LA NOU

Diumenge, 22 d’agost de 2021

Les Agudes són dues agulles que sobresurten per damunt de la boscúria bergadana. A l’Aguda Gran ja vaig tenir ocasió de pujar per la via del Quico però avui hi pujaré per l’aresta nord-oest, encara que també la podeu trobar per internet com via Baldiri ja que en el seu inici hi ha una placa en record d’aquest escalador. A la via hi ha dos passos que ens exigirà fer dues bones tibades però com està perfectament protegit els passos el podem fer còmodament – o no tan comòdament -. La resta no té gaire historia però quan arribem al cim ens resulta breu l’escalada i ens quedem amb desig d’escalar més. Una bona opció es baixar a fer l’Aguda Petita que vam fer per la via normal. Aquesta amb un equipament bàsic però podem aprofitar elements naturals com els arbres.

ARESTA NORD-EST O BALDIRI A L’AGUDA GRAN

Les dificultats es concentren al primer llarg que està completament equipat per no patir. En els passos difícils es pot posar els estreps o fer A0 segons conveniències.

Ens situem a peu de via on hi ha una placa recordant a l’escalador Baldiri Farreras i Martí (1925 – 2000). Coordenades UTM: 31T  x=409008  y=4669700

1ª tirada (IV - V/A0 -IV - 23 metres – 9 parabolts amb químics): Pugem per la dreta de la placa per un tram senzill (IV). Poc després la via es posa més vertical – més fácil per la dreta – fins arribar a un tram més exigent: dret i sense preses però amb parabolts prou junts (V/A0). La sortida és també complicada ja que falten preses de mans. Superat aquest primer tram anem cap a uns altres drets per un mur sense preses. Hi ha una fissura a la dreta que mirem d’aprofitar. Abans trobem un spits del que no en podem fer gaire cosa i ens hem d’estirar fins arribar a un parabolt uns centímetres més amunt. Un cop superat aquesta tibada ja no ens queda res. La reunió està en un esperó de la dreta (dos parabolts amb anella).

2ª tirada (III – IV+ - III – 25 metres – tres parabolts): Sortim mig caminant fins arribar a un bloc separat de la paret i pugem per un mur que ens queda a la dreta. Dalt hi ha un parabolt ben evident ja des de la reunió. El pas és molt agradable. Dalt hi ha un altre parabolt per superar un altre pas on cal posar atenció. Sortim per la dreta. Abans hi ha un parabolt amb un spit però la reunió es munta més amunt amb dos parabolts i anelles per rapelar.

Encara ens queden uns 20 metres fins al cim de l’Aguda Gran poc exigents.

Amb dos ràpels per la mateixa via.

A La Nou de la Berguedà prenem una carretera asfaltada a Malanyeu que remunta tot el poble. En la part superior trobem una bifurcació. Anem a la dreta (Km 0) cap a Cuirols. Primerament anem per asfalt. En acabar l’asfalt cal comptar les pilones de la llum i un cop pasada la segona per la dreta surt un camí carreter poc evident. Hi ha dos pedres que bloquegen l’entrada. Hi ha espai per aparcar dos vehicles. Km 2,1

Seguim el camí carreter fins un barranc que travessem.

4 min Deixem el camí carreter i agafem per un corriol que s’enfila amunt pel bosc. Hi ha restes de carreranys i passem prou bé.

12 min Arribem al peu de via, en una mena de collet, la placa ens ajuda a situar-nos. Coordenades UTM: 31T  x=408901  y=4669578

Fitxa Tècnica:

Valoració: L’escalada se’ns fa curta. Té un toc salvatge i desconeguda.

Dificultat: V/A0

Metres: 70 metres (incloent grimpada final)

Temps d’aproximació: 12 minuts.

Grau d’exposició: Baix

Material: 9 cintes i opcionalment els estreps i reunió.

Roca: calcària, força bona.

Orientació: Nord – est.

Via oberta per: Sense dades

AGUDA PETITA: VIA NORMAL (ARESTA NORD):

Voltem per la dreta l’Aguda Gran i pel vessant est trobem un camí molt evident que ens deixa en una clariana on havia una cabana i ja tenim l’agulla davant nostre. Molt evident. Temps des de l’Aguda gran: 4 minuts

1ª tirada (III+ - 25 metres – dos parabolts): La roca no sembla massa de fiar encara que no es tan dolenta com sembla en un primer cop d’ull. Hi ha algún arbust que el podem llaçar. Una mica més amunt hi ha un parabolt. Més amunt veiem un diedre, nosaltres pugem recte amunt deixant-lo a l’esquerra. Sembla que a la dreta hi ha un altre parabolt que nosaltres no vam emprar. Anem per trams de pedra on hem d’anar amb cura. Fem reunió sobre un arbre. Hi ha un cordino, caldria valorar la possibilitat de canviar-lo, amb un maillon.

2ª tirada (IV-30 metres – dos ponts de roca): Anem pujant per l’aresta amb tendencia a la dreta. Anem trobant arbusts per protegir-nos i dos ponts de roca amb cordinos que caldria canviar. Muntem la reunió sobre dos parabolts amb anella. Per pujar a l’agulla cal remuntar uns 5 metres més.

Aproximació: Des del coll que hi ha darrera de l’Aguda Gran ens decantem cap a la dreta (est) per revoltar l’agulla i agafar un sender que va baixant fins una esplanada on trobem l’Aguda Petita (4 min ) Coordinades UTM: 31T x=408908  y=4669579

Descens: Muntem un ràpel de 25 metres sobre les anelles. Portem sols una corda de 60 metres. Amb dues cordes es podría muntar un únic ràpel però caldria parar compte amb la recuperació de les cordes. Un cop al terra anem seguint un camí que passa per sota de l’Aguda Gran. Poc després esdevé un camí forestal i passem per sota del corriol que hem agafat per pujar a l’Aguda Gran. Arribem al vehicle. Temps: 12 min

Fitxa Tècnica:

Valoració: L’escalada salvatge, d’aventura però prou interessant.

Dificultat: IV

Metres: 50 metres

Temps d’aproximació: 4 min (Des de l’aresta Nord-est de l’Aguda Gran)

Grau d’exposició: Mig

Material: 2 cintes i reunions.

Roca: calcària, no sempre de qualitat.