Diedre del segon llarg. Pas clau de la via

Primer de tot, recordar-vos que aquest sector té l'escalada restringida entre el 1 de febrer i el 31 de maig, no ens costa gens de portar-vos bé i deixar que l'àliga cuabarrada pugui niuar pacíficamente per la contrada.

D'abans de la pandèmia vam veure un parabolt a una petita cresta que hi ha abans d'arribar a la Cresta de la Coma de Geli. També veiem algun reflexe en l'estrat que ens indicava per on anava la via. Durant practicament 4 anys hem esperat veure alguna cosa per les xarxes o en el llibre de piuades del bar de Sant Llorenç. Finalment ens he posat a la via amb el desig de descobrir que la va obrir. De moment l'hem batejat com a Cresta X i li hem afegit STRATS per motius obvis com ja veureu però pendents que els aperturistes li posin un nou i facin difusió de la via.
Personalment ens ha agradat molt la via ja que els llargs són ben diferents amb dues tirades centrals ben originals. Amb la publicació d'aquesta entrada volem descobrir els autors d'aquesta via. Ja ens va passar una cosa assemblada amb la via Treballant per la jubilació i les cadenes de Roca Llisa. Sembla que les apertures misterioses ens acompanyen.

Dificultat: v-
Desnivell: 125 metres.
Descens: 12 min.
Grau d'exposició: Baix..
Material: 5 cintes.
Roca: Càlcaria, en general bona encara que en la cresta hi ha alguna roca a controlar.
Orientació: Nord.
Via oberta per: Pendent de descobrir el misteri.

DESCRIPCIÓ DE LA VIA:

Primers metres de la via

1è tirada  (IV - 25 metres - 1 parabolt - dos arbusts): Ens situem en el punt que enllaça la cresta amb el camí que volta el pantà de Sant Llorenç. Es tracta d'un conjunt de blogs irregulars per on pugem (IV) Sembla fàcil però hi ha algun punt que tira endarrere. Un cop superat aquests 10 metres anem caminant per un camí obert entre la boscúria fins la reunió.

Arribant a la reunió 2

2a tirada (V- - IV - II - 30 metres - tres parabolts i dos arbusts): Llarg espatarrant. Comencem amb un diedre fantàstic (V-), després pugem fins a la carena, tram agradable - vam afegir un friend groc - i arribem sota a una savina. Hi ha un parabolt amb un altre esparrec - sembla que volien muntar aquí la reunió però amb una altra sabina més endavant la van traslladar allí. Passem pel costat de la sabina i baixem a un collet. Muntem la reunió en una gran savina.

Estrat que dona nom a la via

3a tirada (III+ - IV+ - IV - 35 metres - un arbust - 4 parabolts):  A l'esquerra tenim l'estrat que ha donat nom "provisional" a la via. És un estrat diferent, bonic... i no gaire difícil. Baixem una mica (alerta la vegetació tapa un pas en fals).  Arribem a l'estrat per on anem pujant; a la dreta anem trobant els parabols. A la part superior trobem un ressalt que ens barra el pas. Exigeix fer una bona tibada (IV+, amb regust de V-). Encara ens queda un xic de paret fins sortir de nou a la carena amb un altre pas finet. Acabem caminant.

Sortida de la darrera tirada

4a tirada (IV - 35 metres - un parabolt i una savina): Continua per la cresta amb un pas aeri assegurat per un parabolt ja que dalt ens trobem que no hi ha preses de mà. A partir d'aquí anem caminant deixant al costat alguns savina que ens pot servir de protecció per aquest camí que ens duu al cim de l'agulla (320 m.). La reunió es munta sobre un cordino llarg que caldria veure com està.

Descens: La baga sobre la que hem muntat la darrera reunió ens permet arribar amb seguretat fins a les anelles del ràpel. Es tracta d'un descens vertical de 20 metres. En la base de l'agulla trobem un corriol que duu al coll que forma la cresta. Anem seguint les fites.

Sortida del ràpel

5 min Fem cap al camí que baixa del pas de l'Orellut.Baixada decidida.

8 min Sortim al camí de Ribera que volta l'embassament de Sant Llorenç. Anem a la dreta.

12 min Arribem al pont de l'Escalera.

En l'estrat

Accés: Aparquem al pont de l'Escalera en la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa (LV-9047, km 11).

Aproximació: Des del pont cerquem la cresta - veure foto inicial d'aquesta entrada - i agafem el camí de Ribera

8 min Ens situem a peu de via on albirem el parabolt que ens va descobrir la via.