O 6A+ O ARTIFICIAL DE BON PASSAR: VIA FERNANDO LAJARIN A LA GORRA FRIGIA

Primers metres

M'han portat a la Gorra Frigia a fer la via Fernando Lajarin, des de baix em va respecte. La Diana que està molt més forta que jo, l'intenta traure-se-la en lliure (6a+) però hi ha un moment que es sent petada i decideix continuar amb els estreps. Jo decideixo començar des de baix, pràcticament, amb els estreps fins dalt. He fet les practiques d'artifo d'enguany. La veritat és que la Fernando Lajarin té un llarg molt exigent però la resta es deixa fer prou bé. Quan arribo al cim hem sento satisfet i content d'haver-me-la tret. En Miquel Àngel Ramos i la Sílvia han fet la primera tirada per la via Pere Navalón i després hem escalat per la mateixa via.

Dificultat: 6a+ (Ae)/obligat V
Descens: 14 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 14 cintes i reunions
Roca: Conglomerat montserratí de qualitat
Orientació: Nord
Via oberta per: Manel Pedro l'any 1990

1a tirada (6a+/Ae - IV+ - 40 metres - 14 parabolts/burils): Al peu de la via hi ha una fita que ens indica l'inici. Uns 5 metres a l'esquerra hi ha els parabolts grocs de l'Òptima i a la dreta la via Pere Navalon que més amunt s'ajunta a la nostra.

Són 40 metres verticals, en algun punt alguna cosa més que vertical que puja recte amunt. Hi ha algun tram que podeu fer fàcilment en lliure, per la part de dalt principalment, on podeu aprofitar alguns bolos ben destacats. Si aneu justos de nivell, pugeu poc a poc i bona lletra.

Sortida de la via

2a tirada (IV - 30 metres - 7 parabolts): Un llarg prou bonic que tendeix anar a la dreta en diagonal i posteriorment recte. El grau molt portador encara que es ben vertical.

Primers metres del segon llarg

3a tirada (IV - III- 30 metres - 3 parabolts): Sortim recte amunt, per la dreta és més fàcil, però el parabolt està uns 5 metres damunt de la reunió. Costa de trobar. Més amunt trobem un altre parabolt, potser uns 15 metres per sobre, tampoc cal gaire més cosa ja que fa de bon pujar. Estem en un camp de patates. Més amunt una reunió, amb burils que no cal fer anar, però si aprofitar l'assegurança. Anem girant lleument a l'esquerra. Prou evident. Finalment trobem la reunió. Algú - jo - he volgut tirar amunt en la mateixa cordada... error... ja que el fregament de les cordes és terrible i he patit de valent recuperant la corda.

Després de la tercera tirada pugeu per una canal entre boixos de bon caminar d'uns 20 metres. Arribem a una mena de contrafort. A l'esquerra puja l'Òptima. Muntem la reunió en un arbre. A la dreta, uns metres abans de l'alzina hi ha una altra reunió amb parabolts grocs que tira recte amunt, picant de grau.

Sortida de la darrera tirada

4a tirada (IV+ o V - 40 metres - 10 parabolts): Els primers metres són més exigents encara que estan molt protegits. A mesura que anem pujant va minvant la dificultat. La reunió es fa sobre un arbre o en els parabolts de l'Optima. Alerta que els darrers metres són de roca una mica suelta i les cordes van tirar

Segon llarg

alguna pedra. Uns metres més amunt tenim la creu de la Gorra Frigia.

Descens: Muntem un rapel d'uns 20 metres que ens deixa en una instal·lació que baixa cap a la Magdalena superior. Ara tenim dos nivells de ràpels per baixar per una mateixa línia als que es pot arribar caminant. Són 55 metres de ràpel que ens deixa per sota del coll entre la Gorra Frigia i la Magdalena Superior. Ara ens toca baixar per una canal dreta i pendent. Hi ha un moment que és una mica vergonyós. Un tram sobre roca que llisca i especialment si està molla. He vist maroma gruixuda, cordes penoses (mig trencades) - com la que havia avui - i, de vegades, res, jugant-nos la pell. Sortim al camí del Funicular a Sant Jeroni (8 min), Anem al funicular (14 min) (o baixeu pel camí de Santa Anna - 40  min) o per l'ermita de Sant Miquel (45 min).

Inici del 1r ràpel

Aproximació: L'opció més còmoda és pujar pel funicular i agafar el camí de Sant Jeroni. Als 10 minuts passem per sota de la canal de la Gorra Frigia per on baixarem. Passem per sota de la paret de la Gorra.

14 min Deixem el camí principal i agafem un corriol que s'enfila uns 10 metres i anem baixant vorejant una paret. 19 min Ens situem a l'inici de la via que ens indica una fita. Coordenades UTM: 31T  x=402082  y=4604965

Per obtenir el track (vam pujar i baixar des del monestir sense fer anar el funicular):

Powered by Wikiloc
També podeu veure el muntatge audiovisual que ha fet en Miguel Àngel Ramos... genial i divertit:

PEDRAFORCA: VIA PANY

ESPORTIVA DE LA RIBA: PLAQUES DEL NAS - PARETS DELS ROIXELLS (DRETA)