PUJAR DE NIVELL: ARISTA DE LOS CASTILLONES

Sortida de la segona tirada (V-)
Ahir vam fer la Placa de los Estratos i la Chimenea de los Estratos. Avui posem la cirereta al pastís. Les vies anteriors són tècnicament fàcils però l'Arista de los Castillones piquen de veritat (pel meu modest nivell, clar).

Estèticament és una via molt bonica que s'enfila per una aresta on cada llarg és diferent als altres. Màxima variació. En alguna ressenya que hem trobat posa que està semiequipada, però cal ressaltar que la via està totalment equipada i us podeu deixar a casa els trastets. El camí de baixada està perfectament indicada per punts vermells i no us caldrà patir en el descens. Una veritable meravella que fruireu de veritat.

Dificultat: 6a (V+/A0)
Temps d'aproximació: 1 hora
Descens: 1 hora 15 minuts
Grau d'exposició: Baix
Via equipada (hi ha un blog vell on diu que està semiequipada)
Material: 9 cintes
Roca: Calcari,

Via oberta per: Oberta per Julio Benadé, Luis Royo i Bruno Gaspar 2008

1a tirada (III - 45 metres - 6 parabolts (de 8 mm) i 3 ponts de roca): Vam fer l'entrada original i vam enllaçar les dues primeres tirades (recomanable). Hi ha la variant d'entrada DIRECTA  (també equipada de V+) que està uns metres abans d'arribar aquí. El nom està marcada a la via i no ofereix cap dubte. També hi ha una cordill lligat en el primer parabolt que és un símbol que posen moltes vegades el col·lectiu Sendero Limite (garantia de qualitat).

Entrada original a la via

Pugem per una aresta tumbada sense especial dificultat però amb una panoràmica d'ambient pirinenc bestial. A la meitat deixem la reunió de la primera tirada oficial. Escapa a l'esquerra que és per on baixa la Nala.

2a tirada (V- - 30 metres - 6 parabolts): Ens encarem cap a un mur dret i després agafem l'aresta amb trams espectaculars. Llarg exigent però molt interessant.

La Nala observant com afronta el segon llarg en Manel

3a tirada (II+ - 15 metres - 1 parabolt): Ens posem en la boca del llop. La reunió és rapelable per l'esquerra. Ara ens toca escalar una cresta aèria. Es pot deixar algun cordino llarg per assegurar-nos. Arribem a un clot penjat en la paret.

Des de la reunió clau, la cresta per arribar-hi.

4a tirada (6a/A0 - V- - 15 metres - 3 parabolts i un pont de roca): Estem en el llarg clau de tota la via. Es tracta d'una xemeneia que hi ha a la dreta amb un ambientazo impressionant. Primer sortim per la dreta aprofitant dos parabots que protegeixen el pas (6a en lliure) encara que jo em vaig portar els estreps i vaig fer uns tres metres d'A1 amb comoditat.

Després de fer aquest pas sortim per l'esquerra i arribem a un replà. Ara ens toca escalar en ramonagee obert per la paret fins a la propera assegurança i sortir de la xemeneia (V-). Es munta reunió en un collet.

Ascendint per la xemeneia

5a tirada (III - 30 metres - 2 parabolts i 3 ponts de roca): Anem pujant per l'aresta ara sense massa dificultat ja que no es gaire dreta ni mantinguda.

6a tirada (IV - III - IV - 40 metres - 2 parabolts - 5 ponts de roca, no tots necessaris): La sortida té el seu puntillo, sortim per l'esquerra però superat aquest ressalt anem per una aresta practicament caminant. En acabar també hi ha una petita placa llisa però sense més dificultat. La reunió es munta sobre un gran merlet amb un cordino ample. A la dreta hi ha un cordill d'empaquetar que ens marca la direcció de baixada i uns punts vermells que hem de seguir.

Descens: Seguim els punts vermells que són ben evidents. 28 min Arribem a l'esplanada per on hem passat al pujar. Seguim les marques vermelles ara més esparces. 45 min Enllacem amb el camí de pujada. Agafem el GR cap al refugi de Lizarra.1 h 20 min Arribem a l'aparcament del Refugi.

Aproximació: Des del Refugi de Lizara recomano distinguir amb claredat  la aresta que hem d'identificar abans de començar.  Agafem el GR-11 cap al collado de Boso. 21 min Cabana de Napazal. Deixem la pista i ens enfilem per un sender. Observem que per l'esquerra s'imposa l'herba, vam preferir tirar ben enllà per evitar la pujada al recte que és més exigent. 42 min Abandonem el GR i anem cap a ponent cercant una praderia ben extensa. Passem pel camí de baixada - punts vermells - i continuem flanquejant pel peu de la muntanya. 1 h Passem per la Directa de l'Aresta del Castillones. Revoltem l'esperó planer i arribem a la Original de l'Aresta del Castillones. Marcada en la paret. Coordenades UTM: 30T  x=694784  y=4738051