EM CAU LA BABA: ESPERO DE LO SALLA GRAN

Primers passos

Hi ha descobertes que ens sorprenen. L'Agustí Sans ens ha tornat a meravellar amb una nova via que surt de la Gran Diagonal de Santa Anna. Els que coneixeu a l'Agustí ja sabeu com equipa les vies: ben equipades, netes...sols cal patir per escalar oblidant aspectes com la navegació per la paret, la seguretat, la neteja. De fet temporalment va repassant les seves nombroses vies per deixar-les perfectes. L'esperó d'avui és un complement diferent a la superba Gran Diagonal.

La via ressegeix els dos primers llargs de la Gran Diagonal, però en arribar a l'alçada de l'esperó, molt evident, pugem pel mateix fins sortir per la cresta que ens duu a les restes del Castell de Santa Anna. No patiu per l'orientació, afortunadament hi ha una pedra empegada a la base de la via per indicar-nos la direcció. En el trencall de l'esperó precisament podeu tenir algun dubte que es vull aclarir. Hi ha dues pedres. A l'esquerra trobeu L'ESPERÓ amb la dificultat 6a ratllada, resulta ser una via desequipada per motius de seguretat i a la dreta trobeu la pedra amb el nom de LO SALLA GRAN V+ que substitueix la via anterior.

Dificultat: V /V+ però negociables en A0
Desnivell: 110  metres.
Temps d'aproximació: 5 minuts
Temps de descens: 15 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 9 cintes exprés i reunions.
Roca: Calcària de qualitat.
Orientació: Sud, encara que a la part inferior no toca el sol.
Via oberta per Agustí Sans en solitari encara que posteriorment l'ha ajudat en Pep Godoy (2021)

Primer llarg

1a tirada (V/V+ - IV - III+ - 25 metres - 6 parabolts): En la paret trobem la plaqueta amb el nom VIA GRAN DIAGONAL V+. Els primers metres són els més exigents de tota la via on cal superar la temptació d'agafar-nos al primer parabolt. Superats aquesta primera dificultat anem a l'esquerra. Damunt tenim una curiosa espluga. Aquí la fisonomia de la paret ha canviat ja que han caigut unes roques (neteja de la paret) fins arribar a l'inici de la diagonal per on pugem, ara a la dreta.

Inici del segon llarg

2a tirada (III - 20 metres - 4 parabolts): Seguim la llarga diagonal que dona lloc al nom de la via..Anem travessant vies com la Maxicoxis, la Mariadria i la Yotube (no sé si he escrit els noms bé). Passem una primera reunió situada a l'ombra d'un arbust i anem a buscar la següent situada al peu de l'Esperó.

Tercer llarg

3r tirada (V/V+ - 25 metres - 9 parabolts):L'esperó és dret i cal anar pujant vorejant els passos més costeruts. Els parabolts ens indiquen el millor pas. Llarg mantingut i espectacular.

4a tirada (III+ - 40 metres - 7 assegurances: parabolts, arbust i químics): Voregem un blog per la dreta i pugem un muret que ens deixa ja a la cresta amb trams fàcils però penjats. Travessem una reunió d'una altra via. Arribem a la reunió final situada abans de la Torre de Santa Anna.

Final de la via

Agafem un corriol que passa per les restes de la Torre de Sant Anna.
4 min Ermita de Santa Anna que fou traslladada del fons l'embassament abans de ser colgada per les aigües i traslladada aquí dalt.
5 min Ens decantem a l'esquerra per unes escales.
Les escales ens duen a una pista però abans d'arribar gira a l'esquerra seguint un barranc. Passem per davant de l'inici dela via.
15 min Aparcament a la vora del túnel.
En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.
0,4 km. Bifurcació. Anem a la dreta.
Passem dos túnels. En sortir del segon hi ha un pont que no cal que agafem doncs aparquem a la dreta (un parell de cotxes). Aproximadament 2 km.
Creuem la carretera i agafem un sender molt bonic. Arribem a un barranc.
5 min. Abandonem el camí. Caminem uns 10 metres, tot travessant el barranc i ja estem al peu de la via. És un indret amb una vegetació exuberant en ser un racó molt obac. Hi ha força pedres tirades en la neteja de la paret.

Feliços com uns anissos

PROPOSTES PROPERES PER COMPLEMENTAR

A l'altre túnel, arran de la central, hi ha el sector de la Font d'escalada esportiva.
La primera agulla de Santa Anna (6a - no equipada)
La Gran Diagonal (V)
La variant a la Gran Diagonal: Nauk (V+)
La variant a la Gran Diagonal: Bekari (V)
La variant a la Gran Diagonal: Torri (V)
La variant a la Gran Diagonal: Esperó de lo Salla Gran (V/V+)

Sector Tanca-li-porta:

Per obtenir el track de la sortida (acaba al bar més proper d'Alfarràs...no vaig pensar tancar el GPS)