AGULLES DE TRAVESSANY, AMBIENT PIRINENC

Tindria 12 anys i estava acampat de colònies a la vora de l’estany Negre. De sobte em vaig sentir atret per unes roques i vaig dir als monitors que me n’anava a pujar-les. Sorpresos em van parar i em van explicar que aquelles agulles estaven molt lluny i estaria molt temps per coronar-los. Me’ls vaig mirar incrèdul. En una hora pensava que hi anava i tornava. No coneixia encara les distàncies a la muntanya. He hagut d’esperar 40 anys més tornar-hi però ara amb experiència i la bona companyia dels meus amics Lluís Olóndriz i Miquel Urbano que són els meus pares/mare en això de l’escalada i encara no es coneixien. L’atracció de les agulles de Travessany és intensa i persisten. Capitanegen plenament la contrada de l’estany Negre.

1ra agulla.
Ens situem al peu de la primera agulla al costat d’un bloc pla amb una fita. El llarg de les tirades són orientatius ja que hi ha molts indrets on muntar la reunió aprofitant merlets de la roca. Fins hi tot hi ha moments que es pot anar a l’ensemblee. Durant l’escalada trobarem poques assegurances però es pot protegir molt bé amb tascons i fissurers aprofitant les nombroses fissures. Els ràpels estan instal•lats amb dos parabolts i cadena.
1 ra: tirada (45 m – II+): Ens enfilem per un primer mur acanalat però després anirem entre l’herbei i la roca. Anem per on vulguem terreny amunt.
2 na tirada (55 m – II o IV): Seguim les característiques anteriors. Si teniu afany de cercar els millors passos podeu jugar per uns diedres d’uns 5 metres opcionals (IV).
3 ra tirada (40 m – II o IV+) Anem pujant tendint a anar a la dreta. Si voleu hi ha una placa llisa d’uns 5 metres que ens exigeix esforçar-nos (IV+). La primera agulla (2466 m.) la voregem per la dreta per encarar-nos cap a la primera bretxa a la que accedim caminant. Si eviteu les dificultats i aneu per l’herba us podeu posar els peus de gat a partir d’aquí.
2na agulla.
4 ta tirada (40 m – III): S’imposa el granit de qualitat. Pugem per una canal i el terreny és més evident. Primer tram d’escalada pròpiament dita.
5 na (30 m – III-) Anem amb una tendència a la dreta (est) fins assolir la segona agulla (2589 m,).
Descendim uns 25 metres amb passos compromesos fins trobar un passamà que ens duu fins a una instal•lació de ràpel de 20 metres que ens deixaran a la segona bretxa.
3ra agulla:
6 na tirada (40 m – III -) Anem pujant entre blocs amb una tendència a la dreta.
7ra tirada (30 m – III-) Sortim a la carena i coronem la tercera agulla (2590 m.). Descendim entre roques a la següent bretxa. Cerquem intuïtivament la via per la paret del davant.
4ta agulla:
8na tirada (40 m – IV+) Anem caminant a l’esquerra i fem un gir per situar-nos al peu d’un mur d’un parell de metres per on pujarem a tocar d’un ginebró i veurem un clau vell a l’esquerra que ens indica la direcció a seguir doncs treparem per una llastra amb fissures on trobarem un fissurer encastat. El mur ens aboca a un diedre de 5 metres amb un clau a l’inici. És el pas decisiu de la via (IV+). Dalt trobem un tercer clau.
Vam trobar una descripció que pujava per la dreta d’un marcat esperò central, també per un diedre i marcava IV. Els claus vells ens indiquen la direcció correcta.
9na tirada (30 m – III+) Anem pujant entre blocs i canals. Els passos no són de dificultat mantinguda menys en el llarg anterior. Sortim a la carena i assolim la quarta agulla (2638 m.).
Descendim a la quarta bretxa on trobem una instal•lació de ràpel per abandonar per la dreta. Continuem escalant.
5na agulla:
10 na tirada (40 m – III+) Sortim per la dreta flanquejant encarant-nos cap a uns blocs drets. Ens entafonarem dins – a Pako Sànchez li recorda a uns ullals – i pugem per un bell diedre que sembla més difícil del que realment és. Sortim a la carena i canviem de vessant.
11 na tirada (40 m – II+) Anem per la cresta.
12 na tirada (15 m – II+) Continuem per la cresta fins al cim de la darrera agulla (2659 m.).
Per baixar trobem un ràpel de 5 metres cap a l’est. Anem uns metres a la dreta per anar a buscar de nou la cresta on trobem un altre ràpel de 20 metres. Baixem uns metres més i trobem un altre ràpel de també 20 metres que ens deixa a la darrera bretxa.
Temps d’escalada: 6 hores.
Ens endinsem per la vall de Boi fins arribar al peu de la presa de Cavallers (1783 m.). Prenem el sender concorregut que el contorneja i anem pujant per la vall fins el refugi Ventosa i Calvell (2215 m.) http://www.refugiventosa.com tel. +34 973 297 090. 70 places que poden estar ocupades per la munió de gent de Carros de Foc. Temps: 2 hores.
Sortim pel camí als estanys de Culieto i poc després l’abandonem per un corriol fitat
Descens: Anem a la dreta per un canal herbós molt dret. Després anem voltant les agulles pel fons de la vall fins trobar la fita de l’inici de l’escalada de la primera agulla on trobem el senderó de pujada fins al refugi Ventosa i Calvell (1 h 10 min.). Ens calen 1 h 40 min més per arribar a l’aparcament de la presa de Cavallers.
Dificultat: Difícil IV
Temps d'escalada: 6 hores
Temps d'aproximació: 2 h 50 min.
Temps de descens: 2 h. 50 min.
Tipus de roca: Grànit.
Material: Corda de 60 metres, bagues llargues, empotradors i tascons.

Si voleu veure més fotos:

1. fa dos anys la vam repetir i vam gaudir molt amb la solitut i la velleza del paisatge.
    s.a.

2. Feta aqeust disssabte passat... ambient sublim!!!!