LA GRAN DIAGONAL DE SANTA ANNA: VARIANT DIEDRE DEL BEKARI

La Gran Diagonal és la via que més es fa de Santa Anna. Afortunadament l'equip de l'Agustí Sans va equipar - entre moltes altres vies de la zona - dues variants. La primera, la variant Nauk, puja per una placa espatarrant. La segona el Diedre del Bekari que avui hem pujat. Potser no és tan impressionant com les anteriors però també val la pena escalar-la.

1a tirada (V - IV+ - IV - 25 metres - 7 parabolts): En l'inici de la via trobem una pedra que ens indica que estem en la via correcta. Uns metres més avall hi ha dues vies. La de més a l'esquerra és la Maxicosi. De les altres no les coneixem.

L'inici és complicat doncs és dret i hi ha poques preses. Ens agafa freds. Un cop superat aquests primers metres minva la dificulta. Anem a l'esquerra i travessem una zona de blocs que fan una mica de por però no passa de fer por (IV+). Arribem a un ressalt que gira a la dreta-ascendent (IV). De fet es tracta de l'inici de la diagonal. Arribem a la reunió que està muntada en una mena de contrafort.

2a tirada (III - 40 metres - 3 parabolts): Seguim la llarga diagonal que dona lloc al nom de la via.. Anem mig caminant per la diagonal ascendent. Trobem tres parabolts laterals que ens dona seguretat en el flanqueig. Als 12 metres es pot muntar reunió en dos parabolts amb anelles però es preferible tirar endavant. Sortim per l'esquerra i anem caminant seguint la direcció que dúiem fins trobar la placa més bonica de la paret per on continuar la via. Són uns 30 metres de pateo. Observem amb satisfacció que s'està fent un corriol de pas. Arribem a una reunió amb anelles i al costat dos parabolts més. En aquest punt es separen la Gran Diagonal que surt recte per la dreta. Còdol amb el nom de la via. Una mica més a l'esquerra- també amb el nom  puja la variant Nauk. La nostra variant va a l'esquerra.

Sortint del diedre

3a tirada (V - 50 metres - 10 parabolts): Sortim per l'esquerra on hi ha el còdol amb el nom de la via. Anem caminant fins anar a buscar un diedre molt marcat per on puja la via. Es pot negociar una mica més per la dreta.

Un cop superat el diedre anem trobant tres murs petits que ens recorden les plaques de les vies laterals però no pas tant compromesos. Trams agradables. Arribem a la carena on compartim reunió.

Encara no ens podem desencordar doncs hem de fer una quinzena de metres per una carena que sense ser dificil (II) no si val a jugar. Hi ha alguns químics que ens permetrien assegurar.

Agafem un corriol que surt a l'esquerra i baixa decidit.

4 min Ermita de Santa Anna que fou traslladada del fons l'embassament abans de ser colgada per les aigües i traslladada aquí dalt.

5 min Ens decantem a l'esquerra per unes escales.

Les escales ens duen a una pista però abans d'arribar gira a l'esquerra seguint un barranc. Passem per davant de l'inici de la via.

15 min Aparcament a la vora del túnel.

En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.

0,4 km. Bifurcació. Anem a la dreta.

Passem dos túnels. En sortir del segon hi ha un pont que no cal que agafem doncs aparquem a la dreta (un parell de cotxes). Aproximadament 2, 3 km.

Creuem la carretera i agafem un sender molt bonic. Arribem a un barranc.

5 min. Abandonem el camí. Caminem uns 10 metres, tot travessant el barranc i ja estem al peu de la via. És un indret amb una vegetació exuberant en ser un racó molt obac.

Dificultat: V

Desnivell: 115  metres.

Temps d'aproximació: 5 minuts

Temps de descens: 15 minuts

Grau d'exposició: Baix

Material: 10 cintes exprés i reunions.

Roca: Calcària de qualitat.

Orientació: Sud, encara que a la part inferior no toca el sol.

Via oberta per Agustí Sans, desconenc la resta del seu equip.