VIA NAUK, PARALEL.LA A LA GRAN DIAGONAL, PERÒ IGUAL DE BONA

La via de la Gran diagonal és una de les meves vies preferides. En Agustí Sans m'explica que en el mur superior van obrir una línia paral·lela (de fet dues línies, encara ens queda feina) i tenia ganes de provar-la. Igual de bona, o més.

Quan estem a peu de via en Josep Lluís em diu de pujar per la primera tirada de la Maxicosi, avui va llançat i ens hi posem. Fem una combinació genial. Si us baixeu les fotos en el nom veure l'explicació d'on està feta la foto.

1a tirada (V+ - 25 metres - 6 parabolts): A l'inici trobem una pedra amb el nom de la via i el grau. Maxicosi V+ que ens indica que és una via oberta per l'equip Agustí Sans. Des de sota es veu més fàcil del que és en realitat. Puja decididament per passos que ens obliguen a escalar. Aquí no val això de fer A0. La placa final és bestial. Fem la reunió coincidint amb la Gran Diagonal. La Maxicosi tira amunt (6a).

2a tirada (III - 15 metres - 3 parabolts): Seguim la diagonal on trobem altres vies que travessen amunt i aprofitem els parabolts laterals.

Ens enfilem per l'esquerra (paret) mig caminant (II). Hi ha un parabolt de la via l'Espero del Salla (6c). Als 30 metres arribem al mur per on puja la via sublim de la Gran Diagonal. Hi ha dues línies. La de la dreta correspon a la Gran Diagonal. Nosaltres agafem la variant de la Nauk. Més a l'esquerra hi ha la variant del Becari. Com es troben 3 vies, han muntat dues reunions. Calia? Gràcies.Totes les reunions amb anelles per rapelar.

3a tirada (V+ - 30 metres - 7 parabolts): Escalem per una placa genial. És un pur plaer escalant per allí agafant-nos a preses minuscules i fer adherència. El llarg està una mica per damunt del meu nivell però com està tan bé equipada la puc fruir. La reunió, aquí dalt coincideix amb la Gran Diagonal.

4a tirada (V/V+ - 20 metres - 4 parabolts): Alerta la línea que tira amunt correspon a la Gran Diagonal. A nosaltres ens toca avui anar a l'esquerra per una canaleta que aviat es posa dreta i torna a exigir-nos posar-nos però més portadora.

Encara hem de seguir una quinzena de metres per una aresta aèria. Hi ha dos químics per assegurar aquesta tram.

Descesns:

Agafem un corriol que surt a l'esquerra i baixa decidit.

4 min Ermita de Santa Anna que fou traslladada del fons l'embassament abans de ser colgada per les aigües i traslladada aquí dalt.

5 min Ens decantem a l'esquerra per unes escales.

Les escales ens duen a una pista però abans d'arribar gira a l'esquerra seguint un barranc. Passem per davant de l'inici de la via.

15 min Aparcament a la vora del túnel.

En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.

0,4 km. Bifurcació. Anem a la dreta.

Passem dos túnels. En sortir del segon hi ha un pont que no cal que agafem doncs aparquem a la dreta (un parell de cotxes). Aproximadament 2, 3 km.

Creuem la carretera i agafem un sender molt bonic. Arribem a un barranc.

5 min. Abandonem el camí. Caminem uns 10 metres, tot travessant el barranc i ja estem al peu de la via. És un indret amb una vegetació exuberant en ser un racó molt obac.

Dificultat: V+

Desnivell: 90  metres.

Temps d'aproximació: 5 minuts

Temps de descens: 15 minuts

Grau d'exposició: Baix

Material: 7 cintes exprés i reunions.

Roca: Calcària de qualitat. Feina de neteja destacable.

Orientació: Sud, encara que a la part inferior no toca el sol.

Via oberta per Agustí Sans i Josep Maria Escart, dedicant la via a la neta del seu company Pep Godoy. -Segurament l'any 2019