DESIG DE GRANIT: ESPOLON DEL PINO

El granit té una duresa de roca que enamora amb apassionament per la seva noblesa. Personalment - accepto la divergència - és la pedra que més m'agrada, segurament perquè l'associo amb l'alta muntanya. Avui ens hem traslladat fins a Panticosa a fer una via de parabolt abundant. La colla Sendero límite ha obert diverses vies i ha fet que sigui una zona on d'escalada molt lconcorreguda. He fet l'Aresta Mogli i La via del Nano i Espolon de Rebollon són altres vies que he fet per allí.
La proposta d'avui és, diguem-ho clar, espatarran. Autèntica, doncs té tota ella regust d'aventura.
Per començar cal posar-se una hora de camí per situar-nos a peu de via i això ja filtra.
A peu de via trobem una cinta vermella amb el nom de la via, encara que hem trobat una colla que també anava a fer-la i han tingut el detall de deixar-nos passar.
1a tirada (III+ - III - 40 metres - 1 pont de roca i 5 parabolts): Com la via és llarga decideixo pujar fent la tirada amb les esportives, sense posar-me els peus de gat.
Pujo un primer muret dret (III+) però aviat esdevé menys vertical. Pujo per una aresta molt evident. totes les reunions es fan sobre dos parabolts menys la 4a que es fa sobre un pi.
2n tirada (IV - IV+ - 35 metres - 10  parabolts): Curiosament, de tant en tant hi ha un parabolt petit.
Sortim per l'esquerra. Agafem una cresta que després s'aplana fins arribar a un tram vertical que imposa una mica però resulta que està farcit per preses molt bones que el fan molt agradable.
3a tirada (IV + - V- - 35 metres - 6 parabolts): Només sortim trobem una placa que superem amb adherència, a la dreta tenim un bon pati sobre la barrancada. Anem planejant fins arribar a una nova placa que és posa dreta que superem sense especials dificultat (V-). Es munta la reunió en un pi - que segurament dona nom a la via.
4a tirada (IV - IV+ - IV - 30 metres -  5 parabolts): Pugem per ressalts fins arribar a un pas adherència on cal anar amb cura (IV+) per continuar pujant. L'entrada a la reunió també és una mica estranya encara que no passa de III doncs és qüestió de pujar una mica i es passa practicament caminant. La reunió queda una mica enclotada. Amb el soroll de l'aigua i que estem amagats pot costar escoltar al company.
5a tirada (IV - 35 metres - 3 parabolts): Sortim per l'esquerra amb un pas que sembla molt exigent però un cop ens hi posem el podem solucionar amb facilitat. Ara ens queda caminar. NO anar a la dreta - com va fer el companys - sinó anar a buscar un espoló tombat. Traslladem la reunió per posar-nos al peu d'un sostret.
6a tirada (V+/A0 - IV+ - 6 parabolts - 25 metres): Ara ens toca superar el pas clau de la via. Són encara no dos metres de mur que extraploma una mica, més del que pot semblar en un primer moment. Ara en un metre i mig hi ha tres parabolts. Molta gent li posa de V però personalment, el catalogo de V+. Vosaltres ja direu.
Un cop superat l'obstacle queden una mena de terrasses que pugem sense problemes encara que hi ha un altre pas d'adherència. Acabem caminant.
6a tirada (III+ - III - 35 metres - 4 parabolts i dos ponts de roca): El primer pas és exigent - especialment si ja us heu tret els peus de gat com jo he fet, però ara anava de segon - doncs es posa dret per un moment. Per la dreta es puja millor. De fet si anéssiu molt per la dreta, segur que pujàveu caminant. Ara us toca pujar uns ressalts fàcils fins una placa tombada que indica el final de la via.
Descens
Tirem amunt seguint les fites. Aviat veiem la silueta del nou refugi de Bachimaña (2200 m.).
8 min. Arribem al refugi i hem d'haver pensat en agafar diners per pagar la cervesa obligada. Un cop ens hem hidratat només cal agafar el GR-11 de baixada.
1 h 18 min. Arribem als Banys de Panticosa. Hi ha gent que dorm en el refugi i l'endemà fa l'escalada. A la vora hi ha la via del Diedro que també es pot fer si es descansa al refugi.
Sortim dels Banys de Panticosa (1636 m.) pel GR-11 que s'inicia a la vora del la casa de Piedra (refugi). Amunt.
1 h Veiem un cartell que anuncia el risc d'allaus. Ara us toca aixecar la mirada del terra i veure que davant teniu el muro de la Cascada i cerlar la línea. Baixeu uns metres fins una plana on abandoneu el GR i aneu seguint unes fites fins arribar al peu de la via (1h 10 min.).
Dificultat:  V+/A0
Temps d'aproximació: 1 hora 10 minuts
Temps de descens: 1 hora 18 minuts.
Via equipada.
Material: 10 cintes exprés,  i reunions.
Roca: Granit.
Qualitat: Molt bon, per menjar-se'l.
Orientació: Sud-oest
Valoració: La millor de tot l'estiu, i amb molt.