LOVE CLIMB DE PANTICOSA: VIA DEL MOLONDRO

Panticosa ha esdevingut una escola d’escalada còmoda i segura. Alguns diran que això no és escalar, que és turisme vertical però us puc dir que aquests dies he vist un fotimer de cordades per les parets. Totes les vies estaven ocupades. Com diu un company d’escalada: El Tour el corrent uns dos-cents ciclistes però tots tenim dret a agafar la bicicleta encara que no siguem dels millors.
El mèrit és del grup Sendero Limite que han fet molt bona feina (o no, segons d’altres).
He fet les següents vies per Panticosa: 'Aresta Mowgli, el Libro de la Selva, Baloo, la via del Nano i Rebollon, l'Espolon del pino i Viaje por el muro de la cascada.

1a tirada (V- - IV – 30 metrse – 7 parabotls): Ens trobem amb un petit mur que tira una mica endarrere. Hi ha bones preses de mans i està perfectament protegit (V-). Anem uns metres caminant fins una roca dreta que abordem pel davant que segueix una placa tombada sense dificultat. Val a dir que la primera dificultat és por arribar a evitar caminant per l’esquerra. Alerta que el soroll del riu que ens dificulta la comunicació.
2a tirada (II – 35 metres – 5 parabolts): Anem pràcticament caminant seguint els parabolts amb una tendència a la dreta.
3a tirada (IV – 20 metres – 3 parabolts): Anem grimpant fins trobar-nos en un tram d’adherència que cal agafar bé. Si es volgués es podria evitar per l’esquerra si sou una mica pirates, però he vingut aquí a escalar, no a fer trampes.
4a tirada (III – 25 metres – 2 parabolts i un pont): Sortim per la dreta. Trobem un gran bloc que ascendim on trobem el pont de roca. Acabem caminant al recte (al gràfic marca anar a l’esquerra) on trobem la reunió.
5a tirada (V- - IV – 7 parabolts – 30 metres): Es segurament el llarg més exigent (la gent bona en diu bonic). Escalem per una placa d’adherència amb les preses justes per anar superant el mur. A mesura que pugem la dificultat va minvant per una placa tombada.
6a tirada (IV+ - IV - 4 parabolts – 20 metres): Sortim per un tram vertical (IV+) que aviat tomba i llavors escalem còmodament per una placa d’adherència (IV).
7a tirada (V- - IV -6 parabolts – 20 metres): Comencem amb un muret vertical on hi ha prou preses de mans, encara que es troba a faltar alguna de peu però es puja fent una bona estrebada. Un cop dalt ja només queda una placa tombada.
8a tirada (IV+- IV – 6 parabolts – 20 metres): Sortim per l’esquerra. Aviat girem a la dreta. Ara ens toca dos passos d’adherència però no sobre placa sinó sobre uns lloms que es fan més difícils del que sembla. De fet per nosaltres van ser els passos més compromesos de la via ... Acaba com sempre amb una placa tombada. De fet ja hem acabat d’escalar.
9a tirada (II – 2 parabolts – 20 metres): Escalem una placa pràcticament caminant. En un arbre hi ha una cinta vermella que indica el lloc on fer la reunió.
10 tirada (II – 2 parabolts – 20 metres): Anem caminant fins trobar-nos amb un muret d’un parell de metres on trobem els parabolts. Continuem caminant fins un bosquet. En el primer pi hi ha una cinta que ens indica on fer la reunió. Nosaltres vam decidir empalmar aquestes dues darreres tirades.
Tirem amunt per un llom rocós. Dalt trobem una fita preeminent. Ara nomes cal seguir les fites que aviat ens deixen en l’anomenat camí de los Machos. Podem anar per la dreta o per l’esquerra. Nosaltres decidim anar per la dreta per un camí d’amples llaçades.
17 min Passem pel peu de la via i del pont. Aviat ens incorporem al GR-11
28 min Panticosa
Aparquem en el balneari de Panticosa, prop del refugi de la Casa de Piedra.
Agafem el camí del GR-11 cap al refugi de Ba....
10 min Mirador. Seguim el camí però aviat trobem un cartell. Agafem un sender que surt a la dreta. Aviat ens baixa a un pont.
13 min Pont que travessem i als 15 metres a l’esquerra trobem l’inici de la via. Coordenades UTM: 30T 726516 4738384
Dificultat: V-
Desnivell: 250 metres
Temps d’aproximació: 13 minuts.
Temps de descens: 28 minuts.
Grau d’exposició: Baix, via equipada per no patir.
Material: 7 cintes exprés i reunió.
Via equipada.
Roca: Granit, molt agraït.
Orientació: Sud-oest.
Via oberta pel col.lectiu Sendero Límite per Carlos Budría, Jesús Escartín, Luís Royo i Julio Benede el setembre de 2018.