AMBIENT ALPÍ: LA CRESTA DE CUBIL

5a tirada
(Personal - La vam clavar. La previsió del temps era molt dolenta. Ja havíem dit de suprimir la sortida però vam veure que havia una forquilla de "bon temps" pel matí. Segurament eren més les ganes que el raonament científic d'interpretar la meteo. Ens hi vam posar sabent que la roca estaria molla - havia calamarsa en alguna raconada - i que potser ens mullaríem. Doncs no, quan vam arribar al cotxe va començar a ploure de valent. La vam clavar...)
Perdoneu l'opinió personal que a ningú us interessa. La cresta de Cubil (he vist escrit, Covil i totes les possibles combinacions) és una ascensió d'ambient alpí. A l'esquerra tenim la impressionant vall de Pessons farcida d'estanys. Els ulls se'n van cap a les muntanyes properes que recordeu d'altres aventures. La veritat les muntanyes d'Andorra esdevenen encisadores només cal abandonar el centre de la vall.
La majoria de dificultats es poden obviar escapant-se pels laterals encara que cal tenir compte amb els flanqueigs laterals. El tracte amb el granit és molt agradable.La dificultat no sempre és mantinguda hi ha trams que es fan caminant o desencordats. Aquest fet fa que la descripció sigui molt subjectiva. Espero que us pugui servir.
DESCRIPCIÓ DE LA VIA:
La veritat és que no es fàcil fer una descripció bona de la cresta doncs és molt llarga i falten elements clars per fer un bon text però malgrat això ho intentaré. Veig que en les diferents ressenyes que he trobat tampoc ho acaben de fer gaire millor.
Ens situem en el coll (2606 m.) entre el Pic Baix de Cubil i l'Alt. Aquest darrer és la nostra fita.
1a tirada (III - 20 metres - 2 parabolts): Arribem al coll i ens sorpren veure uns parabolts. A més a l'inici hi ha un esparrec d'un altre. Això comença bé però serà l'únic que trobarem amb bagues velles per muntar els rapels i alguna baga puntual.
2a tirada
Estem davant del primer gendarme de la cresta que es mostra altiu. Hi ha una canal que surt a la dreta on hi ha els parabolts. Superats els primers metres hi ha un ressalt pla. Poc després muntem en uns blocs la reunió. Val a dir que les reunions són molt personals i cadascú les pot muntar on vulgui.
2a tirada (IV - 5 metres - neta): Ens trobem amb un mur petit. Primer sortim per uns fissura de peus i després uns passos d'adherència. Jo anava encara amb botes de muntanya i reconec que em va costà. Cal espatarrar-se i pujar el peu per la estreta fissura però amb la bota no em pujava el peu. Després adherència i amunt.
Dalt de l'agulla ens trobem el ràpel de 15 metres que ens deixa al peu del primer gendarme, ja superat.

Pugem una bona estona caminant entre herba fins el proper ressalt que pugem sense dificultat. Poc després ens trobem amb una baixada a una bretxa que fem per una feixa estreta i compromesa. Un cop estem sota ens adonem que davant tenim un mur amb un clau al mig. La veritat és que com tot està moll decidim voltar-ho per l'esquerra amb algun pas estrany. Tornem a la cresta i ens trobem amb un mur que està recorregut per una fissura ideal per autoprotegir-nos.
1a tirada
3a tirada (III+ - III - 10 metres - nets): La fissura és meravellosa i fàcil. En la sortida cal posar una mica de cura (III+) però després tot resulta molt més fàcil del que aparentava. Baixem a la següent bretxa.
Davant tenim una mole de pedra que decidim voltar per l'esquerra (vessant Pessons). Els manolos el poden fer recte amunt. Primer caminant per una mena de feixa fins que.. s'acaba i ens veiem obligats a tirar amunt i tornar-nos a encordar. El company es posa els peus de gat, jo que vaig de segon ho faig amb la bota.
4a tirada (III - 20 metres - net): Pugem per uns blocs amunt. No arribem al cim del gendarme sinó que ens decantem a l'esquerra on muntem la reunió en un blog.
Anem continuant per la cresta. A ressaltar les baixades que esdevenen un xic complicades i desagradables.
Arribem a una bretxa estreta on veiem en la roca dibuixada una fletxa. No anem malament.
5a tirada (III - II sup - 15 metres - net):  En aquesta bretxa ens tornem a encordar. Baixem un parell de metres per fer-ho més còmodes. Es puja dos metres en adherència (III) i no presenta més dificultat. Ara toca buscar un bon merlet per muntar la reunió.
4a tirada
Arribem a una instal·lació d'un ràpel (sols hi ha les bagues). Són uns 5 metres però quan estem a terra veiem que potser es pot desgrimpar amb facilitat doncs el punt més complicat es pot baixar agafant-se a un extrem de la baga llarga que algú, amb molt d'encert ha deixat.
Estem en una mena de collet. Veiem que això s'acaba i si volem podem anar caminant per la dreta, però tampoc és això i pugem un darrer muret que de sota sembla que té cos.
6a tirada (III - II+ - 15 metres - net): Pugem per una canal que queda a la nostra esquerra. Un cop estem dins no presenta gaire més dificultat que anar pujant entre blogs. Muntem la reunió on volem i tornem a plegar la corda.
Assolim el cim de l'Alt de Cubil (2831 metres). Hem estat 4 hores trastejant el material. Ens cauen unes primeres gotes que ens recorden que estem en una finestra de "bon temps".
Des de dalt del cim anem contornejant unes roques, tot seguint unes fites, fins que arribem a una carena prou ampla a l'esquerra.
12 min. Arribem a un coll (2663 m.) i ens tirem cap al vessant dels llacs de Pessons. No hi ha camí.
40 min. Trobem el camí de pujada (dels punts grocs) i el seguim a l'esquerra.
1 h 23 min. Arribem a l'aparcament.
Ens situem en l'aparcament oest de l'estació d'esquí de Grau Roig.

Sortim per una pista de terra que recórrer una pista d'esquí.  A la dreta veiem uns punts blaus que indiquen un sender. En un primer cop ens ho saltem.
Veiem a la dreta uns nous punts blaus que ens indiquen un sender que en aquesta segona ocasió si que seguim.
20 min. Restaurant de Pessons. No pareu a beure que és molt car. Per a guiris. De darrera del restaurant, a tocar d'un dipòsit surt un caminet marcat amb punts grocs que seguim.
41 min. Abans d'arribar a l'estany gran de la Solana abandonem el camí i ens decantem vers el coll entre Cubils que veiem davant.
3a tirada
Pujada feixuga entre nerets, herba i tartera que anem combinant segons el nostre gust.
1 h 10 min. Ens situem al coll (2622 m.)
Dificultat: IV o IV+ (si la fem integral)
Distància: 200 metres de desnivell – escalats amb corda: 85 metres.
Temps d’aproximació: 1 hora 10 minuts.
Temps de descens: 1 h 24 minuts.
Via desequipada.
Roca: Granit. Generalment blocs i algun pas d'adherència.
Orientació: Est - oest
Material: 1 corda de 60 metres, 5 cintes, friends i reunions.
Via oberta per: No tenim dades.

Per si voleu vaig trobar un track que descriu el recorregut:

1. Acabo de llegir quelcom sobre l'orri del Cubil, tot sembla que pot ser una bona excusa per atansar-s'hi, amb un bon finestral, això sí.