VIAJE POR EL MURO DE LA CASCADA = PARADÍS DE PANTICOSA

El grup Sendero limite  estan fent una feina increïble obrint vies d'escalada "populars" pel Pirineu aragonès. Un dels racons on han equipat més vies és a Panticosa. He fet: L'Aresta Mowgli, el Libro de la Selva, la via del Nano i Rebollon, l'Espolon del pino (en la mateixa paret de la cascada que la via d'avui). Val la pena fer un estatge a aquesta contrada per fruir d'uns dies d'escalada love climbing.
La via Viaje por el muro no us decebrà pas doncs es tracta d'una escalada en una gran paret però sense problemes especials d'orientació. Potser, si hem de fer un retret que hi ha molts llargs fàcils (IV o menys) mentre que tota la dificultat es concentra en el cinquè llarg on hem de suar de valent (V/V+). Falten IV+ .. però això és la paret...
Per cert, a la vora hi havia dos membres del grup Sendero limite que estan obrint una nova via. Això es fer-nos dentetes.
Comencem la via al costat mateix de la cascada. El primer llarg està una mica moll de l'aigua del torrent així que decidim no posar-nos els peus de gats perquè estiguin secs i pugem amb el calcer normal. El Josep Lluís pren una decisió més valenta: Ha decidit que sempre que vagi de segon anirà descalç. Està força acostumat a caminar descalç .Avui puja de pantalla i escala. Olé, olé.
1a tirada (III+ - 2 parabolts i 4 ponts de roca - 25 metres): En el primer parabolt trobem les restes d'un cercle vermell que indicava l'inici de la via. Pugem per una mena de xorreres fetes per l'aigua amb uns forats increïbles i de molt bon fer. Alguns forats estan molls.
Ara anem caminant uns 40 metres. Trobem un altre pont de roca i un parabolt fins a trobar-nos la R1 bis.
2a tirada (IV- - 15 metres - 3 parabolts i un pont de roca) i 3a tirada (IV - 30 metres - 6 parabolts): Hem encadenat aquests dos llargs que comencen en un mur poc inclinat fins arribar a una feixa herbosa on hi ha la reunió del següent llarg. És una escalada divertida, fruint del tacte del granit.
Si enllacem el llarg cal tenir present que hem de dur 11 cintes exprés. També la vaig fer amb les botes.
En arribar a la reunió fem una trentena de metres caminant ara a la dreta. Cal tenir present que hem de baixar una mica. Hi ha un parabolt que ens indica la direcció correcta.
Muntem la reunió en un gran pont de roca llaçat però té el problema que no es veu al company quan escala. Potser hagués estat millor muntar la reunió més encarada cap a la continuació.
4a tirada (IV - 7 parabolts i un pont de roca - 30 metres): Girem a la dreta i pugem una mena d'esperó molt visual. També hi ha foradets a la roca.
5a tirada (V/V+ (A0) - 26 metres - 6 parabolts): És el llarg clau de tota la via. El nivell puja considerablement comparat amb tot l'anterior. Menys mal que està equipat per fer A0. Pugem per un muret tombat i ens encarem cap a un diedre on hi ha en un costat (esquerra) la roca negra que fa una mica de mala pinta per fer adherència i la roca granítica de to blanc. Tram vertical - fins hi tot arriba a tirar en fora- cal obrir les cames per agafar preses de peu de fora.
Un cop superat el primer pas ens posem de peus com podem i hem de fer un flanqueig a la dreta que impressiona. Per acabar pujar uns metres i anar flanquejant, ara a l'esquerra, no és tan exigent com els passos de sota però potser ja esteu una mica tocat.
6a tirada (IV - 30 metres - 5 parabolts i un pont de roca): Sortim per la dreta i agafem una fissura molt agradable. Bon ambient.
Fem la reunió en un arbre.
Ara cal tenir present que davant nostre surt una tirada de parabolts però no és la nostra via sinó la via El Dorado i encara més a l'esquerra hi ha la via del Diedre. Ja veieu hem d'anar caminant a la dreta. Estem de nou prop de la cascada.
Hem caminat uns 15 metres.
7a tirada (IV - 20 metres - 4 parabolts i un pont de roca):  Sortim per l'esquerra entre blocs que pugem primer en diagonal però finalment tira recta amunt. És bastant vertical però hi ha preses per un tubo.
8a tirada (III+ - 30 metres - 4 parabolts): De la reunió hi ha un parabolt que ens obliga a pujar a un bloc tonto i després pujar per un llom tombat. Des de dalt ja veiem el refugi de Bachimala que és la nostra propera fita per recuperar-nos.
Des del refugi de Bachimaña agafem el sender GR-11 que ens duu en poc més d'una hora al Balneari de Panticosa.
Aproximació
A l'extrem del Balneari, al costat de la Casa de Piedra agafem el GR-11 que seguim amunt. Els primers trams són força costeruts.
1 h. En una esplanada tenim la paret de la Cascada. D'aquí surt un corriol (fita) que anem seguint i ens anem encarant cap a la cascada. Finalment pugem per una tartera.
1 h 06 min. Arribem a peu de via.

Dificultat:  V/V+ A0
Desnivell: 205  metres
Temps d'aproximació: 1 hora 6 minuts.
Descens: 1 hora.
Grau d'exposició: Baix,
Material: 11 cintes exprés, si empalmeu els llargs 2 i 3, en el cas contrari, només en cal 6..
Via equipada.
Roca: Granit que te'l menjaries de bo que és.
Orientació: Oest. Al matí ens toca  l'ombra.
Via oberta per:  Col·lectiu Sendero límite.