MÉS PANTICOSA: VIA DE LOS JARDINES (PER PASSEJAR)

Hi ha anys que et dona per una zona i vas i vas i tornes a anar-hi. Serà el quart dia que escalaré a Panticosa en menys d'un mes. Segurament és degut a les bones sensacions que hi tinc amb les vies equipades per Sendero Límite. Si voleu practicar el climbing love, Panticosa és un dels llocs ideals per passar l'estiu.
Avui la via triada és la Via de los Jardines. No hi aneu si busqueu grau, no el trobareu, sinó que us heu de plantejar la sortida com una passejada envoltant una cascada i grimpant sense por. Ideal per portar companys/es que s'inicien en l'escalada de via llarga. No cal que porteu els peus de gat. Nosaltres vam anar amb una corda de 60 metres en doble (llargs de 30 metres) i us anirem explicant com van solucionar el tema de dur només una corda.
Portava dies buscant informació de la via i no trobava res per internet fins que la casualitat, o no, va fer que vaig trobar una descripció al blog d'Escalando (un dels millors que segueixo) i ja tenia clar que havia d'anar.
Em permeto recordar-vos les vies que he fet a Panticosa:
Aresta Mowgli, el Libro de la Selva, Baloo, la via del Nano i Rebollon, l'Espolon del pino Viaje por el muro de la cascada i Molondro.
1ra tirada (IV- - 15 metres - 3 parabolts i un pont de roca): Estrictament es tacta de la primera tirada de la via Viaje por el muro de la cascada. Segurament és la tirada més exigent de totes les que farem. Puja per una placa que vam pujar amb bota de muntanya ja que hi ha molts trams que es va caminant i travessar una cascada que mullaria la sola del peu de gat.
Si es vol es pot evitar fer aquest llarg i pujar per una feixa que comença a l'esquerra. Com havia altres cordades escalant i pujaven per Viaje vaig preferir fer la reunió en un arbre (amb cinta groga) que vaig reforçar Coordinades inici de la via: 30T  x=726732  y=4739861
2a tirada (I - 30 metres - 1 parabolt, tres arbres i un pont de roca): En el primer parabolt hi ha una cinta amb el nom de la via. Anem caminant per la feixa herbosa aprofitant els pins que trobem. Vam muntar la reunió en el darrer arbre però després vam traslladar la reunió a l'esperó per on pujava la via.
3a tirada (III+ - 30 metres - 4 parabolts). Grimpem per una mena de blocs, tot seguint els parabolts. Ens encarem cap a la propera cascada.
4a tirada (II - 15 metres - 1 parabolts): Anem caminant per una rebaba. Muntem la reunió uns metres abans de la cascada. La reunió es munta sobre un parabolt i un espit. Però la reunió és una mica precària (sols es recomanable fer-la si aneu amb cordes curtes. Vaig posar un cordino per treballar millor.
5a tirada (IV- - 25 metres - 7 parabolts): A la sortida de la reunió hi ha una corda que ens permet superar la cascada amb seguretat encara que no cal fer-ne força (penseu corda sota l'aigua...). Amb els peus heu de xapotejar per l'aigua i sortir per un primer tram que patina - però poc tombat - encara que més amunt es va adreçant però no arriba a tenir gaire problemes. Feia calor i es va secar molt aviat la bota. Algun pas potser si que arriba a IV- però puntualment.
6a tirada (I - 30 metres - un arbre): Anem caminant fins a un segon arbre on muntem la reunió.
7a tirada (II - 20 metres - 3 parabolts i una corda): Hem de baixar un parell de metres. Trobem una corda que ens facilita el pas (totalment innecessària). El pas sembla difícil però es baixa prou bé i anem caminant per la vora fins trobar la reunió que està amagada.
8a tirada (IV - I - III+ - 30 metres - 1 spit - 1 pont de roca i 2 parabolts)
La sortida és una mica estranya. Van instal·lar una corda per superar el pas però potser és millor no agafar-se a la corda que es veu ja trencada.
Continuem caminant fins a un mur amb unes rugositats que el fan molt bonic (III+). Són 30 metres exactes i vam haver de posar una cinta per poder muntar la reunió amb més comoditat.
9a tirada (II-III - 30 metres -  3 parabolts i un arbre). Comença un llarg flanqueig cap a l'esquerra. Anem caminant molt estona. Entrem en una petita barrancada i per l'altre costat pugem per uns blocs de pedra, en un primer moment ens cals fer una espatarrada).
10a tirada (II - III - 30 metres - 4 parabolts): Continuem flanquejant. Cal tenir em compte que tenim l'aigua al costat i la comunicació amb el company serà molt difícil i abans de sortir recordar el codi per resoldre el problema de no sentir-nos i indicar la reunió i que ja por sortir.
De fet abans hem passat per una reunió més ampla però amb la corda de 30 metres no arribaríem dalt en el següent llarg. Reunió incòmoda, estreta, on també cal posar una cinta per treballar millor.
11a tirada (III + - II - 30 metres - 4 parabolts): Sortida vertical que aviat tomba. Hi ha una corda que més aviat molesta. Arribem a una reunió provisional on està agafada la corda però tirem més amunt fins un pont de roca on muntem la reunió. Personalment no em va agradar gaire la solució però és la que havia. Sortim per la dreta.
Creuem el rierol i seguim un camí. Als 7 minuts trobem el refugi de Bachimala on enllacem amb el GR-11 que ens durà a Panticosa en 1 hora 20 minuts.
Sortim dels Banys de Panticosa (1636 m.) pel GR-11 que s'inicia a la vora del la casa de Piedra (refugi). Amunt.
1 h Veiem un cartell que anuncia el risc d'allaus. Ara us toca aixecar la mirada del terra i veure que davant teniu el muro de la Cascada i cerlar la línea. Baixeu uns metres fins una plana on abandoneu el GR i aneu seguint unes fites fins arribar al peu de la via (1h 10 min.).
Dificultat:  IV-
Desnivell: 285 metres encara que molta estona anem caminant
Temps d'aproximació: 1 hora 10 minuts
Temps de descens: 1 hora 18 minuts.
Via equipada.
Material: 7 cintes exprés, algun cordino per fer les reunions més còmodes,  no cal peus de gat i reunions.
Roca: Granit.
Qualitat: Molt bon, encara que hi ha moments que anem per terra i herba.
Orientació: Sud-oest
Valoració: Grimpada interessant com introducció a l'escalada. Entorn molt bonic.
Via oberta per Julio Benedé, Luís Royo, Carlos Budría, Bruno Gaspar, Carlos Roy a l'agost de 2010