RETROBAR EL GRAU: VIA DON GIOVANNI

Tercer llarg

A la serra de Canals (embassament d'Oliana) hi ha vies amb força grau però en el seu extrem oest hi ha una via de grau accessible i equipada. No es gaire coneguda però decidim posar-nos-hi. Hi ha trams ben diferenciats. Llargs sensacionals com el darrer, però hi ha un llarg de delicte amb la roca trencada... En algun blog hem llegit que les cordes dels ràpels baixen malament, però nosaltres vam tenir sort. Quan vam acabar de recuperar la corda en el darrer ràpel vam arribar a aplaudir. Poder no va ser sort.. En resum, una via que s'ha de fer encara que no és la millor escalada de la vostra vida.

Dificultat: V
Desnivell: 160 metres.
Descens: 11 min.
Grau d'exposició: Baix..
Material: 7 cintes.
Roca: Conglomerat,
alerta, al segon llarg amb roca trencadissa
Via oberta per: Koki Gassiot, el 20 de novembre de 2021

DESCRIPCIÓ DE LA VIA:

On comença la via hi ha una fita que ens indica l'inici. Alerta, no la tirem amb les cordes del ràpel.

1a tirada (III - IV- - 60 metres - un cordino): Es tracta d'una llesca de roca que ens permet pujar a quatre grapes. La placa puja per una mena d'esperó. En mig trobem un cordino llaçat a un arbusts. Es pot posar algun friend o llaçar algun altre arbre. Reunió rapelable amb dues anelles. Traslladem la reunió uns 30 metres que fem caminant. Ens situem entre dos arbres albirant dos parabolts de la propera tirada.

Primer llarg

2a tirada (IV+ - III+ . 35 metres - dos parabolts i un clau amagat): És un llarg estrany. Sortim per la dreta cap al parabolt amb un pas ben bonic (IV+), però continuem flanquejant per l'esquerra... roca, mira'm però no em toquis. Fem cap a una mena de collet on girem, ara tot està trencat però la dificultat es baixa (III+). Continuem a 4 grapes. Hi ha un clau amagat a la dreta. Alerta amb el fregament de les cordes. Un cop arribeu a la reunió penseu que la roca trencada ja s'ha acabat. Reunió rapelable amb dues anelles.

Segon llarg

3a tirada (IV - 25 metres - 1 parabolt): Tornem a la roca bona (boníssima després del que hem passat) i anem pujant entre feixes de bon pujar. La propera reunió - també amb anelles rapelable - és fa en un indret massa just. Es podria haver fet en algun altre racó. No hi caben ni dos escaladors. Penseu que en baixar haureu de muntar aquí el proper ràpel. Reunió amb un maillon.
Darrer llarg

4a tirada (V- IV+ - 40 metres - 7 parabolts): És el llarg bonic de la via. Comença amb una placa amb petites preses que deixen fer els primers metres (V). Més amunt tenim una sortida estranya i que ens fa tornar-nos a concentrar-nos. Un cop passat aquest punt ja ens falta acabar de pujar. Hi accedim per la dreta a la reunió.
DESCENS: Hi ha valents que han enllaçat un rapel de la R4 amb la R2 (60 metres) però tenen problemes en recuperar la corda, així que fem un ràpel de 35 metres i un de 25. El tercer ràpel volat de 30 metres. Tram caminant i ràpel de 60 metres.
Baixem pel corriol de pujada. 7 minuts i ja estem a la carretera (11 min).
ACCÉS: En el km 144,2 de la carretera C-14, passat el poble d'Oliana, tot just abans de travessar el pont de Peramola, agafem una carretera asfaltada cap a la Central Elèctrica d'Oliana. Aparquem 450 metres més avall, però penseu que la via resta damunt del trencall.
APROXIMACIÓ: Des de l'aparcament tornem per la carretera.
4 min  A l'esquerra ens queda un petit barranc. Lloc ideal per buscar el peu de la via. Anem per la dreta (esquerra hidrològica) del barranc on trobem un corriol amb algunes fites. Un cop sota de l'inici de la via pugem per la torrentera haguent de posar les mans al terra.
13 min Inici de la via d'escalada marcat amb una fita. Coordenades UTM: 31T  x=358975  y=4660844