ULLAL A LA MAGDALENA: VIA JOAN MANUEL o ELS COMPANYS NO M'HAN FALLAT

Dalt de l'Ullal
(Comentari personal, perdoneu. Quan fa un temps van anar els companys a l'Aresta Joan Manel, no vaig poder anar ...avui els he dit si em voldrien portar. I m'han portat!!! Primer he pensat que eren molt bons amics i l'han repetit per amistat...però després de fer-la tinc algun dubte - poder ho han fet perquè és una via ben bonica i ja els hi anava bé repetir-la, conclusió, segurament per les dues coses. Gràcies punyeteros, us en dec una).

És l'aresta Cerdà-Rivas (1963) sembla que ha estat rebatejada com Via Joan Manel segons el vídeo que pengem al final en Joan Manel fou que va reequipar la via. En el llibre Montserrat, pam a pam de Josep Barberà hi ha molt poca informació sobre aquesta via que atribueix als germans Cerdà. . Actualment s'ha difós com a Via Joan Manel.

DIFICULTAT: V

DESNIVELL: 110 metres

TEMPS D’APROXIMACIÓ: 16 minuts des del pla del funicular de Sant Joan

DESCENS: 1 h 6 minuts fins al Monestir

GRAU D’EXPOSICIÓ: Baix

VIA EQUIPADA

MATERIAL: 8 cintes (12 si enllacem darrers llargs) i algun tasco preventiu.

ORIENTACIÓ: Nord

VIA OBERTA PER: Sembla ser pels germans Cerdà i en Rivas i reequipada per Joan Manuel

Primer llarg

1a tirada (II/III - 30 metres - tres parabolts de color groc): Ens situem a sota d'una marcada llastra tombada. Trobem un parabolt d'un groc descolorit i ens enfilem amunt per un terreny prou tombat i sense dificultats. Anem a quatre grapes. Arribem a una feixa terrosa que voregem i entrem planejant. Anem a la reunió que correspon a la via Ulu Apa (que ens queda pendent) que supera el sostre per la dreta. La reunió original ens queda a l'esquerra de la feixa herbosa, però fem anar la de la dreta. Coordenades UTM: 31T  x=402271  y=4604854.

Segona tirada

2a tirada (IV - 25 metres - 5 parabolts que ara ja no són grocs): Sortim per l'esquerra aprofitant la vella reunió. Anem en diagonal a l'esquerra. Hem posat un tascó per assegurar la progressió. ja que les assegurances s'allunyen. Davant tenim com l'aresta es va posant vertical. Reunió rapelable.
Tercer llarg
3a tirada (IV+ - V - IV+ - 30 metres - 8 parabolts): Estem en el llarg clau de la via. De fet nosaltres, en les dues ocasions, hem fet les dues darreres tirades en una (en la primera perquè no la van trobar) i en la segona ocasió no ens va oferir gaire seguretat per material vell. Si ho feu d'una tirada sola heu de pensar agafar 12 parabolts en total. Sortim per l'esquerra i anem pujant per un tram vertical encara que tenim la sort que hi ha uns bons bolos que ens permeten anar pujant amb cura. Hi ha les preses necessàries però no en sobren... En la part de dalt, quan ja semblava més tombat he trobat a faltar alguna presa... quan menys m'ho esperava. Tirada molt bonica!!!

4a tirada (IV - III - 25 metres - 4 parabolts): Nosaltres, ja us hem dit que hem fet les dues darreres tirades en una. Ara la paret va tombant i es puja millor fins prop del cim de l'Ullal. A la part superior hi ha alguna roca que es mou.
Sortida segona tirada
Descens: Cap al vessant oposat trobem el rapel amb una anella (15 metres). Un cop a la base de l'Ullal baixem pel camí de la Miranda de Santa Magadalena. Passem per l'antiga ermita de Santa Magdalena i agafem les Escales de Jacob avall (18 min). 22 min Sortim al camí de Gorros i tirem avall. 31 min Estació del funicular de Sant Joan. Baixem per la pista de les Ermites. 1 h 06  min Monestir de Montserrat.
Sortida, segon llarg

Aproximació: A l'estació del funicular de Sant Joan agafem el camí de Gorros. 10 min Deixem a l'esquerra el camí de les Escales de Jacob per on baixarem. 12 min Agafem un corriol desdibuixat que s'enfila cap a l'Ullal de la Magdalena que tenim sobre. Pugem cercant el millor pas fins situar-nos al peu de la lleixa que ascendeix a l'Ullal i localitzem un parabolt groc. (16 min). Coordenades UTM: 31T  x=402271  y=4604854.