L'ESCURÇÓ ROVELLÓ

L'altra dia, al segon ràppel per baixar de la Gronsa Central al coll que delimita esta amb la Gronsa Sud, més avall teniu tota la info a la entrada de la travessa de Les Gronses, me va caure lo reverso clinc! planck!!! clinck! clonck!!!! Reverso a pendre. Com que portava el 8 no vai haver d'enrecordar.me com se fa un dinàmic, menos mal.. Va caure més avall d'on estaven els companys però no avall de tot. Total que diumenge passat vai convéncer Chris per anar.l'ho a buscar, tot i que ella no té cap interés per escalar.
Vam deixar el cotxe a Coll de Blanco, a la carretera que mena a la Franqueta. Entre la furgonetilla de lo Cisco i la furgonetassa del David. Montse, Cisco i David s'havien aixecat d'hora per a nar fer la
SOL DESITJAT. Montse i Cisco ja els coneixeu de la travessa de Les Gronses. David és l'amo de la botiga de muntanya de referència a Tortosa. PICS MONTCARO per més senyes. Això no és publicitat encoberta, és per la cara!. Natros vam començar la recerca del reverso perdut prou tard. Seguim una traça avall, Sud/Sud-Oest, en lleugera baixada per dins el bosc fins a petar a la vora d'una roca grossa, per baixar a la base desgrimpem un marge i anem a la dreta fins arribar al llit pedregós d'un barranc. El remuntem i quan poguem pujem a la careneta que tenim a la dreta, de vegetació baixa. La seguim amunt fins trobar una fita ben parida que ens indica per on bé l'accés recomanat, el nostre és irrecomanable. De la fita anem a l'esquerra a creuar l'incipient barranc que es forma entre la Gronsa Central i Lo Paller. Accedim a la base de la rampa que protegeix la Gronsa Central per esta banda. Anem a buscar un conjunt de dos o tres savines groses i una alzineta on muntem la R0. La Via dels Aprenents queda més a la dreta i amunt.
Anem fent tirades de 30 metres si fa no fa, muntant reunió en les savines més formoses. Anem amb tendència a la dreta tot regirant pam a pam en les repises el malhaurat reverso. El pas més compromès es troba en sortir de la R0, deu ser un III inf. com a molt. Totes les dificultats que podem anar trobant són evitables. El que és més difícilment evitable és la caiguda de pedres i pedretes. La roca és delicada en prou llocs. De la R3 em despenjo i finalment trobo el meu exinseparable reverso, evidentment no penso fer.lo anar. De la R3 anem en diagonal a l'esquerra i sortim en una tirada de 30 metres al coll, amb un passet al mig i allí esperar els companys que ja baixen. I anar a buscar la canal que ens tornarà a peu de via. La canal s'agafa allà on t'hi ha una senyal de ferro de cacera (també és una bona escapatòria per la travessa de Les Gronses). Al tanto, la canal de regalo no té res, i ans d'arribar al final decanteu cap a l'esquerra per anar a buscar a aquella fita ben parida de la qual he parlat més amunt. Natros tornem per on hem vingut, així fem patir una mica els companys jejejejejeje!!!

Nom de la via:L'escurçó rovelló, perquè tot fent l'aproximació per aquell intent de sendera vam trobar un rovelló i un escurçó, regals per aquells que fugen de les línies massificades i perfectament apamades.1ª ascensió: lo 15 de novembre del 2009. Per Chris Troccaz i Joan Josep Estivill. ascensió coneguda i escomesa per sapiens sapiens, encara que d'això últim tenc bastant de dubtes.Dificultat: PD, tot i així us podeu complicar la vida si voleu.Llargada de via: 100metres Podeu fer tirades o anar en ensemble. També podeu escurçar l'itinerari anant més recte amunt, en este cas haureu de vigilar molt més amb la caiguda de pedres, que no pas fent essas.Material: Casc!!!!! una corda o dues no massa llargues, bastantes bagues llargues i algun friend per començar a jugar, i és clar CASC!!!!!!!!!
Aproximacions i horaris:
Us he descrit la aproximació que vam fer natros però busqueu la de la via dels Aprenents que en la guía dels Ports del Xavi i del Josep Enric hi figura com la via més fàcil del món. Trigareu un ratu llarg i si fa bon dia un matí.
RECOMANACIONS: si aneu a dinar a La Venta del Romé, com vam fer natros, demaneu paellada de tocino. És més bo si t'ho menges amb les mans!!!!!!!!!!!!!!! Tota una tocinada. I també és molt recomanble fer un tomb pel casc urbà del poble d'Orta ( hi ha vida més enllà del Grau!!! ) i aneu a pendre algo a casa Pesetes, encara que vos cobraran en euros. És una cas senyorial del segle XII perfectament restaurada, pertanyent a la casa Montcada de Barcelona. La joia de la corona és una petita nevera o pou de gel on és guardava el gel pels vermouths quan l'amo Montcada venia a estiuejar.