NOVA VIA: DETRITUS QUIRURGICS

Pas de sortida
Els aperturistes d'aquesta via hem passat en algun moment de la nostra vida per un quiròfan i ningú donava gaire per la nostra tornada a la muntanya. Però els Detritus quirúrgics (hem pogut tirar endavant i en aquesta via ho hem demostrat).
- Si, si però dins on està aquesta via? Molt fàcil, es troba al Clot de Vilamala, al Solsonès, segur que us ha de sonar vies com el Camí dels Alamalivons, el Mussol gris, Arantxa al país dels somnis trobats ... doncs quan feiem la primer via (el camí i el mussol) en Miquel Urbano i jo ens vam plantejar una línia molt evident que forma una regatera evident que seguirem. En un principi ens la vam plantejar com alternativa de sortida del Camí dels Alamalivons però finalment vam baixar a la canal trobant-nos amb un mur sever que em deixat per fer en artificial, i els més manolos, en lliure.
Segon llarg
Descripcions de la via:
Provant la sortida de la via
1r llarg (Ae/6a+ - 45 metres - 21 parabols): La sortida de la canal és dreta, algun tram extraploma, i les preses són escases. En la part alta anem girant cap a l'esquerra. Sortim sota d'un petit bosc que hem de travessar. Per la dreta es creua la via del Camí dels Alamalivons que se'n va per l'esquerra. Nosaltres seguirem caminant la reguera negra. Trobem dos parabols per indicar el recorregut (II).
Des de la segona reunió.
Si es ve de fer la Camí dels Alamalivons es pot sortir per la nostra variant.
2n llarg (IV+ - 27 metres - 5 parabols): La paret es posa dreta i poc a poc la dificultat augmenta (IV+) amb regust de V-. Fem reunió en un replà.
3r llarg (V - 27 metres - 5 parabols): Superem un ressalt (IV+) i ens enfilem vers dues balmes. Pujarem entre dues balmes. Tram vertical (V) i sortim de la via.
Tornada:
Pugem per un contrafort fins arribar a la corva dels Fenerals on tenim el cotxe (4 min.).
Sortim de la corva dels Fenerals (1435 m.) situada passat el km. 21 de la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys pel Coll de Jou (LV- 4241).
Els companys treballant en el darrer llarg
El més pràctic és des de la corva prendre un corriol que va a la dreta baixant per un marcat contrafort fins una fita (3 min.) i baixar fent rapel (60 metres) les dues tirades de dalt. Descendre la rampa del bosquet, tot seguint d'aprop la regatera grisa on hi ha muntada la darrera per on rapelem (40 metres). Però la via no segueix aquesta línia sinó que cal baixar uns metres per la canal fins trobar el primer parabol (uns 10 metres). El primer tram evitem baixar tocant la paret però després anem a buscar-la baixant agafant-nos a un arbre. També podem baixar pel camí del Clot de Vilamala i pujar per la canal - que vam anomenar dels Alamalivons però això comporta caminar 50 minuts.També podem fer les dues primeres tirades de l'Alamalivons i sortir per la Detritus quirúrgics (molt recomanable).
Dificultat: Ae/6a+ (V obligat)

Desnivell:  120  metres.
Temps d'aproximació: 20 min. (baixant pels ràpels)
Grau d'exposició: Baixa

Orientació. Sud.
Roca conglomerada, en general bona, encara que sempre hi ha algun còdol que vol canviar de casa.
Via equipada.
Material: 21 cintes i  reunions. Pels trams d'artificial dur estreps.
Via oberta el 31 d'octubre de 2014 per Miquel Urbano, Remei Tortosa i Joan Ramon Segura. També vam comptar amb la col·laboració de Lluís Olóndriz

1. Ens hem emportat una gran decepció amb aquesta via, equipament abusiu, parabolts mal posats, restes de parabolts mal posats, reunions sense unir amb una sola anella...
    No n'hi ha prou en tenir temps, diners i un bon taladro... Vilamala es mereix un respecte.