SOMIADA AGULLA DE COLL DE PORT

Inici de la via
Primer llarg

Veure actualització de la via.
L'any passat vam estar equipant vies esportives a l'agulla de Coll de Port (a la carretera de la Coma a Tuixent). Sempre m'havia fet il·lusió pujar fins a l'agulla que és la més alta i destacada de la zona. L'altre dia parlant amb el Pep del refugi de l'Arp em va dir que ell i el Dani Terrers de Cornellana ja havien pujat. Al moment vam quedar amb el Pep per repetir-la el dia següent. La veritat és que és una via prou interessant, potser li falta metres i està a tocar de la carretera, però la veritat és que vaig passar un estona molt agradable.
(Personalment, em va agradar molt poder escalar amb gent jove com el Pep que també estima la muntanya amb passió, fins al punt que ha pres la decisió de cuidar del meravellós refugi de l'Arp per poder estar més temps a la natura).
Segona tirada
1ra tirada (V+ - 20 metres - 6 parabolts): Pugem per la via marcada amb un 4 (que correspon a la via de l'Arp).
El primer tram és dret però amb bona presa (V-) després va tombant fins arribar a un ressalt (V+) que es pot evitar una mica per la dreta fins arribar a la reunió (recordeu que la tirada està muntada com via d'esportiva).
Sortida de la tercera reunio
2na tirada (IV+ - 30 metres - 3 ponts de roca i arbres): Aquesta tirada ja perd el caire esportiu i puja en mig de vegetació cercant el tram més rocós. La roca és prou bona encara que hi ha una llastra que ens fa sospitar (IV+) encara que la resta és IV però disfruton. A la part de dalt girem a l'esquerra, cercant el tram més desproveït de vegetació.
Rapelant la via
Arribem a un balconet abans del pirulo final de l'agulla que torna a estar sense vegetació. La reunió la muntem en dos arbres.
3ra tirada (IV - IV+ - 10 metres - 2 tascons): Sortim per una agradable aresta i arribem a un sostre que sembla més difícil del que és realment (IV+) i arribem al cap de l'agulla. Vista excepcional.
Muntem un rapel de 15 metres. Anem a la dreta de l'agulla a buscar on es separa l'agulla de la paret.
Pugem uns metres i anem a buscar una carena i baixem a buscar l'antic camí ral que anava de Tuixent a Solsona (antigament era GR però ara es fa passar per davant del refugi de Coll de Port).
Arribem a un coll i baixem fins la carretera seguint les llaçades de l'antic camí encara que alguna està totalment desdibuixada.
5 min. Arribem a la carretera.
 A la carretera de la Coma a Tuixent uns 300 metres abans d'arribar a coll de Port ja es veu l'agulla que a la seva base té un sector d'esportiva.
Dificultat:  V+
Temps d'aproximació: A peu de carretera.
Temps de descens: 5 minuts.
Grau d'exposició: Baix
Via semiequipada
Material: 6 cintes exprés, bagues - alguna llarga -, jocs de tascons, friends  i reunions.
Roca: Calcaria, força bo, encara que la segona tirada hi ha vegetació que s'ha de vorejar.

Orientació: Sud
Via oberta per Josep Puig del Refugi de l'Arp i Dani Terrers de Cornellana el novembre de 2014 amb la col·laboració de Joan Ramon Segura.

1. Es veu prou interessant, en tens la ressenya?

2. Ei, Jaume, estic pendent que me la passi el Josep però volia fer la piada perquè sinó després m'olvido dels detalls. De totes formes el 12 i 13 de setembre vam quedar per netejar una mica la via (encara que no està gaire malament).