FORAT DELS LLADRES - ELS PONTS NATURALS D'ABELLA DE LA CONCA

El Forat dels Lladres és una meravella natural prou desconeguda dels voltants d'Abella de la Conca. Els escaladors megacraks saben guardar el secret; però crec que és hora de desvetllar aquest indret per la resta de mortals. Són dos ponts naturals monumentals encadenats i una cova final. Antigament devien de formar un riu subterrani.
Durant la Guerra Civil la gent de l'Abella pujaven a amagar-se aquí dalt. Vol dir que estan més forts que nosaltres doncs per poder pujar s'ha instal·lat una sèrie d'esgraons per poder remuntar-hi amb relativa facilitat.
Nosaltres vam anar amb el David de 12 anys i vaig preferir assegurar-lo com si escalessin i posava les cintes als esgraons. Si esteu acostumats a grimpar i teniu una mica de sentit de l'aventura potser no caldrà encordar-vos. Ara heu de tenir molt clar que no és una ferrata doncs no hi ha cable de vida. Són uns ferros posats perquè pugui pujar els escaladors a moure's per les parets dels ponts naturals.

Descripció del recorregut:
Aparquem a l'entrada del poble. El poble és molt petit i no hi ha gaires llocs per aparcar així que és millor fer-ho a l'entrada i caminar una mica que la sortida no és gaire llarga.
Entrem al poble i girem a l'esquerra per pujar a l'esglesia.
9 min. Arribem a l'esglesia de Sant Esteve. Un bellíssim exemplar romànic. Cal comptar l'anècdota que la mare de Déu fou robada pel prestigiós llabre de peces artístiques. El que va ser més curiós fou que anys més tard va retornar la imatge. Encara es desconeix el motiu perquè es va tornar tan bona persona.
Tirem cap al dipòsit de l'aigua i seguim un sender a l'esquerra. Damunt nostre tenim la torre Xica.
12 min. Deixem el camí que va a l'esquerra i anem a la dreta. Passem per una zona d'escalada amb vies molt fàcils. Anem per la dreta pujant per una mena de contrafort.
Davant nostra veiem una alterosa paret a mà esquerra. A la dreta hi ha la torre Xica. Damunt hi ha una torre quadrada, més petita. Doncs bé, a la paret de l'esquerra hi ha un contrafort vers el qual ens dirigim.
19 min. Passem per la vora de tres grapes de ferro que ens permeten fer amb seguretat un flanqueig a l'esquerra. Fem cap a un replà on albirem els graons que s'enfilem paret amunt.
Els Manolos podem pujar sense cap assegurança, si esteu una mica bregats al món vertical podeu pujar amb un dissipador i anar passant els mosquetons per les grapes. Nosaltres vam preferir ser més conservadors i vam pujar com si estiguéssim escalant i anàvem posant les cintes a les estructures de ferro, penseu que venia un nen de 12 anys i no sabia com respondria... i a més no havia cap ressenya que en parles del Forat dels Lladres amb claredat.
La pujada són uns 45 metres per esgraons. A la sortida veiem una instal·lació de rapel. Vam baixar rapelan però la corda s'agafava en totes les mates i vam preferir destrepar la ferrata assegurats com si estiguéssim escalant. Crec que es pot assegurar amb un dissipador.
Anem a la dreta i pugem un tram costerut per una canal que ens duu a la primera bellesa natural. El primer pont natural.
Un cop ens hem extasiat amb el primer, baixem uns parells de metres i anem per l'antiga canal del riu subterrani fins trobar el segon pont natural. Aquest és molt més estret i estètic. Darrer veiem la cova del Forat dels Lladres. És una cavitat que es pot visitar sense dur llum elèctrica. Té una fondària de prop d'un centenar de metres.
35 min. Arribem al fons de la cova. Baixem pel mateix camí que a l'anada.