LES AGULLES QUE NO PODEN FALTAR: LA MARE I L'AGLA

Les agulles de la Mare i de l'Agla són dues modestes elevacions, arramblades, i mig tapades, per parets imponents com la Miranda de la Boigües. També se les coneix com les Momietes.  Estan situades ben prop del camí al refugi de les Agulles o Vicenç Barbé d'on hi ha una bona visió de les dues. Son dues escalades ben factibles i amb un grau prou accessible. Així la seva escalada és, si més no ben agradable i no hauria de faltar en cap llistat d'agulles fetes.. Encara que segurament el millor plaer de la seva ascensió és la panoràmica cimal on ens perdrem albirant les elevacions properes amb una visió ben diferent.

DESCRIPCIÓ DE L'ESCALADA:

1a tirada comú a les dues agulles (variant d'entrada) (IV - III - 20 metres - 3 assegurances): Es veu que l'entrada original és per la canal de la dreta per on rapelem, de baixa dificultat però amb poques possibilitats d'assegurar-se - algun arbre) encara que habitualment és preferible pujar per l'espero de l'esquerra on trobem les assegurances. Els primers metres són un xic humits i lliscants - menys mal que estan ben protegits. Dalt la roca millora i en el tram final fem un flanqueig d'un parell de metres a la dreta. Fem reunió en una alzina en el coll de separació de les dues agulles.

AGULLA DE LA MARE:

2a tirada (IV - III - 4 parabolts - 31 metres): Pugem per una placa tombada. Trobem un tram més dret. Damunt tenim el primer parabolt que protegeix la progressió. Poc després la via va tombant sense gaire dificultat. Alerta!!! nosaltres vam assegurar des de l'alzina on hi ha la baga, però resulta que la corda de seixanta metres no ens va arribar, ens faltava 50 centímetres. Si assegureu de l'alzina superior potser us va millor. Val a dir que anàvem sols amb una corda de 60 metres doblada.

Descens: ràpel de 30 metres.

AGULLA DE L'AGLÀ:

Un cop hem baixat a la primera reunió anem a la dreta a cercar l'agulla de l'Aglà de dimensions més modestes.

3a tirada (IV - IV+ - IV - 20 metres - dos claus, un parabolt, es pot reforçar amb friends): Podem pujar només començar la vira a la dreta. Si voleu podeu anar pel ressalt. Alt terra hi ha dos burils. Es pujara amb una bona tibada - encara que podeu pujar per l'esquerra - i ara ens toca escalar per un diedre dret amb bolos descomunals. A mesura que pugem anem trobant els claus que des d'avall no es veuen. Ofereix una aparença trencadota però fins dalt la roca és ben sòlida

Descens: Ràpel de 20 metres. Per accedir a la base de les dues agulles ens cal fer un altre ràpel de 25 metres. Tornem pel camí d'anada: 30 minuts.

Aproximació: Aparquem al coll de Can Maçana (710 m.). Agafem el camí cap al refugi de Vicenç Barbé. Per als que no aneu per Montserrat: Sortim per la pista que hi ha a l'extrem.

13 min. Coll de Guirló. Dos minuts després baixa per la dreta el camí al refugi.Cartell.

25 min. Portella. Pas estret. Anem a la dreta seguint les marques blanques i grogues.

32 min Canal de les Boïgues. Abandonem el camí i ens enfilem per l'esquerra. El corriol es poc evident. Amunt. primer per l'esquerra i després ens recuperem per la dreta.

40 min Inici de la via. Coordenades UTM: 31T  x=398588  y=4606899

Dificultat: Agulla de la Mare IV - Agulla de l'Aglà: IV+

Descens: 30 minuts

Material: 4 cintes i reunions. Friends opcionals per pujar a l'Aglà. Vam anar amb una corda de 60 m.

Roca: Conglomerat, en general bo. La sortida de l'Aglà cal anar amb cura.

Orientació: Oest

Via oberta per: Germans Estorach, el 25 de setembre de 1945

Per obtenir el track (no fet per mi):