REGUST PIRINENC, VIA DE LUXE: A DONDE VAS JORGITO

En començar la temporada d'estiu vam anar a la via Dame mas gasolina en el Pas de la Casa (Andorra) i ens vam assabentar de l'apertura de la via A donde vas Jorgito i va començar el desig d'nar-hi. Com aquesta tardor està boja i encara fa calor decidim posar-nos-hi. Si la Dame mas gasolina era fantàstica, aquesta ho és encara més. Es una via meravellosa per l'entorn pirinenc i perquè recupera aquella essència dels primers escaladors: d'acabar en un cim - essència que comparteixo. Pel voltant hi ha molta paret per obrir noves línies. (Recordeu, les fotos bones són del Manel Viladrich, la resta meves).

DIFICULTAT: V-

DESNIVELL: 175 metres

TEMPS D’APROXIMACIÓ: 1 hora 25 minuts

DESCENS: 1 hora 15 minuts

GRAU D’EXPOSICIÓ: Baix

VIA EQUIPADA

MATERIAL: 12 cintes

ORIENTACIÓ: Nord

VIA OBERTA PER: 12 d'octubre 2019 per R. Sirvent, J. Benet i Xavi Bonatti. Reequipada, el 26-7-23 per X. Pastor i X. Bonatti

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

1a tirada (III - IV - 35 metres - 9 parabolts): Una fita ens indica l'inici de la via i els tres parabolts que veiem des de la base. No cal patir per seguir la via ja que les nombroses assegurances ens van marcant la direcció (és molt d'agrair en aquestes grans parets no haver de navegar cercant la bona direcció). La mass-media ens agrada públicament criticar el sobreequipament, però després tots anem a fer vies com aquesta que aquest estiu ha estat sobrevisitada.

Primers metres de la via

Els tres primers parabolts van recte amunt mentre que a partir d'aquí cal anar flanquejant a la dreta passant per sota d'un petit sostre. Aquest flanqueig arriba fins la reunió que està ben a la dreta.

Segona tirada

2a tirada (IV+ - IV - III - II - 40 metres - 11 parabolts): Ja veieu la dificultat va minvant a mesura que anem pujant. La sortida es espatarrant. Un llarg que ens va agradar molt. Sortim per la dreta i ens enfilem per un muret amb les preses necessàries però no menys (IV+). La roca també va empitjorant i ens podem quedar amb alguna pedra a la mà encara que es nota que han passat moltes cordades que han anat netejant la paret.

Cap al pas clau de la via

3a tirada (III - 20 metres - un clau i dos parabolts): Ens situem sota d'un blog - poder és massa dir-li gendarme - i el contornegem per l'esquerra. Anem molta estona caminant. La reunió es fa sota d'un mur que ens promet bones emocions.

En el pas clau

4a tirada (V- - IV- - 30 metres - 6 parabolts): Ens enfilem damunt de la reunió vers un parabolt que ens indica el camí a seguir. Un cop ens hem assegurat al parabolt girem a l'esquerra i posem els peus damunt un blog que ens dona alçada per superar amb comoditat el següent pas (V-). Avui estem inspirats i el superem amb facilitat i diríem que poder no arriba a V- però el pas és molt bonic - ens va costar més els passos mantinguts del segona llarg - ja que aquí es tracta sols d'un pas. Un cop superat el pas anem pujant sense dificultat (IV-).

Darrer llarg

5a tirada (IV - III - 35 metres - 7 parabolts i un clau): Sortim a la dreta seguint una mena de feixeta penjada. La roca ja no es tan bona però es deixa fer. A mitja tirada abandonem per l'esquerra la feixa i ens enfilem amunt ja sense dificultat fins la reunió.

6a tirada (I - 15 metres - net): Sortim per la dreta contornejant la muntanya, una mica per on volem fins al cim de la muntanya.

Accés: Baixem cap al Pas de la Casa, abans d’arribar al poble hi ha un revolt molt marcat (Costarrodona). Pista d’esquí i bar. Aparquem per la zona.

Aproximació: Seguim la pista planera. La pista s’enfila per una petita vall resseguida per pistes d’esquí poc estètiques. Darreres pujades ben dretes.

55 min A l’esquerra trobem una fita que s’endinsa en una cansina tartera, és l'accés a la via Dame mas gasolina. Molts tracks que hem trobat continuen per la tartera però nosaltres decidim seguir el corriol que puja per on veníem. Un cop a dalt hem de perdre uns metres d'alçària però hem anat tota l'estona per sender.

1 h 04 min Arribem al peu d'una torre. A la dreta hi ha dues fites... se'ns ha acabat el plaer. Per la tartera de l'esquerra veiem algunes fites que anirem a buscar. Parem un moment i miren davant. Tenim la paret que hem d'escalar. Dona directament al cim del pic Negre. Hi ha un esperó molt ben dibuixat. A la dreta hi ha una canal per on pujarem. Tal com hem explicat anem a buscar la tartera i localitzem la primera fita que albirem. Ara seguim la pujada costeruda resseguint les fites. No hi ha camí i puguem com podem.

1 h 19 min Estem al peu de la canal. Hem de remuntar-la una seixantena de metres de feixuga pujada fins arribar a una fita. A l'esquerra tenim un primer parabolt. Aquí comença la via. Coordenades UTM: 31T  x=395061  y=4708239

Descens: Des del cim del pic Negre d'Envalira agafem el camí ben fressat al coll de l'Isart (15 min). Anem a l’esquerra fins una fondalada on pugem uns metres i assolim l’anomenat Fals coll de l’Isard. (25 min)  Baixem cap a les pistes on enllacem amb el camí d'anada.

1 h 15 min Corva de Costarrodona on hem aparcat.