SI TENIU VERTIGEN NO VINGUEU: CRESTA DEL METRE I MIG (SANTA ANNA)

La Cresta del Metre i mig és curta però espectacular. Estreta, no apta per a escaladors amb vertigen. És un repte de baixa graduació ...

La via està dedicada al company d'aventures Joan Alcalà. Alguns l'anomenem el Metre i mig. No és massa alt com us podeu imaginar. Diu que fa anys quan treballava de cambrer i Macià Alavedra li va cridar: - Maitre... i ell li va replicar amb el seu característic humor: - Home, una mica més que metre, faig un metre i mig. L'anècdota va ser recollida pels periodistes i el mateix Joan en fa mofa. Nosaltres hem decidit dedicar-li la via.

La via és curta. De fet es podria fer amb una sola tirada però tindreu problemes amb el fregament de les cordes així que millor fer dues tirades. Fruïu de valent amb seguretat. Com la via és curta us farem una llarga llista de complements per fer al voltant.

1a tirada (III+ - V- - IV - 25 metres - 5 parabolts i un arbust):  La Cresta arranca a tocar d'un pal de la llum. Hi ha un parabolt sense xapa a nivell de terra. Ja ens el vam trobar. Penso que és de la instal·lació elèctrica. La via segueix un ressalt estret on trobem dos parabolts i un arbust que podem llaçar (III+). Després d'uns 10 metres podem anar caminant. Girem a l'esquerra per tornar al fil de la cresta. Bé el tram més exigent de la via. Es tracta d'un muret de tres metres on cal escalar amb cura (V-). Continuem pel fil integral de la cresta guanyant alçària. La reunió, penjada en la cresta, és estreta i aèria. Dues persones bé, tres han de compartir l'estretor.

2a tirada (IV+ - II - IV+ - IV - 17 metres - 5 parabolts): Sortim recte amunt, amb una tendència a la dreta. Més amunt la cresta es torna plana. Jo vaig passar els primers metres a quatre grapes. Pensava que era un cagueta però els companys em van dir que ells també hi van passar així. Després ens posem drets i anem caminant. Davant nostre tenim el pas de Mahoma penjat per arribar al cel. Hi ha un pas de IV+ que no és difícil però es fa mirar ja que estem penjats en l'abisme... potser exagero però va ser la meva sensació personal - un cop superat aquest pas anem escalant a quatre grapes (IV).

DESCENS:

Hi ha un ràpel de 45 metres que ens deixa a la carretera, al costat del túnel. Si es vol es pot fer un ràpel intermig ja que baixem per una via d'escalada esportiva que després podem intentar encara que el grau està per damunt nostre (6a).

AproximacióEn el km 30,3 de la carretera a la Vall d'Aran hi ha el trencall a la central de Santa Anna que seguim.

O,4 km. Bifurcació. Agafem el trencall de la dreta a la presa.

2,3 km Passem dos túnels, un pont i un altre túnel. Hi ha una petita imatge de Santa Anna. Aparquem al costat.

La cresta és evidentíssima. Hi ha una torre de la llum al costat de la cresta. Encara ens queda un túnel per arribar a la central. Coordenades UTM: 299175, 46393010

Dificultat: V-  (un pas)  - IV+

Temps d'aproximació: 0 min Arran de carretera..
Temps de descens: 0 min. Arran de carretera
Roca: Calcària. Actualment bona però es va fer molta feina de neteja i s'han sicat dos blocs inestables.
Orientació: Est. No toca el sol fins ben entrada la tarda. En general fred.
Via oberta per: Antonio Balasch, Manel Viladrich, Joan Alcalà, Diana Jiménez i Joan Ramon Segura

Oberta: Abril de 2023

PROPOSTES PROPERES PER COMPLEMENTAR

A l'altre túnel, arran de la central, hi ha el sector de la Font d'escalada esportiva.
La primera agulla de Santa Anna (6a - no equipada)
La variant a la Gran Diagonal: Nauk (V+)
La variant a la Gran Diagonal: Bekari (V)