CRESTA DE VALL-LLONGA

Darrera tirada
(aquest cap de setmana ha plogut i no he pogut sortir. L'altre dia vaig recordar que no havia fet l'article de la cresta de Vall-llonga que vaig pujar fa 5 anys. Tinc la sort que ho apunto tot en una llibreta. Així que mig avorrit passo a explicar-vos aquesta escalada.)

En fer la presa de la Llosa del Cavall van malmetre el pont de Vall-llonga (que van reconstruir en algun indret de Sant Llorenç de Morunys). En aquest pas estret hi ha la cresta est que s'ha popularitzat com a Cresta del Sol i la Cresta de Vall-llonga a l'oest que puja cap a la Cresta de Malagana. Avui explicarem aquesta darrera trepada.

1ra tirada (IV+ - 30 metres - 4 assegurances): A la dreta del túnel ja veiem el brilló metàl·lic. Baixem uns metres i comencem a escalar per aquest mur dret.
2n tirada (II - III - 50 metres- sabina i pont de roca) La verticalitat disminueix i es puja amb facilitat fins a la carena. Dalt anem a 4 grapes. Només podem posar baga llarga en savines i un pont de roca.
 Anem caminant per carena passant per darrera d'una destacada roca.
3ra tirada (V - IV - 35 metres - un espit, un clau i savines): És el pas clau de la via, passem una baga per una savina i pugem per una escletxa ampla (V). Ara hem de pujar per un mur brut i trencat. Vaig passar por (IV). Muntem la reunió en un pi.
Inici de la via
4ta tirada (I - II - 70 metres - nets): Vam anar a l'ensemble. Llaçar alguns arbusts.
5na tirada (V- - 15 metres -2 parabolts): La cresta s'estreny. Muntem reunió en un parabolt i ara superem un pas aeri (V) encara que es pot trampejar per la dreta (IV). Fem la reunió a l'altre extrem de l'agulla.
Amb compte anem seguint la carena, amb una certa tendència cap al nord i cercant el millor pas fins arribar a un coll. Nosaltres vam baixar per la dreta (nord) per un corriol perdut però veig que la gent baixa per l'esquerra (sud) on van seguint unes fites fins sortir a la carretera. En la foto del Llorenç Valles i l'Arantxa es veu molt bé. Temps aprox.: uns 25 minuts ja que cal tornar a travessar el pont i el túnel.
Aproximació: Aparquem en el km. 19 de la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys per l'embassament de la Llosa del Cavall. Ens dirigim cap al proper túnel (preferible dur frontal) i passem el pont de Vall-llonga. Abans d'entrar al proper túnel a la dreta puja un bell pany de paret. Baixem uns metres i a escalar.
Pas clau de la via
Dificultat: MD -  amb un pas de V

Desnivell:  200 metres. (encara que algun tram es pot anar a l'ensemble).
Temps de descens:  Uns 25 min.
Grau d'exposició: Mig.

Via pàcticament equipada. En algunes descripcions parla de tascons. Nosaltres no els vam fer anar.
Material: 5 cintes, bagues llargues i  reunions.
Roca: Conglomerada no gaire bona, a perill del còdol saltarin. Especialment la part de dalt de la tercera tirada)
Orientació: Oest.

Via oberta per:Marià Garriga i Josep M. Cases el 26 d'abril de 2007.

1. Hola!!!
    Amb els companys hem anat a fer avui aquesta cresa i l'últim pas de Vè que marca la ressenya, ho trobem una mica exagerat... pensem que és un simple IV... el qeu sí realment agrada de la via és el tercer llarg de Vè.... una mica tècnic a l'entrada de l'escletxa i després amb cura es deixa fer... ben equipada...
    ideal pel love climbing... per passar un bon matí i ideal per escalar els matins d'hivern!!!!