OMBRA D'ESTIU: RIBES - SABATE

Sortida de la segona tirada
La colla que anem a escalar els dimecres a la tarda ens tornem a trobar. Fa molta calor i decidim anar a fer la Ribes-Sabaté al Cilindre perquè en passar-hi per sota veiem que hi toca l'ombra Havia fet la via feia uns 20 anys, i em feia respecte, però la veritat és que és una via per fruir. No tardaré tants anys a repetir.
Ressenya dels Escalatroncs
Segur que quan Eduard Ribes i Enric Sabaté, que era conegut com el mosca per la seva habilitat escatoria, van obrir aquesta via havia d'haver molts blocs que queien però ara com la via és una clàssica la roca és megaconsistent i amb molt d'ambient.
Ressenya del col·leccionista de vies
Abans es feia amb tres tirades: 1.- Fins l'arbre, 2, acabat el flanqueig i dalt. Ara, amb cordes més llargues, es fa sols amb una reunió al mig del flanqueig i dalt.

Flanqueig primer llarg
1r llarg (V - 50 metres - 10 parabolts, un clau, un arbre  i un buril): Ens situem a l'esquerra d'una marcada xemeneia on acaba el Cilindre. Per dins va la via Carlos Andrés. El primer tram de la tirada és molt dret. La roca és millor del que sembla en un primer moment pel pas dels escaladors. Anem a buscar un esperò a l'esquerra per on pugem (en algun lloc he trobar que aquest pas el valoren de V+ i em sembla correcte). Arribem a un arbre evident - on abans es feia reunió - i comença el flanqueig a l'esquerra que és expo ja que els parabolts estan allunyats.
Darrera reunió -fi de via
2n llarg (V- - IV+ - V- - 40 metres - 6 parabolts): Continuem fent el flanqueig (V) fins passar per fora un blog destacat - on vam posar un friend - i arribem a l'antiga reunió, on acaba el flanqueig. Per evitar el fregament de les cordes cal posar les cintes ben llargues. Ara davant tenim una canal per on pugem (V-). Damunt hi ha dos
diedres. Podeu escollir encara que el parabolt està posat al mig. Vaig pujar per la dreta (IV+) i després vaig flanquejar a l'esquerra a cercar el diedre més marcat. Vista impressionant sobre la carretera i l'embassament.
Anem a l'esquerra per la carrena - més còmoda doncs no hi ha gaire vegetació - fins trobar el sender de la cresta del Tio Maria per on baixarem per una forta pendent fins sortir al barranc i prendre el camí principal que ens durà a l'aparcament (20 min.).
Deixem el cotxe en l'aparcament de la Formiguera que està a la sortida de Sant Llorenç de Montgai, direcció a Camarasa, a mà esquerra passat el restaurant de l'Isard.
Primer llarg
De l'aparcament surt un camí cap a la Cova dels Bous (cartell). Contornegem el Cilindre fins situar-nos a l'extrem est. Abandonem el camí per prendre un senderó fins al peu de la paret. Ens situem a tocar de la Xemeneia Carles Andres. Dalt tenim un arbre a uns 35 metres. A la paret posa Ribes-Sabaté molt desgastat. (5 min.).

Dificultat: V
Temps de descens: 25 minuts
Grau d'exposició: Mig.
Via equipada però en algun lloc hi ha algun aleje i podeu posar al friend petit/mitjà.
Material: 13 cintes, baga llarga, reunions (i opcionalment freinds).
Roca: Entre conglomerat compactada amb calcària. Bona qualitat després del pas de nombroses cordades.
Orientació: Est. A l'estiu a la tarda ombra i a l'hivern, al matí sol.
Via oberta l'any 1977 per Eduard Ribes i Enric Sabaté.