PETITA CLÀSSICA OBLIDADA: MIQUEL ÀNGEL FERRUZ

Hi ha vies oblidades però poques com la que comentem avui. Quan escalem per aquelles pedres tenim la sensació que grimpem per una via que fa anys que ningú fa. Ens agrada la exploració. Nosaltres la vam fer perquè va estar dedicada al record del company Miquel Àngel Ferruz, Balilla, que va morir sepultat per un allau el 12 de maig de 1978 a la Pica d'Estats.
No és cap meravella de via però sempre hi ha un moment que no sabem que fer ... Recomanable a les tardes d'estiu. Encara que nosaltres hem anat a l'hivern i hem vist les llums del poble de Sant Llorenç de Montgai ja reflectides sobre les aigües de l'embassament.
Segurament és la via més fàcil de la paret de l'Os, està situada a l'extrem est de la paret.
Primers metres de la via
A l'esquerra hi ha 4 vies d'escalada esportiva. La primera trepitja la nostra via en la part mitja.
Veiem un buril. Pugem per la canal fins un parabolt. La paret està recoberta de molsa desagradable (V+). Girem a l'esquerra fins una petita sabina. Enllacem amb la via d'esportiva on trobem tres parabolts verds. Pugem per una agradable bavaresa (V). A damunt nostre hi ha la reunió de la via esportiva, però no hi arribem, ja que girem a l'esquerra per passar per sota d'un característic bloc que forma una mena de sostre. Penseu en posar una cinta ben llarga per evitar el fregament de les cordes.  Passem per damunt d'un arbust i anem girant sense problema a l'esquerra fins sortir de la paret (IV). Fem la reunió en una cadena amb argolla que està amagada a la dreta de la sortida de la via.
Inici de la via

Des de la vella cadena amb argolla es pot rapelar (25 metres) però també es pot pujar cap a dalt de la paret de l'Os i trobar el sender fitat que baixa. Recordeu que quan sortiu a la pista heu d'anar a la dreta (20 min.). El rapel té el perill de quedar-se encallat.
Anem per la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa. En el km. 10,4 trobem una pista ampla a l'esquerra que seguim uns 100 metres fins arribar a un aparcament a mà esquerra.
Davant tenim la via (veure foto). Només ens cal seguir un corriol que ens duu fins a peu de via (6 min.). un buril ens indicarà que estem en l'inici de la via.
Dificultat: V+

Desnivell: 35 metres
Temps de descens: 20 min. o rapel de 25 metres.
Grau d'exposició: mitja

Orientació. Sud-est
Roca calcària força bona encara que els primers metres estan recoberts de molesta molsa.
Via semiequipada
Material: 6 cintes i reunió. Es pot reforçar la via amb friends.
Via oberta per Jesús Martínez (Martinetti) i L González el 12 de setembre de 1979.