EL LLARG FLANQUEIG: DE PUNTA A PUNTA

Ara amb la calor no hi ha com escalar al Pirineu. A l'Ampriu de Cerler hi ha un racó ideal per anar a moure'ns encara que els guies de Benasc molt cops ens porten clients a jugar per les zones d'escalada esportiva.
Són vies de la factoria Luichy (Felipe, el Hermoso - No te tires que hay cristales). Avui la nostra fita és la via De punta a punta que exigeix fer un llarg flanqueig per damunt d'un sostre (i a mi que no m'agraden els flanqueigs ...). És una escalada de placa, meravellós, on diem que no cal mirar les preses de mà perquè no n'hi ha i el que has de fer es pensar en les preses de peus.
Dificultat: V+

Desnivell: 200  metres.

Temps de descens: 30 minuts.
Grau d'exposició: Baix

Roca: Granet, que enamora.
Via equipada.

Material: 13 cintes i reunions.
Orientació: Oest,
Via oberta per: Luís Alonso i Carlos Carrecedo a l'octubre 2001.
Inici de la via
1r llarg (V- 40 metres - 11 parabolts):
Costa una mica de trobar l'inici de la via.
Comencem per un diedre fins que arribem a un pi i llavors girem a l'esquerra i pugem per una esplèndida placa. Llarg molt bonic.
2n llarg (IV - V+ - 55 metres - 13 parabolts i algun espit que es va deixar el company): De fet aquí vam empalmar les tirades 2 i 3 de la ressenya. El primer tram és un flanqueig pur a l'esquerra, fins i tot en algun moment cal baixar per agafar bones preses de peu (IV). Fàcil però espectacular.
La reunió es fa en una marcada beta negra. Sota tenim el gran sostre. Després continuem flanquejant a l'esquerra però també anem pujant per una placa llisa amb les preses comptades (V+) on cal buscar atentament les preses pels peus - per les mans no n'hi ha gaires - i no anem seguint la línia recta dels parabolts sinó la linea de la paret que en alguns casos ens fa anar a l'esquerra i després pujar recte a buscar l'assegurança. És un llarg espectacular.
En alguns croquis he vist que ho marquen de V. Personalment no dubto de posar-hi un V+ exigent, d'anar buscant i buscant qualsevol protuberància de la roca.
3r llarg (V - 50 metres - 9 parabolts): Ja em acabat el flanqueig i ara cal tirar amunt per una placa que sembla més difícil del que és en realitat. Al 4rt o 5è parabolt cal anar a l'esquerra i anar a buscar una assegurança que està situat darrera d'un arbre que escalant no es veu però que casualment es veu des de la reunió.
4rt llarg (III+ - IV- 55 metres - 9 parabolts): La paret ja s'ageu i baixa la dificultat encara que el darrer tram torna a pujar per una placa prou bonica estèticament.
Primer de tot hem de trobar el rapel. I no es fàcil.
Hem de baixar la primer canal fins trobar una fita i llavors anem a la dreta - entre herba i arbust - fins trobar una altra fita ja en la canal de més enllà.
Rapel de 30 metres.
Anem baixant per la canal fins passar per la vora de l'inici de la via. A la part inferior hi ha fites (30 min.) i seguir el camí d'anada.
Prenem la carretera a les pistes d'esquí. Passat el km 8 de l' A-2617 hi ha l'aparcament a l'esquerra, abans de travessar un torrent de l'Ampriu.

Travessem el torrent de l'Ampriu i pugem per un corriol al costat del riu fins arribar a un altre pont on travessem de nou el rierol, sortim a un pla i davant - mig amagats pels pins - tenim la paret de las Palestras. Pugem pel marge de la dreta fins que superem la canal per on baixarem i busquem un gran sostre que superarem pel dalt. A l'extrem dret del sostre hi ha un diedre amb un pi amb un cop als 4 metres que és per on puja la via (20 minuts).