GRANET DE GRANIT: AGULLA FERRUSOLA

Espero del 4rt llarg
Té renom d'agulla de difícil accés però la veritat és que nosaltres vam anar a tiro i sempre per un corriol ben fitat.
L'agulla Ferrusola (mira que posar-li aquest nom?) està a tocar de l'agulla Jordi Pujol (sense comentaris) i ja es veu des de l'aparcament i per la presa de Cavallers. És la més petita i punxeguda de l'esquerra.
La via Barriere - Alfonso és una escalada que ens va sorprendre agradablement, perquè no esperàvem gaire cosa, i nosaltres vam fruir. El contacte amb el granit és sempre una meravella.
Del llibre de Luís Alfonso - Xavier Buxó
Hi ha dos trams clarament diferènciats: Els 4 primers llargs, un xic tombats, i els dos darrers que són espectaculars.

1ra tirada (III-IV -III - 50 metres - 1 espit, dos arbres): Comencem a l'esquerra d'un evident canal-diedre que divideix tota la paret- potser tenir sort i podeu trobar una fletxa desdibuixada al peu de via - anem pujant per unes plaques de granit tombat (III). Trobem un espit i ens sorprèn un passet més complicat perfectament protegit (IV) i, sobretot, ens confirma que anem bé  Arribem a una feixa on hi ha un parell de pins secs. Reunió amb dos espits com totes les que anirem trobant.
Sortida del segon llarg
2na tirada (IV-IV+ - III - 55 metres - 1 espit): A la sortida trobem un sostre que superem per l'esquerra (IV). Més amunt hi ha un pas d'adherència protegit per un espit (IV+). Ara el llarg baixa en intensitat.
3ra tirada (II - 30 metres): Llarg de transició. Arribem a una feixa herbosa - on arriba el segon rapel  - i anem a l'esquerra per vorejar un roc. Veiem uns parabolts que surt per l'esquerra però no és la nostra via. Anem uns metres més a la dreta i amunt on trobem la nostra.
Mur del cinquè llarg
4ta tirada (IV - III - 40 metres - un espit): Sortim per la dreta cap a l'esquerra per superar un mur i anar a buscar un espit en l'inici d'un esperó que ens durà a un replà on hi ha un pi on es muntava la reunió però es preferible tirar un parell de metres per la canal que separa l'agulla Ferrusola i la Pujol on hi ha la instal·lació del segon rapel.
5na tirada (V- - IV+ - V- - 45 metres - 1 paravolt): És un llarg molt variant i complert que ens exigeix tibar de valent. Pugem pròpiament a l'agulla diferenciada de la paret. Comencem per la canal però aviat girem a l'esquerra per encarar-nos a un mur d'uns 4 metres (V-) per on puja un paret de fissures. Tram dret. Un cop dalt del mur anem a la dreta. Ara ens toca uns metres d'adherència on trobem un parabolt. Fem cap a un diedre d'un parell de metres però força polit (V-). La reunió la muntem en un bloc encastat i friends.

Del llibre de Luís Alfonso - Xavier Buxó
6na tirada (V- - 15 metres). Aquests darrers metres impressionen doncs damunt tenim un mur vertical que està travessat per una fissura on haurem de jugar amb l'encastament de peus, de braços i tot el que puguem. Si entreu a la fissura potser haurem de plantejar-vos treure la motxialla. La paret és força llisa però podem aprofitar els relleixos de la fissura.
Baixem al coll i trobem la primera instal·lació del rapel que baixa per la canal (uns 50 metres). Arribem a la segona instal·lació on hem fet la reunió del cinquè llarg i baixem uns 45 metres fins arribar a la feixa on hem acabat la segona tirada. Anem a la dreta uns 100 metres fins que la feixa s'acaba sobre la canal de les Llises on trobem la tercera instal·lació (20 metres). Baixem la canal i anem a l'esquerra. Curiosament no anem pel camí d'anada però aviat trobem el camí principal i anem baixant. Aviat passem pel trencall d'anada i seguim el sender de pujada. Aparcament (1h).
Sortim de l'aparcament (pot estar a l'estiu ple) per on camí al refugi de Ventosa i Calvell.
6 min. Arribem a la resclosa de la presa de Cavallers i anem a l'esquerra. Observem l'agulla. A l'extrem trobem el camí que puja. Anem seguint fites. Passem pel pas de l'Onso. Més amunt trobem una canal estreta. A la part de dalt haurem de sortir per l'esquerra aprofitant un pi providencial (III).
50 min. Clariana en el bosc. Davant a l'esquerra tornem a veure l'agulla Ferrusola i ens dirigim en diagonal.
1 h 10 min. Arribem al peu de l'agulla.

Dificultat:  V-
Temps d'aproximació: 1 h 10 min.
Temps de descens: 1 h.
Grau d'exposició: Mig.
Via semiequipada
Material: 8 cintes exprés, bagues - alguna llarga -, jocs de tascons, friends  i reunions.
Roca: Granit, roca molt bona.

Orientació: Est
Via oberta per Barriere - L. Alfonso

1. al darrer llarg encara hi es un ball-nut del 3? se'ns va quedar ara fa 4 anys!...ah! i també la varem gaudir...

1. Karles ja no hi ha el ball nut al darrer llarg. El vam estar buscant ja que costa una mica d'assegurar el darrer pas de la via. En els blogs que havíem llegit en parlaven.

2. Hola una altra volta! Hem estat fora per uns dies (escalant, es clar).
      La veritat es que en Luichy el posa de 4+ i a mi em va semblar "una mica mes". Se que l'escalatroncs el va fer servir (el ball-nut) i no el varen poder treure, espero que qui el tingui li faci profit, son uns petits desconeguts que al granit van de conya. El llarg anterior crec que varem fer una variant per un diedre per l'esquerra

3. Vam veure la cordada que teníem davant que pujava segurament pel diedre que dius que està a l'esquerra - anaven molt despistats - i finalment els van dir per on, enteníem nosaltres, que anava la via.