LA FACILONGA, PERQUÈ NO?

El pas de V -
És difícil definir si recomanar anar a fer la via Facilonga, o no. Com sempre té coses positives i negatives que costa sospesar.
Comencem explicant perquè hi vam anar-hi. La previsió meteorològica era molt dolenta. Dient que a migdia plouria. Volia anar a escalar amb el Miquel Àngel Ramos i, si no anava, seria el segon cop que el mal temps ens impedia trobar-nos. Volíem anar a fer la Travessia dels Flautats però era una mala opció doncs és una sortida llarga així que vam escollir anar a la Facilonga per la seva escassa aproximació, i si plovia, rapelàvem la via i cap a casa a assecar-nos. El curiós del cas és que quan ens vam trobar a peu de via vam veure que no érem els únics de fer aquesta opció. Ens vam trobar 3 cordades a la paret. La cordada del davant, casualment, també volien anar a Flautats i havien escollit aquest plan B.
Primera norma. Si hi ha una altra cordada a la paret crec que el millor és cercar una altra opció doncs ens han passat pedres per dalt, pels costats i algun petit impacte. Aquest és el gran defecte de la via encara que es neutralitza per l'assegurança abundant. És curiós que hi ha material de totes les èpoques.
1ra tirada: (III - II - 20 metres - 2 espits): Hi ha un primer muret on veiem l'espit. Després es va caminant. La reunió està amagada a mà esquerra sota una rampa sota d'un arbre. De fet nosaltres no la vam veure.
2na tirada: (II - 25 metres - net): Es va caminant amunt.
La veritat és que com ens feia por el temps vam decidir pujar aquestes tirades sense encordar-nos. No presenten cap problema excepció feta del primer pas. La via és molt lògic doncs puja cercant els trams amb roca ja que hi ha vegetació per tot arreu.
3ra tirada: (III - 20 metres - 3 assegurances) En les ressenyes velles posa que hi ha un passamà a l'esquerra que va a la via Monolit Groc. Ara no hi ha res. És tira per una placa còmoda.
4ta tirada: (IV - 20 metres - 5 assegurances): La via es posa més interessant. anem amb tendència a la dreta.
De fet nosaltres vam fer les dues tirades en una sense cap problema.
5na tirada (IV+ - 27 metres - 6 assegurances): Anem per la dreta pujant per una mena de contrafort. Alerta que hi ha trams on la roca no es gaire bona. Hi ha algú que posa aquí el pas de V- la veritat és que jo no el vaig trobar en comparació amb el pas de la tirada superior.
6na tirada (V- - 27 metres - 7 assegurances): Aquesta és la tirada clau doncs sortim en IV+. La paret es redreça. Dalt veiem un arbre característic.Anem a la dreta fins que hem de superar un ressalt que classificaríem de V-. Un cop superat aquest pas la roca es torna molt dolenta. Hi ha algun tram que fa una mica de por. Sort que les assegurances estan ben a prop. Passem per sota de l'arbre i arribem a la reunió caminant. Nosaltres vam trobar fang.
Això va suposar un greu problema ja que quan vam sortir a fer la darrera tirada doncs teníem els peus de gat que lliscaven amb la roca i una llarg fàcil es va convertir en el més problemàtic. Els companys de davant nostre van patir dos caigudes i nosaltres perquè anàvem ja previnguts.
Es poden fer les dues tirades en un sol llarg
7na tirada: (IV - 20 metres - 4 assegurances): Estic segur que en condicions normals deu de ser un llarg de tràmit però nosaltres vam patir per la poca adherència dels peus de gat i ens vam tenir que refiar de les preses de mans que són abundant.
Aquí haureu de prendre una decisió doncs hi ha dues alternatives: Rapelar la via on caldrà tenir present la caiguda de pedres i para compte amb la recuperació de les cordes doncs hi ha molts arbusts.
Hi ha reunions com la sisena que no té anella per rapelar però la majoria si.
Nosaltres, i la cordada de davant nostre, vam decidir tirar per dalt. Alerta hi ha uns metres que estan podrits i el perill de fer caure pedres és altíssim, o hauria de dir, inevitable. Es podria posar una corda fixa per evitar mals majors. Primer consell, no intenteu tirar avall per anar a buscar l'ermita de Sant Miquel doncs és un tram molt emboscat i hi ha algun ressalt. És millor abandonar per dalt. A l'esquerra hi ha la pista encimentada que baixa de Sant Joan. Crec que és millor pujar per la carena evitant entrar en el barranc. Nosaltres, malgrat els errors vam estar 18 minuts per sortir a la pista.
De la pista vam agafar la drecera a la bassa de Sant Miquel i en 48 minuts vam arribar al monestir.
Sortim del Monestir en direcció a l'ermita de Sant Miquel o Sant Joan. Als 7 minuts trobem una tanca que impedeix el pas de vehicles. Per la dreta ens enfilem amunt, ja veiem la via damunt nostre.
10 min. Arribem a l'inici de la via.
Dificultat: V-
Desnivell: 165 metres.
Descens: 48 minuts caminant o rapelant la via.
Grau d'exposició: Baix
Via equipada
Material: 7 cintes i reunions.Si es volen una tirada per cada dos llargs cal pensar que cal agafar 13 cintes.
Roca: Conglomerat, amb trams força dolents.
Orientació: Est. Ideal per fer les tardes d'estiu.
Via oberta:  No tenim dades.