INSPECCIÓ D'OBRES: VIA DE LA TRAVESSA DE LES MMM: MATAGALLS, MOLA I MONTSERRAT

Ahir vam anar a fer d'inspectors d'obres. En Joan "Pinto" Linares és qui més vies a obert a Alòs de Balaguer, i més concretament, al Serrat del Poll. Correcció: és el segon perquè em deixava al Pep Pueyo, però ell juga en la lliga dels superherois. Així que el vaig agafar per anar a veure una via que passa per la vora de la seva meravellosa Canto per soleares. Volia saber que n'opinava i passar una bona estona escalant amb un bon amic.
L'altre dia vam fer la via Matagalls i llavors quan vaig veure que era la primera part d'un projecte una mica estrany. Resulta que els tres llarg que vam ser era una part de la via doncs llavors vas caminant al mur del Canto per Soleares i fas una tirada que correspon al llarg de la Mola. Baixes i llavors vas a fer el llarg de la via del costat que es diu Montserrat. Raro, raro és però para gustos los colores. No patiu al peu de totes les tirades - menys la tercera - posa MMM per indicar que esteu en la via correcta. Alerta que en la descripció de la Matagalls que vam fer ens vam anar a la via Canto por Soleares.
Comencem a 5 metres de la via Canto por soleares on hi ha picat a la roca una fletxa. Nosaltres trobem pintat a la paret amb retolador negre les tres MMM: Penso que d'aquí un temps ja no es veuran.
Pugem un metre i hi ha un replà. A la dreta hi ha una savina amb una baga i una mica més amunt un parabolt.
1ra tirada (IV+ - 40 metres - 3 arbusts, 2 ponts de roca i 2 parabolts): Trobem un primer pas de bavaresa curt i una placa. Més amunt un petit sostre que es pot superar al recte. La vegada passada el vaig fer per l'esquerra que és més senzill. Més amunt un altre petit sostre, que es pot fer molt bé al recte però es pot fer molt bé per la dreta, i ja tirem amunt. Fem la reunió en un arbre i després ens traslladem uns 10 metres per muntar la següent reunió.
2na tirada (IV+ - 40 metres - 3 ponts de roca, 2 arbust i 2: parabolt): Hem d'anar a l'esquerra i cercar el començament de la via doncs si anem recte amunt fem cap a Canto per Soleares com ens va passar la primera vegada. Aquesta vegada en Pinto em va dir que m'havia posat a la seva via.
Pugem per una placa que després passa a tocar d'una fissura - on vam posar algún friend - més amunt la placa és més interessant).
Arribem a un arbre on fem també reunió.
3ra tirada (IV+ - 40 metres - 4 ponts de roca i 1 arbust): Ara ens toca caminar un centenar de metres a la dreta fins trobar un pont de roca i un parabolt que ens indica la continuació de la via. Primer pugem un muret (IV) i girem a la dreta per anar a buscar un diedre que no es veu des de la reunió. És un diedre molt interessant.
Segurament és el tram millor de tota la via encara que al mig hi ha un moment que costa de protegir-se. Potser un parabolt hagués anat molt bé.
Sortim a la carena on fem reunió.
Tirem a la dreta seguint la carena (via Minyons de Terrassa) fins un collet que baixem i continuem a la dreta fins trobar l'inici de la tirada de la Mola amb les 3 MMM a la paret.
4rt tirada (IV - V - IV - V - 25 metres - 4 ponts de roca i un parabolt). La veritat és que la tirada no Mola (amb perdó, però els amant de Sant Llorenç no es mereixen una via com aquesta).
Pugem per un esperó. Hi ha un moment que queda tallat l'esperó, dubtem si anem a la dreta, a buscar una placa, o continuem amunt. Un pont de roca ens indica que amunt. És un pas que cal posar atenció. Més amunt hem de voltar uns grans blocs, fa una mica de yuyu però sembla que no es mouran. Travessem un tram de bosc i arribem a un mur tipus "Canto por Soleares" que són la meravella d'aquest sector. Seran uns 5 metres. Atenció a la part de dalt hi ha un pont de roca de dubtosa fiabilitat. Alerta que no és l'únic doncs en alguns cal pensar en no caure per veure si aguanten o no un saque reglamentari. HI ha una certa inseguretat en algunes assegurances. Muntem la reunió i rapelem d'un mallon.
En arribar al terra anem a buscar la tirada de Montserrat que respira molt bon rotllo doncs tota ella és del tipus placa de Canto por Soleares. Com va dir el sr. Inspector és el llarg que justifica tota la via.
5na tirada (V - 30 metres - 2 ponts de roca, 2 arbust i 2 parabolts): Anem a buscar un arbuts que tenim a la dreta. Anem seguint la línia que marquen les savines. Quan s'acaba la vegetació a fruir d'escalar. Sempre hi ha un canto bo, però només un, així que cal optimizar-lo.
Opinió del Sr. Inspector:
La via està bé, no mata però és una opció més. Potser hi ha els ponts de roca que són insegurs i perillosos doncs indiquen la via però no aguantarien gaire.
De vegades, com hi ha molt material "natural" (arbres i ponts) la via no tira per una línia lògica sinó per la línia que manen els elements, tot són criteris. A destacar el darrer llarg que és un plaer d'orgasme. Entre la línia de les 3 MMM i la de Canto per soleares, si només es pot fer una es preferible fer la segona...
De la Montserrat baixem fent un rapel de 30 metres i agafem el sender que baixa a la pista seguint un camí enfitat. Hi ha dos trams amb cadena. Arribem al cotxe en 12 minuts.
Arribem a Alós de Balaguer (per Artesa de Segre o per Foradada). A la sortida del poble, a la vora d'una font, prenem una pista de terra, paral·lela al riu Segre.
3,1 km. Arribem a un eixamplament de la pista on aparcament.

La pista continua per un ampli sender que seguim fins siturar-nos a tocar de paret. Agafem un corriol i cerquem al peu de la via les MMM. A la dreta tenim una fletxa de la via de Canto por Soleares. 3 minuts.

Dificultat: V

Grau d'exposició: Mig - baix.

Via semi equipada, encara que els matxotes ho poden fer amb el que hi ha a la paret.
Material: friends (un de gran pel tercer llarg), cintes i reunions.
Roca: Calcària, de qualitat encara que en els trams terrosòs en el primer llarg i malgrat la bona feina de neteja pot haver algun bloc suelto.
Orientació: Sud. Evitar els dies d'estiu calorós i els hiverns amb boira.

Via oberta per: .Joan Baraldes i Antoni Alarcón.l'any 2016.