NOU VIOTE A ALOS DE BALAGUER: VIA UY AY UF

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.

Diedre de la darrera tirada

Segurament en Juan Linares, (a) Pinto sigui que millos coneix la paret del pic de Castellàs. Ha oberta força vies per la zona i ara ens sorprèn amb una nova via. Com és que ningú s'havia adonat d'un diedre descomunal que hi havia a la paret sense obrir. No ho sé, pel costat hi havia passat força vegades, i mai ho havia vist.

He anat amb la Remei Tortosa, l'altre aperturista, que m'ha explicat les jornades de treball/neteja que han fet per la paret. Llàstima que no sempre es sàpigui veure l'esforç dels que equipen vies pels altres. La paret té trams terrossos i de caminar. L'encert es saber encadenar els trams bons que és el que fa la via. La via és una passada. M'ha agradat moltíssim. M'atreviria a senyalar tres sectors. 1r Els dos primers llargs: De placa, meravellosos, entretinguts. Hi ha les preses justes i, sols les necessàries. 2n Dos llargs intermitjos per enllaçar. El darrer es va caminant i 3r, espatarrant, poseu-vos calçotets nets perquè us caurant a terra. Quina meravella de diedre, sembla més dificil del que en realitat és ja que també hi ha les preses necessàries per pujar. A fruir!!!

Primers metres de la via amb UY repicat a la roca

Per cert el nom fa referència a les dolències que tenim els escaladors veterans que sempre ens fa mal alguna cosa. La via està dedicada als escaladors "amb esperiència" que ens arrosseguem per les parets.

Alerta, ja ha corregut la veu hi ha moltes cordades escalant. Si només feu la Via Uy, Ay, Uf heu de rapelar per la via i podeu tenir problemes amb les cordades que pugen. Millor fer algun llarg de la via Sordenes Mon Guef i baixar per aquesta línia de ràpels que miren cap al sud.

Altres vies que he fet a la zona (d'est a oest): Olga Frontera, Lo Nik Gall - Lastir, via Sordenes Mon Guef Via de la Prostitució, Canto per soleares, via Misión impossible, via MMM: Matagalls, Mola, Montserrat, Menys la primera i la darrera la resta han estat obertes pel Pinto.

DIFICULTAT: V

MATERIAL: 12 cintes i friends mitjants i grans

ORIENTACIÓ: Sud

VIA OBERTA PER: Juan Linares (a) Pinto i Remei Tortosa, el 30 d'agost de 2023

1a tirada (V - 25 metres - 6 parabolts i dos ponts de roca) A la paret hi ha picat a la roca UY que ens indica l'inici de la via. Una vegada hem localitzat el primer parabolt ja no tenim opció de perdre'ns. Amunt i seguint les assegurances. Es tracta d'una placa amb passos puntuals que formen petites terrasses.

Primer llarg amb una altra cordada a la primera reunió

2a tirada (V - 30 metres - 5 parabolts i un pont de roca): Mantenim la mateixa tendència que l'anterior. Poder és una mica més dreta però ja ens hem habituat. Llarg molt agradable i mantingut.

Primera reunió amb una cordada que està esperant.

3a tirada (IV - III - II - 25 metres - 2 parabolts i un pont de roca): No totes les tirades poden ser meravelloses. Sortim per l'esquerra i ens enfilme amunt (IV) i aviat anem caminant fins trobar un petit muret (pont de roca) (III) i anem amunt... cal navegar. Surto a una fita del camí de baixada i vaig a la dreta. Veig a la paret repicat una fletxa i SOM (Sordenes Mon Guef). Vaig uns metres a la dreta on trobo la reunió.

Des de la primera reunió

4a tirada (I - 15 metres - 1 parabolt): Es pot anar a l'ensemblee. Flanquegem la muntanya cap a la dreta. Hi ha un parabolt indicatiu per on continua la via. Arribem a una esplanada recoberta de terra que van caure quan van netejar el diedre que tenim davant. Aixequem el cap i tenim el sensacional diedre per on continua la via a l'esquerra d'una mena de clotada.

Primers metres del diedre

5a tirada (IV+ V - 25 metres - 2 parabolts - pont de roca i dos  arbusts): Sortim per la dreta, per evitar la terra fins un arbust i llavors entrem al diedre. Nou arbust a l'esquerra. Tram suprem on anem pujant amb preses a la dreta i a l'esquerra que cal anar buscant. La reunió ens queda a la dreta a la meitat del diedre. Hi ha trams amb una fissura ideal per posar friends entre mig i grans.

Sortint de la darrera reunió

6a tirada (IV+ - V - 30 min - 6 parabolts - 2 arbusts): Sortim per l'esquerra a buscar el diedre i pugem aprofitant les preses d'un i altre costat del diedre. En la part superior hi ha un moment, segurament el punt més difícil de la via on hem de sortir del diedre i anar per la paret uns metres fins arribar a la reunió. Enllacem amb la via Sordenes Mon Guef que puja per l'esquerra. Podem seguir per l'aresta, però nosaltres decidim rapelar que ja l'hem feta.

En el diedre

Descens: Muntem un ràpel de 55 metres que ens deixa al peu de la 5 tirada. Desfem la tirada 4a i seguim un corriol enfitat de bon seguir (em ve present fa uns anys quan costava un colló seguir). 4 min Trobem dos trams de cadenes.  8 min Arribem a la pista. 33 min Font de l'Espanella.

Darrers metres diedre

Accés:  Des d'Artesa de Segre o Foradada agafem la carretera que va Alós de Balaguer. Situats en el pont que travessa el riu Segre, seguim una pista que va paral·lela al riu. Arribem a la font de l'Espadella on aparquem.

Aproximació: Seguim la pista caminant, la circulació de vehicles està prohibida. 25 min Fi de la pista. Observem la paret i busquem la nostra via quan tinguem una visió general. Sortim uns 50 metres més enllà. Agafem un trencall a la dreta amunt. 30 min Ens situem a peu de via. En la paret veiem repicat en la roca Uy. Coordenades UTM: 31T  x=327714  y=4641951

Per seguir el track, encara que hi ha força rebots: