EL TRESOR DE L'AGULLA DEL CASTELL DE PEDRA

En la cinglera del Montsec vist des del sud destaca una edificació blanquinosa, es tracta de la façana del Santuari de Pedra. Segons els historiadors aquí havia l'antic castell de Pedra. Es desconeix l'emplaçament exacte del castell. Darrera hi ha una agulla esvelta que podria ser que en el seu cimal hagués les restes del castell... i un possible tresor. Així que l'Aleix Barberà i jo vam decidir pujar-hi per veure si podríem trobar el tresor, ara que no ens ha tocat la loteria de Nadal.
No crec que repetiu mai la via, doncs té un interès molt friqui, però crec que cal descriure-la per si algun dia teniu el plaer de fer-la.
1a tirada (12 metres - III+ - III): Tota la via està neta però es fa de bon protegir amb friends entre petits i mitjans.

Pugem un tram dret però la roca es força abrasiva, sembla com si estigués esperant el nostre pas, al menys els primers metres doncs més amunt hi ha un tram que empitjora la roca.
Acabem pujant per una mena de blogs fins un replà on decidim muntar la reunió. A l'esquerra hi ha bones fissures per assegurar.
2a tirada (22 metres - III - IV):  Es pot fer la via en una única tirada però sembla que avui no tenim pressa. Portem un 60 doblat. Ens plategem si sortir recte amunt, per l'esquerra o per la dreta. Jo que sóc un covard li dic que tiri per la dreta de l'aresta doncs és puja per una mena de terrasses fàcils (III). En els darrers abans de sortir a la carena hem de fer una darrera tibada (IV).
Dalt no hi ha cap vestigi d'un castell, ni en la terrassa inferior. Una mica decepcionats, llacem una savina immensa d'on muntem el ràpel. Caldria dur un cordino llarg per aquesta tasca doncs és un arbust enorme i potser l'heu de canviar. No sigueu tacanyets, que us va la vida...
Des de la savina muntem un ràpel d'uns 10 metres fins al coll del darrera de l'agulla.
Baixem caminant fins al peu de la via i al santuari (3 min.)
A l'entrada d'Àger agafem una carretera asfaltada que ens duu al coll d'Ares. Al costat hi ha la casa del Parc Natural del Montsec però la crisi la va deixar sense cap funció, per allà l'any 2010... a veure si algun dia la República hi pensa...
Passem cal Massierol que fa funcions de bar i d'allotjament.
2,8 km. A la dreta surt una pista amb un cartell cap a la zona d'enlairament de parapent d'Albatros.
3,2 km. Cruïlla. Anem cap a Albatros que deixem a l'esquerra.
4,5 km. Font de Pedra.
5,9 km. Aparcament del barranc dels Grillons, zona d'escalada esportiva propera.
6,8 km. Aparcament a la base de l'ermita de Pedra, visible des de molt lluny pel to emblanquinat de la seva façana.
Des de l'aparcament agafem un sender que surt a l'esquerra. En superar una roca agafem una drecera que ens duu de nou al camí que travessem i ens encarem a la propera aresta. 3 min.
Dificultat: IV
Descens: 3 min.
Grau d'exposició: Mig.
Via desequipada
Roca: Calcaria amb algun tram adhesiu. Hi ha algun tram on cal anar amb cura.
Orientació: Oest.
Via oberta per: Aleix Barbera i Joan Ramon Segura, el 24 de desembre de 2018.

1. Interessant escalada per anar coneixent el país, encara que no ho sembli, aquestes "fricades" agraden a mes gent del que pugui semblar, gràcies per la informació.

2. Gràcies Jaume pel comentari. Ara la sorpresa seria meva saber que algú més hi pugi, tot i no ser una escalada lletja...