GOIG PER LES VIES CLÀSSIQUES: XANDRI - CASANELLAS AL POLLEGÓ INFERIOR

La cara nord del Pollegó Inferior al Pedraforca està solcada per una profunda canal que trau fortament el nostre interès d'aventura. Va ser solcada l'any 1933 per la cordada Andreu Xandri i en Casanellas que es van capbussar en aquesta aventura. Avui en dia resulta fàcil posar-nos sabent com és la via però fa més de 85 anys calia tenir un fort convenciment explorador.
La via resulta molt interessant encara que ens exigeix dues hores de caminada amunt i dues hores de baixada. Finalment, crec que més que un inconvenient és una virtut doncs ens assegura la solitud en l'escalada. Si hi ha alguna cordada escalant no posar-se a la via doncs inevitablement cauen pedres que s'encaixonen en la canal.
Ombra assegurada reservada per l'estiu. A començament de temporada podem trobar-nos neu.
Ens situem en l'evident canal que solca tota la paret nord del Pollegó inferior.
1a tirada (50 metres - II - III - net): Pugem per unes grades senzilles, una mica recobertes de molsa. Millor anar un xic per la dreta.
2a tirada (V - III+ - 35 metres - un clau): Muntem la reunió amb friends al peu d'un ressalt. Aquest ressalt resulta la dificultat més destacada doncs per la part de dalt d'aquest ressalt escup un xic cap a fora. Cal espatarrar-se una mica cap a l'esquerra. A la dreta la roca no sembla tan bona (V). Després d'aquest ressalt la dificultat torna a minvar aviat. Anem per les canaletes de la dreta. Reunió en una balma muntada sobre dos claus vells que podem reforçar amb friends.Tot és ambient en estar submergits en la paret.
3a tirada (III+ - IV - 30 metres - 3 claus): Sortim per la dreta i fem un flanqueig sortint per un ressalt espectacular però gens difícil (III+). Hi ha un clau en el flanqueig. Arribem a una placa on també hi ha un altre clau (que costa de veure, però hi és) (IV). Finalment pugem per unes grades i una canal marcada (III+). Arribem a una petita terrassa que costa de localitzar (us la podeu saltar fàcilment).
4a tirada (III - IV - III - 45 metres - 3 claus): Pugem per una canal-xemeneia. Després del primer clau hi ha el pas més compromès doncs és una placa més llisa (IV)  després la dificultat minva i anem pujant per una canal-xemeneia que es deixa fer prou bé (III). A mesura que anem pujant la roca es manifesta menys segura encara que havia llegit que era una escalada molt trencada i no hem tingut aquesta sensació però com bona escalada tradicional i que no es fa gaire cal anar controlant la pedra. Fem reunió sobre un clau que hi ha al centre de la canal. Si us fixeu ens hem quedat tancats en la nostra canal. Ara cal cercar el millor pas per sortir. Cal observar a la dreta un bloc damunt nostre. No es gaire gran. La resta són diedres més verticals.

5a tirada (IV+ - III - 30 metres - un friend i un clau): Tirem cap a la dreta a buscar un tram vertical que es fa de bon pujar (IV+). A l'esquerra hi ha un friend abandonat. Pugem per una petita fissura que ens permet arribar a l'esmentat bloc on trobem un clau. Ara ja només cal practicament caminar i sortir de la paret.
Descens: A 3 minuts tenim el cim del Pollegó inferior (2445 m.). Tornem a la sortida de la via i continuem per la carena en direcció oest. Trobem una fita. A l'esquerra hi ha l'instal·lació del ràpel que baixa una mica a l'esquerra per una canal. Són 45 metres de rapel. Al mig hi ha una altra instal·lació.
Ara remuntem per l'esquerra fins arribar al Flas Pollegó (2414 m.) (5 min.). Anem seguint la carena en la direcció que duiem.
11 min. Baixador a la dreta cap al camí de l'Enforcadura per la tartera de Gósol per on hem pujat. Resseguim el camí de pujada.
1 h 40 min. Gòsol (1423 m).
Aproximació: A l'entrada de Gósol agafem un carrer que surt a la dreta. En el primer revolt a l'esquerra aparquem. Cartell indicador.
Pujada ferma. Nosaltres vam estar 1 h 50 min. fins l'Enforcadura. Baixem uns 7 minuts fins trobar a la dreta de la paret del Pollegó Inferior una canal molt evident.
Dificultat:  Un pas de V i un altre de IV+. La resta no passa de IV
Desnivell: 190  metres
Temps d'aproximació: 2 hores
Descens: 1 hora 40 minuts apartir del ràpel.
Grau d'exposició: Mig
Material: 7 cintes exprés, friends, encastadors i reunions.
Via desequipada.  Els claus que trobem per la paret estan força rovellats.
Roca: Calcaria. A mesura que anem pujant la qualitat va empitjorant. Cal anar amb cura.
Orientació: Nord.
Via oberta per:  Andreu Xandri i Albert Casanellas, el 24 de juliol de 1933.

1. Bona aventura aquesta ! amb la caminada d'aproximació i les vistes ja paga. La canal ha d'imposar ! Enhorabona.

2. I pensar que la van pujar al 1933, una cordada de jovenets de 16 i 18 anys!!! Tota una aventura. Malgrat els anys manté el seu ambient clàssic. Indispensable!!!