ARESTA PEYGERET FINS AL PETIT MIDI I RETORN

z
El Midi d'Ossau és una muntanya que impressiona des de totes les seves vessants. Et captiva i tens desig boig de pujar-lo. He pujat dos cops per la seva via normal i un cop per la seva cara nord. Des  de feia temps que en la meva bossa de desitjos estava pujar per l'aresta Peygeret o per les Flammes de Pierre (més compromès). Finalment faig realitat un dels meus somnis.
Primera conclusió que cal tenir clar és una gran via que passa per una gran paret i cal saber navegar-hi perquè no totes les canals i bretxes porten a l'èxit encara que hi ha moltes fites. Ja sabeu que hi ha dos fitxes per tot arreu, però també hi ha tracs per tot arreu. Al wikiloc vam consultar 4 tracs i cadascú resolia un dubte de forma diferent.
No vam acabar la feina perquè al Petit Midi estàvem massa cansats i sabíem el que ens quedava i crec que cal tenir una mica de coneixement (per una vegada que en poso).
Descripció de l'itinerari:
Un cop passat el port de Portalet pel vessant francès, aproximadament un quilòmetre avall trobem un aparcament on deixem el cotxe. Nosaltres passarem de dormir al refugi de Pombie pel tema del Covid i que són una mica bronques. Preferim matinar i sortir de nit. Tenim davant nostre quatre cordades que han pensat el mateix.
55 min Arribem al coll del Soum de Pombie (2155 m.). Baixem.
Des de la bretxa 2502
1 h 10 min Refugi de Pombie (2034 m.). Una mica abans hi ha una drecera però acaba a una tartera un xic pesada. Potser si que ens estalvíem una mica de pujada però és millor anar per bon camí.
1 h 55 min Arribem al col de Peygeret (2350 m.). Deixem el camí principal i anem per un corriol que surt per la dreta.
Davant tenim la imatge que he penjat. Tot sembla molt clar però ja veure-ho que no ho és tant.
Pugem per una congesta d'herba (encara per sender). Hem d'anar pujant, penseu que les Flammes de Pierre a mitja pujada tira ja a l'esquerra. Atenció, nosaltres ara hem d'anar també a l'esquerra però en la part més alta. A l'esquerra, en una mena d'aresta (coordenates UTM 30T  x=709187  y=4745974) trobem les fites que no anirem deixant en tota la pujada però sempre hem d'estar molt atents.
Un poc estem en el punt indicat girem ara a la dreta fins sortir a la carena (2 h 45 min), sobre la gran tartera. (Coordenades UTM 30T  x=709263  y=4746000) a 2502 metres.
Hem de baixar pel vessant oposat una trentena de metres i anar pujant una mica en diagonal. Hi ha un track que puja després al recte, nosaltres vam preferir anar seguint les fites que pugen paral·leles a la gran tartera encara que no la veiem. Cal fer nombrosos passos de II i III sense encordar-nos. Hi ha pati, però...
3 h 05 min Arribem a una canal descomposta prou evident en aquest gran caos. Potser tendríem d'haver tirar recte amunt però continuem flanquejant per la dreta (per unes fites que ara si que dubtem). Trobem una instal.lació de ràpel provisional. Finalment hem de fer una grimpada de III+ que és prou exigent però ara ja no tenim cap obstacle remarcable cap al petit Pic del Midi.
4 h 20 min Arribem a una altra bretxa i voltem un gendarme per l'esquerra. Davant tenim la Mà de les Flammes de Pierre.
Ara ens toca pujar per una placa prou agraïda de III, seran uns 20 metres. Dalt vam trobar una instal.lació de ràpel que no vam aprofitar a la tornada ja que vam preferir desgrimpar (però a mitja baixada ens vam adonar que potser no calia fer-nos els valents). Si que vam desgrimpar el pas posterior on vam deixar un cordino i un maillon. Material bàsic per moure'ns per aquest topants.
Arribem al peu del Petit pic, hi ha un tram de terra i ens encarem vers la paret decididament. La bretxa final està encarada sobre el refugi de Pombie, no hi ha dubte.
Coordenades inici de l'escalada: 30T  x=709173  y=4746381
Els primers metres es pugen caminant per una mena de flanqueig a l'esquerra, però millor començar des de sota ja encordat, ja que 4 metres més amunt cal abandonar la canaleta per on pujàvem i canviar de canal i agafar la de més a la dreta. Trobem un pont de roca aviat. Podem posar més amunt algun friend.
Als 30 metres trobem una reunió muntada sobre un pont de roca. El tram de pujada té un grau de III+ i el vam fer amb bota, així que us podeu deixar els peus de gat al cotxe.
El següent llarg són 20 metres de II+ que ens deixen en una instal·lació de ràpel que després explicarem en el descens.
Ens queda anar pujant al cim. Deixem a la dreta els ràpels que baixen a la Fourche per on continua l'ascensió al pic del Midi d'Ossau. Nosaltres hem estat 6 hores de pujada i decidim tirar avall i no continuar cap al cim principal:  Feia molta calor, tenim uns anys i ja era aquesta la nostra fita...
Mirem de seguir el mateix camí d'anada encara que en algun punt tenim algun dubte. Arribem a la primera instal·lació de ràpel sobre un parabolt i dos espits. Si porteu cordes llargues  podeu fer una tirada llarga en la direcció de la instal·lació, són 40 metres. Nosaltres portavem una corda de 60 metres. Així que vam tirar per la dreta, per on havíem pujat.
Ràpel de 20 metres que ens deixa en la reunió que hem muntat sobre un merlet ( o era un pont de roca?)  en pujar. Ara muntem un altre ràpel de 25 metres que ens deixa al peu de la canal per on hem pujat.
Quan anem baixant hi ha aquell tram terròs. Uns metres per damunt  trobem una altra instal·lació de ràpel - on baixa el ràpel de 40 metres - i per seguretat podem muntar un altre descens fins on vulguem per la canal terrosa.
Més enllà trobem una quarta instal·lació de ràpel però nosaltres vam passar de muntar el ràpel encara que després ens va doldre una mica. És en el croquis superior on posa III+ de sota.
Arribem a l'aparcament a les 10 h de marxa.
FITXA TÈCNICA.
Dificultat: III +
Desnivell: 25 metres de III i 45 metres III+ i II + Nombrosos passos de II
Temps d’aproximació: 3 hores fins començar a fer a anar les mans.
Temps de descens: 4 hores incloien els ràpels i les desgrimpades.
Material: Tres cintes exprés, friends, cordinos vells per deixar, maillon per deixar i reunions. No cal peus de gat.