CAL FER-LA UN COP, PERÒ TAMPOC DOS: INTEGRAL SEÑOR LOPEZ

Cal fer-la un cop, però tampoc cal fer-la dos cops – em diu en Pinto – i crec que és la millor definició d’una línea oberta en la serra de Bastets. Puja cercant els millors parets però sense una línea definida fins al Puig de Manubia (1154 m.) amb una panoràmica excepcional sobre un caos de roques. Via poc mantinguda amb trams on anem caminant.

Dificultat: V+ (A0)

Desnivell: 275  metres.

Temps d'aproximació: 25 minuts
Temps de descens: 20 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 8 cintes exprés, i reunions.
Roca: Conglomerat Solsonès on cal anar sempre amb cura.
Orientació: Sud,
Via oberta per Ayuta i Joaquin Mayo. Maig de 2023

Inici de la via que ens ajudarà a situar-nos
A l’esquerra hi ha els esgraons blancs de la via ferrata Camí Vertical de la Lluna Plena per on baixarem. Damunt tenim un parabolt que ens indica l’inici de la nostra via. Coordenades UTM:31T  x=385452  y=4664087

1ª tirada (IV+ - V – IV – 25 metres – 6 parabolts i un arbust): Pugem per una placa dreta que poc a poc es va minvant (tres parabolts) fins un extraplom que voltem per la dreta i amunt. Hi ha un arbust però per evitar el fregament de cordes és millor no fer-lo anar. La roca fins aquí era excepcional però en fer aquest gir la roca esdevé precària. Pugem per un mena d’aresta. Cal anar amb compte. Especialment els companys que estan assegurant que veuen com van caient les pedres. Els equipadors han tingut la brillant idea de posar una corda fixa per poder remuntar els darrers metres. Les reunions estan equipades sempre amb una cadena per rapelar.

2ª tirada (III+ - IV – 35 metres – 4 parabolts i un cable): Pugem per una placa tombada. A la meitat ens travessa el cable de la via ferrata que podem aprofitar per muntar una altra assegurança. La placa es redreça una mica. Hi ha trams que anem a 4 grapes.

Anem caminant uns 40 metres a la dreta. No pujar recte amunt, sinó travessar un barranquet. A la dreta hi ha el sector d’escalada esportiva de La Família (no trobo informació concreta) que no vaig arribar a veure.

Segon tram del primer llarg

3ª tirada (IV – IV+ - 25 metres – 6 parabolts): Reunió en un arbre. La placa és tombada, amb tendencia a la dreta, especialment després del tercer parabolt. Després ve un tram més dret (IV+) superat aquest ressalt anem a 4 grapes.

4ª tirada (V- - IV+ - 25 metres – 6 parabolts): Llarg entretingut amb un primer pas finet que després continua mantingut però amb preses agradables.

Anem caminant uns 60 metres. Camí poc evident i que costa de localitzar. Anar amb cura. Tram molt intuïtiu, poder massa. Nosaltres vam tenir molta sort perquè davant anava una altra cordada que ens va marcar la direcció  però els nostres companys van patir cercant el sender correcte.

5ª tirada (III – 40 metres – 4 parabolts). Llarg lleig – alguns en diuen de transició – comencem pujant per un tram terròs i una placa tombada. Anem amb tendencia a la dreta que ens marquen els parabolts. Trams a 4 grapes.

Darrer tram caminant, pugem per una canal fins un blog on girem per la dreta. Fem reunió en una alzina amb diferents braços. En les tirades anteriors havia cordinos que ens indicaven on fer la reunió. Aquí no, però dalt veiem parabolts. Des d’aquí ja albirem la paret final de la via i ja ens fixem en la darrera tirada més dreta.

6ª tirada (IV-IV+ - III – 60 metres – 5 parabolts): Pugem per una placa amb 4 parabolts de bon pujar (IV). Arribem a un petit sostre que voltem per la dreta per un pas ben bonic (IV+). A partir d’aquí la verticalitat cedeix i es puja mig caminant.

Primers metres del darrer llarg

7ª tirada (III+ - IV+ -35 metres – 4 parabolts): Tirem a la dreta vorejant la paret. Uns metres més amunt girem a l’esquerra fins un mur més vertical per on pugem (IV+) amb bones preses que fan l’escalada agradable.

Observant el pas clau

8ª tirada (V – 6ª/VA1 – V – 30 metres - 8 parabolts): La tirada és vertical. Amunt. És el llarg clau de la via que justifica amb escreix tota la via. Un plaer de tirada. Arribem a un extraplom que ens exigeix escalar finet. Algú diu que si 6A o V+ superior… no ho sé jo ho vaig fer amb un estrep i el vaig passar molt bé. Està molt ben equipat i es passa molt bé. Ara ens toca uns metres molt agradables (V), verticals però amb unes preses que sembla que ens estiguin esperant. Arribem sota el cim de Puig de Manubia (1154 m.) .

Descens: Hi ha dues opcions. Baixar per l’aresta de l’esquerra fins un coll per on baixa el camí de la Cresta del Sol. Tram molt pendent amb alguns passamans. Per sota cal muntar un ràpel… però nosaltres prenem la decisió de baixar per la via. Muntem tres ràpels de 30 metres. El darrer és just. Cal anar a una mica a l’esquerra per arribar al terra. Baixem caminant per una canal un centenar de metres. Passem per sota d’una pedra. Muntem un nou rapel de 30 metres que davalla per un tram d’una via ferrata que surt del Clot de l’Artiller. Rapelem per una canal estreta. Anem seguint poc després per un passamà (que hem travessat en el segon llarg), més enllà localitzem uns esgraons de fusta i uns esgraons de plàstic blanc. Arribem uns metres més enllà de l’inici de la via. Seguim el camí d’anada. Temps aproximat de baixada (sense incloure ràpels): 20 min.

Accés: Anem per la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys (C-462). En el km 18,9, en un revolt molt marcat hi ha un aparcament.

Aproximació: Seguim una pista que s'inicia damunt nostre.

7 min Trencall. Anem a l'esquerra.

13 min Nou trencall. Anem a la dreta. Cada cop va esdevenint menys fressat.

21 min La pista de desbrossar fa un gir a la dreta. No cal arribar ja que una fita ens indica que hem d’anar a l’esquerra. Anem per un corriol.

25 min Arribem a peu de via. Coordenades UTM:31T  x=385452  y=4664087

Per obtenir el track (observeu que el darrer trencall ens el vam saltar i vam haver de recular):

Powered by Wikiloc

1. Pasarel·la Dario Olman?
    De sempre ha estat el camí dels caçadors, i posteriorment el retorn de la Cresta del Sol.
    Quina merda d’ego, aquests que van omplir de ferralla la paret, en apropiar-se els passos i posar-li nom.
    Que respectin el territori, i sino, cap a casa!
    Enhorabona pel blog, un referent.