BONES SENSACIONS A EURONICA (COLLEGATS)

Avui anàvem una mica perduts. No sabíem on anar ja que teniem que estar a casa d'hora... Finalment ens hem decidit per Collegats. Em tafanejat un parell de vies però hem acabat per trobar una vieta que ens ha deixat un bon regust de boca.
La via és diu Eurònica, oberta per l'aperturista JM Tunica que va ser un dels primers escaladors de la zona encara que la via està feta l'any 2002. Via equipada i per fruir. Ideal per fer els mesos d'hivern. Una mica curta però es pot combinar amb altres vies properes.
Aquest post al blog hauria de servir per corregir l'errada que hi ha al llibre de Collegats on només marca dos llargs quan la via en té tres i surt dalt de la carena i hi ha l'opció de davallar caminant.
1ra tirada (V - III - IV- - 32 metres - 6 parabolts): La via comença a peu de carretera on trobem un petit mur d'uns 3 metres (V) vertical però un cop superat aquest pas s'aplana i anem pujant seguint la recula de parabolts (III). Hi ha alguna panxeta que podem esquivar anant a la dreta o esquerra.
 2na tirada (V - III - 35 metres - 7 parabolts): És el llarg més interessant de la via. Sortim de la reunió per la dreta per afrontar un sostre per una canal amb bons còdols (V). Aviat girem a l'esquerra - l'esperit ens faria pujar per una canal secundària - però no, hem de continuar flanquejant a l'esquerra ja sense gaires dificultats (III) i després girar de nou a la dreta. Cal portar alguna cinta llarga per evitar el fregament de les cordes, o bé, saltar-se alguna assegurança ja que les 4 primeres estan prou juntes (nosaltres ens vam saltar la tercera). A l'esquerra hi ha una reunió de la via dels Pricipiants que es pot anar caminant.
3ra tirada (IV - 25 metres - 4 parabolts): Tirada no inclosa en el llibre de Collegats. Sortim per la dreta i anem pujant amb una certa tendència en aquesta direcció.
Les reunions estan equipades per rapelar però hi ha un corriol que tirar a l'esquerra - amb fites i alguna desgrimpada - que va cap a al revolt dels Alemanys i a la font de la Figuereta.
Prenem la carretera N-260 de la Pobla de Segur a Sort. Passat el km. 302 trobem l'àrea de la Font de la Figuereta on deixem el cotxe, tot just a l'entrada de Collegats.
De la font de la Figuereta, anem al primer túnel de Collegats i prenem la carretera vella. La circulació està prohibida - encara que nosaltres vam entrar en vehicle - passem el revolt dels Alemanys - molt marcat (per on baixarem si tornem per dalt. El riu traça un altre revolt en sentit oposat i allí veureu un parabolt en l'inici de la via. A la dreta hi ha un cartell de Coto de pesca. La carretera vella està amb la circulació prohibida i alguns escaladors que vam trobar ens van explicar un parell d'anècdotes que justifiquen que la "gent" tingui una mica de mania als mossos. (A tots no, que un dia un em va perdonar una multa que em mereixia...)
Dificultat: D+  (amb dos passos de V)

Temps d'aproximació: Si vas amb cotxe, 0 minuts. Caminant calculo uns 20 mins.
Temps de descens: Igualment, calculo uns 20 minuts anant per dalt sense fer els rapels.

Via equipada amb parabolts.
Material: 7 cintes, bagues llargues i reunions.
Roca: Conglomerat, prou bo encara que en la darrera tirada hi ha còdols sueltos (alerta si baixeu rapelant).
Orientació: Sud-est. Ideal pels matins d'hivern.

Via oberta per: JM Tunica el 13 de març de 2002.