COLLEGATS: EL PLAER DE LA CRESTA: CRESTA DEL CHIVATO

Primer llarg
En algun llibre van designar aquesta cresta com a Cresta dels Chivatos. El mateix Josep Maria Túnica, aperturista, em va explicar que el nom de Chivato li van posar per dedicar-la a un company seu que sempre estava exagerant/mentint sobre les vies que havia fet. No em va voler dir el seu nom per no ofendre'l.
Imatge d'instagram

Aquesta cresta és una megaxulada. Una perspectiva espatarrant sobre Collegats i no és gaire exigent a nivell de recorregut ja que el camí d'aproximació i de tornada són molt humans. Ara a part del primer llarg caldrà autoprotegir-nos l'escalada amb catxarrets.

Inici de la via: Coordenades UTM:31T  x=338082  y=4683893

Primers metres

1a tirada (V - 6a/A0 - 35 metres - 12 parabolts): Ens situem a peu de via, molt evident. Veiem un parell de parabolts. Comencem per una placa prou llisa, es puja millor per l'esquerra. Davant tenim un petit sostre que contornegem per la dreta. Ara baixa la dificultat fins trobar-nos al tram més dret de la tirada on escassegen les preses. Entre parabolt i parabolt cal escalar de valent però es pot fer A0. Tram bestial. Molt bonic encara exigent si anem justos de grau (jo). Reunió amb dues anelles per rapelar.

Segona tirada

2a tirada (IV - V- - III - 50 metres - 1 clau): L'aresta planeja i minva la dificultat però trobem una placa que es va estrenyent i posant dreta que ens torna a exigir a escalar amb cura. En mig de la placa trobem un clau. Cal anar exigent els passos. Fem la reunió sobre una savina encara que en una cresta no equipada podem anar posant la reunió on vulguem.

Tercer llarg

3a tirada (IV/IV+ - 55 metres - net): La placa és aèria però les dificultats ara només es centra en dos passos molt concrets. Tram agradable. Reunió en un merlet però amb altres possibilitats.

Quart llarg

4a tirada (IV/IV+ - 50 metres - 3 parabolts): Ens situem abans de la primera elevació, per arribar-hi cal concentrar-nos. Pas aeri. Segurament es pot voltar per l'esquerra. Després la dificultat va minvant (III) però encara resulta interessant. De sobte veiem a l'esquerra tres parabolts que encara no entenem. Nosaltres vam anar per la dreta fent algun pas d'adherència.

Darrers metres
5a tirada (II - 25 metres - net): Ara ens queda una sèrie de blocs per on caminar. Tenint present que hi ha pati. A la part més elevada de la cresta trobem un parabolt que no acabem d'entendre. Després de pensar-ho molt crec que es per fer una reunió encara que hi ha molts altres elements. Ara ens queden uns trenta metres que fem caminant en baixada.

Descens: Al coll hi ha una torre elèctrica on trobem un camí a l'esquerra que descens paral·lel al riu.

16 min Ens incorporem al camí que baixa de l'altre costat del congost en un revolt. Anem avall.

18 min Sortim a la carretera on hem aparcat.

Accés: En el km 299,4 de la carretera N-260 trobem un aparcament al costat esquerra (cal girar en la rotonda que hi ha a l'extrem de l'altre túnel de Collegats.

Aproximació: Seguim la carretera cap al nord. A l'entrada del segon túnel anem a l'esquerra (carretera vella) i darrera d'un caseta agafem un corriol que ens duu a un petit barranc que en algun moment seguim fins arribar-nos a peu de via molt evident. Inici de la cresta. Temps: 11 minuts.

Dificultat:  6a (A0)/ V+ obligat

Descens: 18 minuts.

Grau d'exposició: Entre mig i baix ja que la protecció és prou fàcil.

Material: 12 cintes, tascons, friends, cordinos per llaçar arbres i reunions.

Via pràcticament desequipada

Roca: Calcària, de bona qualitat.

Orientació: Direcció de la cresta sud-oest.