L'ESPERÓ PIRU - CABA A COLLEGATS

Miquel a l'inici de la via
Colldegats, té un encant especial, ens recorda Riglos. Les parets són de roca conglomerats, però no penseu pas en Montserrat. Aquí són còdols grans i tot són panxes que et tiren endarrera.
Voliem anar a fer la Xemeneia Fantàstica però no vam veure clar el començament i vam preferir deixar-la per un altre dia (els plats bons es fan esperar) i vam anar a escalar l'Esperò Piru - Caba. Va ser la primera via que es va obrir a la paret de la Figuereta pels escaladors Ramon Caballé, en Josep Solana i J M Tunica per   allà el 22 de febrer de 1981. La via va ser reequipada amb parabolts per César Pérez Hurtado.
La via - curta - no us decebrà ja que és aèria i interessant. No es una via liniel sinó que va buscant els passos més fàcils per la paret. A destacar els primers metres de la via per la ximenia i la seva sortida (IV+) i la xemeneia que es fa per fora del segon llarg (IV).
1ra tirada: IV+ - IV 25 metres - 7 parabols. Pugem per una marcada xemeneia pràcticament a l'extrem de la paret de la Figuereta. Al segon parabolt sortim de la canal a la dreta (IV+). Pas aerí. La paret es fa menys dreta i anem grimpant per les panxes (IV).
Arribant a la primera reunió
2na tirada: IV - 25 metres - 7 parabolts. Iniciem l'escalada per un flanqueig a la dreta. Aerí però ben protegit. En superar el pas (IV) anem a l'esquerra i ens situem uns metres per damunt de la reunió. Portar cintes llargues per evitar el fregament de les cordes. Baixem una mica i entrem en una xemeneia d'uns 6 metres per on pugem per oposició exterior. Tram molt agradable. Sortim en un replà i a l'esquerra hi ha la reunió.
Sortint de la via
3ra tirada: III - 25 metres - 4 parabolts. Pugem per un contrafort III+. A la dreta hi ha un camí terrós. Anem a la dreta fins a una mena de collet i tirem amunt per una canal on la roca no es gaire de fiar però malgrat la baixa dificultat (III) hi ha prou assegurances per no haver-nos de posar nerviosos.
Segona tirada
A l'esquerra hi ha una instal·lació de ràpel - que nosaltres no vam saber trobar - perquè ja teníem clar que baixaríem caminant. Pugem al capdamunt de la paret i l'anem vorejant per l'esquerra per un bon corriol. Al fons el barranc de Sant Pere.Passem per la vora d'unes torres de la llum.
12 min. Unes fites ens indiquem que hem enllaçat amb el camí a Sant Pere de les Malesses i baixem per un grauet. Més enllà el camí principal se'n va per la dreta però nosaltres anem seguint un camí per la dreta.
25 min. Superem un nou ressalt indicat amb fites i sortim al camí asfaltat a cal Gramuntill. Anem a l'esquerra avall.
28 min. Arribem a la font de la Figuereta.
Prenem la carretera N-260 de la Pobla de Segur a Sort. Passat el km. 302 trobem l'àrea de la Font de la Figuereta on deixem el cotxe, tot just a l'entrada de Collegats.
Anem per la carretera tot albirant la paret de la Figuereta. Abans del barranc de Sant Pere i el primer túnel, pugem per una rampa per l'esquerra. Ens dirigim al darrer contrafort de la paret (8 min.).

Dificultat: IV
Material: 7 cintes llargues principalment i reunions.
Roca: Calcaria. Bona, a excepció del darrer tram de la tercera tirada.

Primera via oberta a la paret de la Figuereta per Ramon Caballé, en Josep Solana i J M Tunica  el 22 de febrer de 1981

...

1. Bon dia, Mestres!
    No sé si ho recordeu però vam coincidir el dia 12 de maig a l'esperó piru-caba. Sort de les vostres cintes llargues perquè amb les d'esportiva nostres encara fregarien ara les cordes. Va ser un plaer coincidir en aquesta via.