COLLEGATS: VIA RETORN, UNA GRAN OBLIDADA AL BALCO DE LES BRUIXES

Feia temps que no escalava a Collegats i després de les aportacions de Josep Maria Tunica, m'he tornat a posar en aquest meravellós indret de Collegats: Conglomerat que em recorda més Riglos que no pas Montserrat, en ser blocs grossos i amb les terribles panxes que tant em costen pujar.

De fer en la primera panxa que m'he trobat m'he quedat sense piles i he preferit tirar avall. He fet aquesta descripció aprofitant les explicacions que m'han fet els companys de cordada: José Murciano i Carme Martínez. Fotografies de la Carme.

Ressenya de Josep Maria Tunica

Dificultat: V+
Temps d'aproximació: 25 minuts (des de l'aparcament de la font de la Figuereta)
Descens: 25 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 8 cintes, cordinos i reunions
Roca: Conglomerat.
Orientació: Sud-oest
Via oberta per: 19 de setembre de 1996 per Josep Maria Tunica. Li vaig preguntar perquè li va posar aquest nom i em va informar que quan va nàixer la seva filla va haver de deixar d'escalar per ajudar a la seva dona en la criança. Quan ja no era imprescindible, va tornar a la pedra. La primera via que va obrir va ser aquesta... el Retorn.
Primers metres de la via

1a tirada (IV - IV+ - V - IV - 30 metres - 8 espits): A la paret podeu veure en negre restes del nom de la via el Retorn, pintades i molt esborrades. Cal una mica d'imaginació. Pugem per una placa amb bones preses, verticals, que ens duu a una canal. Hi ha un arbust molest. Arribem a una xemeneia que comença amb una panxeta. Millor no agafar-la massa en dins i sortir per la dreta (V). Un cop superat aquest grau la dificultat minva substancialment i pugem per la xemeneia.

2a tirada (III - V - 15 metres - 3 espits): Flanquegem a la dreta, passant per sobre de la xemeneia. Arribem a una mena d'esperó per on ens hem d'enfilar amunt que fa una mica de panxa (V+) fins arribar a la reunió on trobem la instal·lació del rapel que farem anar.

Descens: Des de la reunió muntem un rapel de 45 metres que ens deixa a l'inici de la via. Seguim el corriol d'accés i fem cap a la carretera i tornem a la font de la Figuereta.

Accés: Aparquem en l'àrea de la Font de la Figuereta en la carretera N-260 en el km 302,5

Aproximació: Agafem la carretera cap al túnel proper. Agafem la carretera vella. Arribem al túnel que es va fer per veure la consistència de la roca per fer un possible presa (23 min). Reculem uns 50 metres. Damunt nostre albirem un marcat sostre. A l'esquerra hi ha una xemeneia per on hem de pujar. Ja podem anar a cercar el peu de via. La pujada està força bruta de vegetació (25 min). Coordenades UTM: 31T  x=338020  y=4682731

ALTRES VIES A COLLEGATS (de sud a nord):

Inici de CollegatsRoca BonattiFissura SAMParet de la FigueretaXemeneia FantasticaEspero PIru - Caba Paret del Pessó: Romani X-treme, Via Sosis - Patisants, Els intocables de Bellmunt Carretera VellaVia dels principiantsVia EuronicaVia NiloVia RetornSortida de CollegatsCresta del Chivato

emeneia

Per obtenir el track de la via Nilo que està al costat