EL TIMBALER DEL BRUC: VIA FRANCESC SARDANES FÀBREGAS

Els germans Masó, Albert (1976) i Oscar (1974),  de Sabadell són dos actius aperturistes montserratins i rodalies (amb més de 250 vies). Avui he tingut ocasió d'escalar una via seva. És una interessant via al Timbaler del Bruc. No us explicaré la llegenda principalment perquè tots la sabeu però si que volia fer-vos observar que l'agulla del Timbaler és un cap caparrut i sembla tenir davant el tambor. La nostra via no va lluny del tamborill encara que des de la paret no el veure'm. Via ideal per fer a l'hivern.
La via fou oberta el 3 i 31 de juliol 2011 i està dedicada a Francesc Sardans Fàbregas, escalador montserratí de Manresa.

En poc temps ja ha esdevingut una via clàssica, només cal veure la munió de ressenyes que he trobat i que aquí us penjo pensant que no cal que jo en faci una de pitjor haguent-ne ja de prou bones.
També dir-vos que he trobat tota mena de graduacions que ballen de vegades de més d'un grau. He llegit, valorat i he posat el meu grau... vosaltres ja veureu on m'he confós.

Ens situem al peu de la via on veiem picat a la roca "6Q". No us serà difícil de trobar-la amb la munió de fotos que us poso.
Primera tirada (V - 25 m.) Un clau i 5 parabolts. Pugem un parell de metres per terreta i iniciem l'escalada per un diedre on trobem un clau i poc després ens desviem cap a la dreta tot superant uns metres de placa amb poques preses, tram fé (V). Més amunt la paret ja tomba (III).
Reunió còmoda sota un petit desplom.
Segona tirada (V - 15 m.). 4 parabolts. Flanquegem cap a la dreta i canviem de costat pujant per un muret amb força preses però és un pas aeri (V). Si anem massa a l'esquerra ens podem trobar algun còdol que no sigui de fiar. La sortida és de V però més amunt es va superant amb comoditat fins arribar a un replà on muntarem la segona reunió.
Tercera tirada (V+ A1e - 35 m): 2 claus i 6 parabolts. Es tracta de la tirada clau de tota la via i molt interessant. Comença per un petit diedre per on pugem (V+) que si anem justos de grau podem reconvertir-lo en A0. Acte seguit cal superar un petit desplom que superem amb A1e amb tres passos d'artificial que els més manolos han superat en lliure (6a+) però es pot pujar molt bé amb artifo. Superats aquests passets la paret es tomba (III) i es puja pràcticament caminant fins a la tercera reunió.
Quarta tirada (IV+ - 10 metres): Ens falta pujar al que seria el caparró del llegendari Timbaler. Cal sortir a l'exterior (IV+) i anar pujant. A la dreta en uns fissura hi ha un clau - que no vaig veure anant de primer - i vaig tirar amunt (III) no sembla molt practica la instal·lació del clau!!!. Al cap del Timbaler tampoc no vaig trobar cap reunió i vaig muntar una assegurança voltant un gros bloc. Sembla que una mica més a la dreta d'un replà final hi ha la instal·lació de la via de l'Ivan que es pot perfectament aprofitar. El llarg coincideix amb la Aresta Bruc al Timbaler. Algú va posar un friend petit per protegir aquests darrers metres però no és pas necessari.
Accès:
Travessem el poble de Bruc i a l'extrem de dalt, a la dreta trobem l'escola i prenem un carrer a la dreta (cartell al refugi Vicenç Barbé) i baixem a una riera. Als 200 metres prenem un revolt molt marcat a l'esquerra. En arribar a una urbanització agafem una bifurcació a l'esquerra - camí de terra - que poc després passa a ser una estona asafalt -.
Nova bifurcació. Anem a l'esquerra - cartell al refugi.
1,5 km. Nou cartell cap al refugi. No hi ha un aparcament pròpiament dit però els cotxes van deixant-se a la vora del camí i entre els arbres. Prenem un camí que surt a la dreta.
Prenem el camí cap a la muntanya. Als dos minuts deixem un trencall - amb marques blaves que va al Vermell del Xiscarró. Anem recte.Aviat tenim la silueta del Timbaler del Bruc davant i ja podem anar resseguint mentalment la via en la llunyània.
10 min. Placeta. Un camí va a l'esquerra i un altre a la dreta. Els dos ens poden servir per pujar al peu de la via que ja es propera tot seguint una munió de corriols.
18 min. Ens situem a peu de via.
Des de dalt del Timbaler anem a l'esquerra tot contornejant el contrafort de l'agulla de la Gerra i continuem una mica més enllà per baixar per la dreta canal i d'allí anem a buscar el camí d'anada tot cercant el millor pas entre el matollar.
35 min. Arribem a l'aparcament.

Dificultat: V+(V- obligat) - A1e. Encara que es pot forçar els passos d'artificial en lliure (6a+).
Temps d'escalada: 2 hores 30 minuts.
Material: 8 cintes exprés, estreps i reunions.
Roca: Conglomerada en general molt sòlida.
Via oberta pels germans Masó el juliol de 2011.
Observacions: La via està molt ben equipada i permet pujar amb seguretat ( a excepció de la darrera tirada que és la més fàcil)