TINTIN A LES MOLES

(Aquest cap de setmana vam anar a fer la via Caries i caspa als Estrets del Port però ens vam adonar que el sol li toca molt tard i la roca estava molt humida ... Vam esperar però finalment no ens hi vam posar. Davant havia fet la via Tintin a les Moles que em sembla prou interessant per explicar aquí).

La via de Tintin a les Moles va ser oberta l'abril de 1986 pel preuat Kildo Karreté i el seu fill, essent la primera via que pujava a la Mola del Don a la zona dels Estrets d'Arnes on finalment el mestre escalador es va instal·lar a viure per estar més aprop de les muntanyes estimava. En Kildo és un escalador que va ser president de la CADE del CEC i en el seu moment va fer primeres tan rellevants com la Picorra del Racó.
Primer no vaig entendre gaire el nom però si mireu detingudament la paret veureu que dalt fa un tupe com el que portava l'heroi juvenil i segurament va inspirar als aperturistes.

Els Estrets és un barranc envoltat per altives parets farcides de vies de roca conglomerada amb molt d'ambient i aproximació fàcil.

En un revolt marcat del riu el travessem i anem a l'inici de la via. Estem situats per sota de la visera del Tintin.
La via puja a l'esquerra d'una marcada fisura. La roca no sembla gaire bona en el primer tram però com és una via molt concorreguda, i amb solera, si havia de caure alguna pedra ja haurà segurament caigut.
1r Llarg: (III - 35 m): 2 parabolts. La via està una mica sobada pel pas d'escaladors. Pugem fins una savina situada en una ressalt on fem reunió. Alguns van fins la instal·lació de la via Arrels que va més a l'esquerra i que podem aprofitar.
2n llarg (IV+ - 20 m.) 5 parabolts. És la tirada més tècnica però molt ben protegida en els passos més compromesos. Ens anem trobant les típiques panxes de la roca conglomerada. Pugem fins superar un ressalt que deixem a la dreta i muntem reunió en una feixa que ens permet assegurar amb comoditat.
3r llarg (IV - 30 m.) 5 parabolts. Ens enfilem amunt pel reguitzell de parabolts amb la roca polida pel pas de cordades però amb dificultats puntuals.
4rt llarg (III+ - 40 m.) 4 parabolts. Sense arribar al Tupe del Tintin anem vorejant-lo a la dreta fins sortir de la paret.

A Horta de Sant Joan prenem la carretera descendent cap a Arnes. En arribar a la carretera principal (T-330) tirem 300 metres a la dreta i prenem la pista asfaltada a l'esquerra que va a l'àrea del Mas de la Franqueta. Aviat la pista esdevé de terra però amb bon ferm.
En el km 7,5 trobem un revolt i un aparcament a la dreta on deixem el vehicle.
A l'extrem inferior de l'aparcament trobem un sender que va paral·lel al riu que prenem.
10 min. Abandonem el camí i creuem el riu i ens situem a peu de via que hem estat observant mentre venien.

En sortir de la via veiem unes fites a la dreta que avait s'entaforen cap a una canal dreta. Cal muntar un petit rapel. Sortim uns metres a l'esquerra per aviat tornem a descendir decididament. En el tram final trobem una corda per on baixem un darrer tram dret. Des de sota anem a passar per sota de la via i tornem a travessar el riu i fem cap a l'aparcament (35 min.) encara que si fa calor difícilment podreu resistir la temptació de banyar-vos al riu.

Dificultat: IV+ (BD+)
Temps d'escalada: 2 hores 30 minuts.
Material: 6 parabolts i reunions.
Roca: Conglomerada.
Via oberta per Kildo Carreter i el seu fill l'abril de 1986

1. pos a vore quan m'hi portes. I només una dada, ara la baixada per la canal l'han embrutada amb cable i graó, per no haver de treure la corda, no fos que arribem tard al bar...

2. El dissabte van intentar la Caries i caspa ... però la farem al mes de març... T'animes???

1. crec que ja l'hi feta, per tant no us la recomano, de totes maneres aquella paret s'escala a l'estiu, per poder.se banyar. Si sou tontos fareu la desagraïda travessa de la Gronsa Sud, si sou escaladors baixareu per la canal equipada... si un `´a te vols escapar a la Tintín, ja ho saps estic solter...

3. De moment em "mola" més anar a la Gronsa a fer alguna de les vies facilones que hi ha però si canvio de plans... t'aviso. Volia anar a fer la Via més fàcil del món o dels Aprenents que hi tocava el sol però no portava la ressenya. Aquesta és d¡hivern... o sinó la teva de l'escurçó...