BATEIG A L'ABELLA DE LA CONCA: LOS ABERRONCHAOS

Fotos cedides pel Comepiedras Roger. Segon llarg.
Sembla que la zona d'escalada d'Abella de la Conca està de moda.
Avui era el dia ideal per anar a Abella de la Conca. A la plana de Lleida, boira i gebre, en canvi a Abella hem hagut d'escalar en màniga curta i suant. La via que hem triat segurament és la més fàcil de la zona. La roca és una meravella sembla que sigui ella la que se'ns vol agafar a nosaltres. Algun tram herbós però el veritable problema és el darrer llarg que és una diagonal amb poca lògica que us decebrà però no diria pas que sigui una via per oblidar. Té un segon llarg meravellós (i el tercer tampoc us decebrà).
Atenció! En aquests sector de la Roca Viella només es pot escalar del 1 d'octubre al mes de març doncs és un indret d'estudi de rapinyaires. No és una prohibició des de dalt sinó un restricció pactada amb els escaladors.
De l'aparcament cal agafar la ressenya i dibuixar en la paret la via per després localitzar-la sense cap dificultat.
A la dreta hi ha una placa de la via GUTIERREZ  LO PUTO AMO. Nosaltres estem a uns 10 metres a l'esquerra. A la paret hi ha una fletxa que indica l'inici.
Ressenya. Falten alguns claus.
1ra tirada ( IV - 15 metres - un clau - un pont de roca): Des de la reunió ja veiem un clau cassola i el pont de roca. Damunt hi ha la reunió. Totes les vies estan equipades amb anelles per rapelar. És una tirada una mica bruta de terreta i de vegetació.
      Començant el segon llarg                     Ressenya (encara que ara hi ha més claus)
2na tirada (IV - V - 35 metres - 2 claus -  3 parabolts): Aquest llarg és molt bonic. Va amb una marcada tendència a l'esquerra. Sortim per un ressalt (IV) que ens duu a una fissura que va a l'esquerra i ens porta a un diedre que hem de superar en bavaresa (V). Sortim a un replà i abandonem per l'esquerra el diedre per pujar damunt d'un blog on fem la reunió. No cal equipar res ja que el llarg està perfectament protegit.
Situació de la via
Inici segon llarg
3ra tirada (IV - 30 metres - 3 claus - 1 parabolt - friends): Aquest llarg surt per una petita cresta i puja per un contrafort on trobem els claus. Hi ha algun pas que cal protegir doncs no ha posat assegurances estàtiques però es pot posar molt bé friends (primer un de groc i després un de vermell) per anar més segurs doncs malgrat esser només IV no és un regal.
Primer llarg
Resulta més interessant del que en un primer moment podria semblar.
4rta tirada (un clau i un pont de roca): Llarg de transició. Sortim caminant, amb tendència a la dreta fins trobar-nos sota d'una savina. Sota hi ha un clau que ens indica per on solen que pugem (doncs hi ha opcions més senzilles) però sols és un pas de IV ja que més amunt pugem per una canal on trobem un pont de roca (III). La reunió propera està sota d'una savina gran.
Segona reunió des de Lo puto amo
5ena tirada (V - 45 m. - 1 clau - 2 parabolts): Davant tenim una enorme placa però nosaltres hem sortit a l'esquerra.
Pugem per una fina fissura (tasco imprescindible) i arribem a un clau. I ara arriba el terreny dels dubtes. A la dreta, molt a la dreta veiem un parabolt i més lluny un altre... però si superem un pas fi (V) sortim a un llom per on podem anar caminant. El meu company, amb encert, diu que no li agrada fer aquest flanqueig absurd i surt per dalt mig caminant. La via va flanquejant, una mica forçada la solució. Potser hagués estat millor anar caminant a la reunió de Gutiérrez lo puto amo i pujar aquest llarg que es veu molt bonic (també de V).
La via es pot rapelar (anelles a totes les reunions) però resulta millor baixar caminant. Anem a la dreta (mirant al nord) i arribem a un coll. Anem al nord (esquerra segons baixem) i aviat trobem una corda i un senderó que ens durà al coll situat a l'esquerra de la nostra via. Baixem per una tartera i arribem a uns camps d'ametllers per on anem sense problema a l'aparcament (20 min.)

Acabant el segon llarg
A Isona prenem la carretera a Boixols.
En el km. 3,1 agafem el trencall a Abella de la Conca.
A 4,5 km. de la cruïlla agafem una carretera estreta a mà esquerra que passa pel peu d'unes impressionants parets.
1,2 km. L'asfalt s'acaba i anem 100 metres pel camí de terra.
Sortint del tercer llarg
Arribem a un petit aparcament. Una pista surt a la dreta. Només hi cap un parell de cotxes. Cal tenir en compte en no tancar l'accés a cap camp doncs el pagès té mala hòstia (i amb raó). Vam veure com una cordada es baixava de la via UN GRAN DIA davant de les amenaces del pages.
Placa final del darrer llarg
Cal observar la via des de l'aparcament. Pugem per uns camps d'ametllers. A l'extrem esquer de la darrera surt un corriol que ens duu a peu de via (15 min.).
Dificultat: V (obligat)

Desnivell:  130 metres.
Grau d'exposició: Mitja

Orientació. Sud
Evitar els mesos d'estiu.
Roca calcària molt bona menys en el primer llarg.
Via semiequipada.
Material: 12 cintes i  reunions, tascons, friends.
Via oberta per Miquel Àngel Garcia i David Domínguez de la colla de Juan
Gutiérrez la primavera de 2013.

1. Gracias por notar que las vias de roca viella solo se pueden escalar del 1 Octubre hasta el 1 Marzo.
    La otras vias mas cerca del pueblo y a la izquierda del pueblo no tienen restricciones.
    Aquesta zona es utilizada com a punt d alimentacio, estudi i divulgacio d ocells rapinyaires amenaçats.
    Mas informacion en Abella climb Eco Refugi.